۰

معرفی سبک ها و لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو

معرفی سبک ها و لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو

در این مقاله به آشنایی با سبک های اصلی تکواندو مانند پومسه، کیورگی و سبک هان ما دانگ و همچنین لباس مخصوص تکواندو (توبوک) و لوازم و تجهیزات این ورزش شامل هوگو، ساق بند، کاپ، ساعد بند، دستکش، و کلاه تکواندو پرداخته شده است.

در این مقاله به آشنایی با سبک های اصلی تکواندو مانند پومسه، کیورگی و سبک هان ما دانگ و همچنین لباس مخصوص تکواندو (توبوک) و لوازم و تجهیزات این ورزش شامل هوگو، ساق بند، کاپ، ساعد بند، دستکش، و کلاه تکواندو پرداخته شده است.

 

۱. سبک های تکواندو

۱.۱ سبک پومسه یا فرم (POOMSAE) تکواندو

۱.۲ سبک هان ما دانگ (HAN MA DANG) تکواندو

۱.۳ سبک کیورگی (KUORUGI) تکواندو

۲. لباس تکواندو (TOBOK)

۳. لوازم وتجهیزات تکواندو

۳.۱ هوگو(محافظ سینه –شکم) تکواندو

۳.۲ کاپ (ناشیم) تکواندو

۳.۳ کلاه مخصوص تکواندو

۳.۴ دستکش تکواندو

۳.۵ ساق بند تکواندو

۳.۶ ساعد بند تکواندو

۴. پیشنهاد

 

ورزش تکواندو

تکواندو هنر رزمی کره ای امروزه با بیش از ۲۰ میلیون تکواندوکار در سراسر دنیا محبوب ترین ورزش رزمی جهان محسوب می شود و بیش از ۱۲۰ کشور عضو فدراسیون جهانی (WTF) این ورزش هستند . تکواندو در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان ورزشی نمایشی در رقابت های المپیک که درسئول برگزار می شد حضور پبدا کرد و در سال ۱۹۹۴ رسمأ بعنوان ورزشی رزمی وارد مسابقات بازیهای آسیایی هیروشیما شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی تکواندو به طور رسمی وارد رقابت های المپیک سیدنی شد و پس از جودو دومین ورزش رزمی آسیایی بود که در رقابت های المپیک مسابقات آن برگزار شد و تا کنون این روند ادامه داشته است.

ورزش تکواندو


بیشتر بدانید: تکواندو چگونه ورزشی است؟


 

سبک های تکواندو

هنر رزمی تکواندو دارای سه سبک رسمی به نام های پومسه یا فرم (POOMSAE)، کیورگی (KUORUGI)، و هان ما دانگ (HAN MA DANG) است که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

سبک پومسه یا فرم (POOMSAE) تکواندو

این سبک حاوی مجموعه ای از حرکات و ضربات پا و مشت و تکنیک های ایستادن و نحوه قرار گیری و جا به جایی است که در جواب به حمله مهاجم و دفاع از خود ترتیب یافته است که از مهمترین آموزش های هنر رزمی نکواندو است که هر فرم و حرکت پومسه بر مبنای منطق و فلسفه شکل گرفته است. در این سبک هماهنگی و کنترل بین اعضای بدن، نظم حرکتی و انضباط فردی به ورزشکار آموزش داده می شود. مسابقات این سبک  هر ساله به طور رسمی در سطوح ملی وبین المللی انجام می شود.

سبک هان ما دانگ (HAN MA DANG) تکواندو

هان ما دانگ در واقع سبک شکستن اجسام و اشیاء سخت، و به نوعی دفاع شخصی است و تکنیک های آن مخصوص تکواندوکاران حرفه ای است و ابزاری برای رسیدن به تکامل در ورزش تکواندو به شمار می رود. تکنیک ها و مهارت های شکستن در مقایسه با تکنیک های مبارزه آسان تر می باشد و توان بدنی با تسلط بر تکنیک های شکستن و مبارزه افزایش می یابد. آموزش فنون مبارزه تا حدی می تواند برای تکواندو کار سودمند باشد. ولی پس از آن ورزشکار باید فنون شکستن را یاد بگیرد تا بتواند تمرینات و مهارت های خود را تکمیل کند. فنون شکستن اشیاء مستلزم تمرینات زیاد، تمرکز، قدرت و اعتماد به نفس است که ورزشکار باید از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشد. مسابقات سبک هان ما دانگ در واقع به نمایش گذاردن فنون و مهارت های تکواندو است که هر ساله مسابقات آن در سطح جهانی برگذار شده و بسیاری از استادان و قهرمانان جهان در رقابت های این سبک شرکت می کنند.

سبک کیورگی (KUORUGI) تکواندو

این سبک به نوعی یکی از شیوه های تمرینی  تکواندو برای حضور در مسابقه است و رقابت های آن با قوانین و شرایط ویژه ای انجام می شود. مسابقات این سبک در ۳ راند ۲ دقیقه ای صورت می گیرد، تکواندو کاران برای مبارزه بر روی تشک مخصوصی (شیاپچانگ) حاضر شده و ۱ داور وسط و ۴ داور در اطراف تشک وظیفه قضاوت مبارزه را بر عهده دارند. مسابقات این سبک از قوانین ویژه ای برخوردار است و تکواندوکاران موظف اند از وسایل و تجهیزات ایمنی مانند ناشیم (محافظ بیضه) کلاه، دستکش، ساعد بند، هوگو (محافظ سینه – پشت کمر- شکم ) و کلاه و محافظ لثه استفاده کنند.

لباس تکواندو (TOBOK)

لباس مخصوص تکواندو با نام توبوک (TOBOK)  شناخته می شود. توبوک شامل لباس تکواندو (سان گی)، شلوار (هائی)، و کمربند تکواندو (تی) است. این لباس و استفاده از آن تنها برای استفاده در تمرینات نیست بلکه در مسابقات نیز این فرم از لباس استفاده می شود. لباس تکواندو (TOBOK) سفید رنگ است  و با یک کمربند در دور کمر پوشیده می شود. توبوک در رنگ های دیگری نیز وجود دارد مانند رنگ مشکی که معمولا مربیان این ورزش در هنگام تمرینات از آن استفاده می کنند. در مسابقات، تکواندوکاران باید از توبوک سفید استفاده کنند. به طور کلی دو نوع توبوک وجود دارد، نوع اول توبوک ضربدری و نوع دوم توبوک بقه هفت و متداول ترین نوع آن توبوک یقه هفت یا پومسه (مبارزه) که در مسابقات شاهد استفاده از آن توسط تکواندوکاران هستیم. لباس های تکواندو (توبوک) در سایزهای مختلف به نوعی طراحی می شوند که ورزشکار در هنگام استفاده از آن در هنگام تمرین و یا مبارزه آزادانه بتواند حرکات رزمی خود را اجرا کند. توبوک ها معمولا از جنس و پارچه های نخی تولید می شوند به این دلیل که پارچه های نخی به سرعت تعریق بدن را جذب کرده و باعث خنک شدن بدن می شود.


بیشتر بدانید: تجهیزات ورزش کاراته


 

لوازم و تجهیزات تکواندو

لوازم ورزشی وتجهیزات مسابقات تکواندو شامل کاپ، کلاه، دستکش، هوگو، محافظ لثه، ساعد بند و ساق بند است که تکواندوکار برای حضور در مسابقه ملزم به استفاده از آن است در ادامه به معرفی هریک از این لوازم و تجهیزات  ورزش تکواندو خواهیم پرداخت.

هوگو (محافظ سینه –شکم) تکواندو

هوگو یک محافظ ضربه گیر است که در مبارزات تکواندو برای محافظت از قفسه سینه و شکم  تکواندوکار مورد استفاده قرار گرفته می شود. در مسابقات تکواندو معمولا ورزشکاران موظف است ازهوگوی قرمز و یا آبی رنگ استفاده کند. معمولا رویه ها هوگوها  ازجنس  فوم ساخته می شود و در لایه داخلی محافظتی آنها از یک لایه پلی اتیلن و یک لایه فوم EVA برای محافظت از ورزشکار در برابر ضربات قرار گرفته است.

کاپ (ناشیم) تکواندو

یکی از وسایل ضروری مورد استفاده در مسابقات ورزش های رزمی کاپ (ناشیم) است که وظیفه محافظت از اندام های حساس بدن در برابر ضربات را دارد. کاپ در زیر لباس ورزشکار پوشیده می شود و دارای یک ضربه گیر بسیار مقاوم از جنس پلاستیک سخت است و بر روی آن کش هایی برای پوشیدن و ثابت ماندن بر روی بدن ورزشکار قرار دارد. در قسمت داخلی دور تا دور کاپ فوم های نرمی برای جلوگیری از احساس درد و راحتی کشاله ران ورزشکار تعبیه شده است . استفاده از این وسیله در مسابقات تکواندو توسط آقایان و بانوان الزامی است.

کلاه مخصوص تکواندو

سر یکی از اندام های حیاتی و حساس بدن است که محافظت از آن یکی از اولویت ها در ورزش های رزمی به محسوب می شود. در مسابقات تکواندو به واسطه ضرباتی که  ورزشکار برهر نقطه ازبدن  از بدن حریف وارد کند بر مبنای آن امتیاز کسب می کند. ضربه به سر از امتیاز بالایی در مسابقات تکواندو برخوردار است از این رو برای محافظت از آسیب دیدگی در برابرضربات وارد شده به این نقطه از بدن استفاده از کلاه در مسابقات تکواندو الزامی است. کلاه های مخصوص ورزش های رزمی بسته به نوع رشته ورزشی دارای استاندارد های متفاوتی هستند. کلاه های ورزش تکواندو با کیفیت های مختلفی تولید و روانه بازار های ورزشی می شوند که با کیفیت ترین نوع آنها که در برابر جذب ضربه مناسب است کلاه های ساخته از جنس پلی اورتان (PU) تزریقی هستند که در رنگ های قرمز و آبی در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند.

دستکش تکواندو

در مسابقات تکواندو ورزشکاران برای محافظت از دست و انگشتان خود در برابر آسیب دیدگی و همچنین کاهش شدت ضربه مشت در هنگام مبارزه ملزم به استفاده از دستکش هستند. دستکش های تکواندو معمولا از جنس پلی اورتان (PU) ، (EVA) و یک فوم ضربه گیر تشکیل شده اند و دارای مچ بند می باشند، تا از انگشتان ورزشکار در هنگام ضربات محافظت کند.


بیشتر بدانید: دستکش بدنسازی برای چیست


ساق بند تکواندو

در ورزش تکواندو برای جلوگیری و کاهش شدت ضربه به نقاط حساس از ساق بند استفاده می شود. ساق بند ها از رویه ای از جنس چرم و یا پلی اورتان (PU) و در قسمت درونی آنها از فوم مقاوم بکار رفته است همچنین بروی ساق بند ها بند هایی به جهت نگه داشتن بر روی ساق پاها به صورت چسبی طراحی می شود.

ساعد بند تکواندو

ساعد بند یکی از تجهیزات محافظتی در برابر ضربات در ورزش تکواندو است که برای پیشگیری از آسیب توسط تکواندو کاران در مسابقات مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله از جنس فوم ساخته شده و بر روی آن بند های چسبی جهت بستن بر روی ساعد دست طراحی شده است . ساعد بندها در اندازه های مختلف با وزن ۱۵۰ الی ۱۷۰ تولید و روانه بازارهای ورزشی می شود.

پیشنهاد

در این مقاله با سبک های ورزش تکواندو، لباس و لوازم و تجهیزات ایمنی این هنر رزمی آشنا شدیم پبشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید ملزومات این ورزش رزمی از سایت ما (کالاورزش) بازدید و با مشاهده لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو به طور مستقیم با فروشندگان و تولیدکنندگان تجهیزات رزمی ارتباط برقرار نموده و با آگاهی کامل نسبت به محصول مورد نظر خود اقدام به خرید نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone