۰

آشنایی با ورزش تکواندو ؛ قوانین تکواندو

آشنایی با ورزش تکواندو ؛ قوانین تکواندو

در این مقاله به ورزش تکواندو چیست، آشنایی با خصوصیات و فواید تکواندو، قوانین ضربات در مسابقات به همراه آسیب ها و مصدومیت های این ورزش و آیا تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان است؟ را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این مقاله به ورزش تکواندو چیست، آشنایی با خصوصیات و فواید تکواندو، قوانین ضربات در مسابقات به همراه آسیب ها و مصدومیت های این ورزش و آیا تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان است؟ را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

۱. تکواندو چیست؟

۲. خصوصیات ورزش تکواندو

۳. قوانین ضربات در مسابقات تکواندو

۴. فواید ورزش تکواندو

۵. تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان

۶. آسیب ها و مصدومیت های ورزش تکواندو

 

تکواندو چیست؟

تکواندو یکی از ورزش های رزمی شرق آسیا و هنر رزمی سنتی کشور کره است که در حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. تکواندو واژه ای کره ای به معنی پریدن و شکستن بوسیله قدرت دست و پا در کوتاه ترین زمان ممکن است. فلسفه هنر رزمی تکواندو بر آرامش روح و روان، پویایی ذهن و اندیشه، و سلامت جسمی دلالت دارد در این هنر رزمی، فنون مخصوص حرکات پاها و دست ها آموزش داده می شود تا فرد بتواند در مواقع خطر با وارد کردن ضربات موثر و گاها خطرناک و سنگین از خود دفاع کند.

تکواندو چیست

بیشتر بدانید: معرفی سبک ها و لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو

خصوصیات ورزش تکواندو

همانطور که گفته شد تکواندو هنر رزمی دفاع از خود در برابر تهاجمات است که تمرینات این ورزش موجب پویای ذهن و اندیشه، دقت و سرعت، هماهنگی بین اعضای بدن، انعطاف پذیری بدن و سلامت جسمی و انضباط پذیری را در پی خواهد داشت. اما حقیقت این است که تکواندو موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و توان و قدرت رو یا رویی و مقابله با مشکلات را افزایش می دهد. این ورزش رزمی روشی برای ورزیده کردن عضلات بدن و راهی برای افزایش هماهنگی در بین اعضای بدن است. این ورزش رزمی موجب تقویت و افزایش استقامت بدن شده و مقاومت بدن در برابر فشار خستگی افزایش می دهد. بسیاری از افراد این ورزش را با توجه به نوع تمرینات خاص آن و فنون حرکتی و تحرکی که دارد با هدف کاهش وزن نیز انجام می دهند.

بیشتر بدانید: تاریخچه کاراته، فواید آن و آشنایی با سبک های این ورزش

قوانین ضربات در مسابقات تکواندو

در ورزش تکواندو ضربه ها بر سه قسمت صورت (الگول)، میانه بدن (مومتونگ)، و پائین بدن (آرای) وارد می شوند که در مسابقات بایستی در نقاط مشخص شده ضربه وارد تا امتیاز منظور شود. در ورزش تکواندو ضربات مشت به روش های مختلفی صورت می گیرد و دفاع در این ورزش بوسیله قسمت های مختلف مچ  و ساعد انجام می شود. و ضربات پا باید توسط کف پا و پاشنه پا به حریف وارد شود. مسابقات تکواندو در وزن های مختلف (۴ وزن مردان – ۴ وزن بانوان)، و وزن کشی تکواندو کاران در روز آغاز مسابقات انجام می شود. مبارزه در سه راند ۳ دقیقه ای و ۱ دقیقه  زمان استراحت بین هر راند وجود دارد. محیط مبارزه تکواندو تشکی  به ابعاد ۱۲*۱۲  متر مربع است که در داخل آن مربعی به اندازه ۸*۸ متر مربع قرار دارد و مبارزه داخل این مربع انجام می شود همچنین محوطه ای به عرض ۲ متر دور تا دور محیط مبارزه قرار دارد که به منطقه خطر (قرمز) شناخته می شود. معمولا تشک مبارزه بر روی سکویی به ارتفاع ۶۰ سانتی متر قرار داده می شود که برای پیشگیری از احتمال آسیب دیدگی ورزشکاران قسمت خارجی تشک را با شیب ۳۰ درجه به کف مکان ورزشی نصب می شود. تکواندوکاران در زمان مسابقه بایستی از لباس فرم سفید رنگ مخصوص تکواندو (دوبوک) و لوازم و تجهیرات ایمنی مانند : ناشیم (محافظ تناسلی)، ساباده – باده (ساق بند – ساعد بند) و ضربه گیر سینه (هوگو) که از الزامات مبارزه است استفاده کنند.

قوانین تکواندو

فواید ورزش تکواندو

هنر رزمی تکواندو و تمرینات آن علاوه بر فلسفه وجودی  که بر روی پرورش ذهن و روح و مقابله و دفاع در برابر تهاجم دلالت دارد در ساخت و پروش فیزیک بدنی نیز بسیار موثر است. در ورزش تکواندو تمامی عضلات بدن فعال شده و تمرین های این ورزش باعث می شود که بدن شروع به چربی سوزی کند و عضلات تحت تاثیر حرکات و تمارین تکواندو انعطاف پذیر شده و در فرم مناسبی شکل گیرند. تکواندو علاوه بر تقویت و پروش عضلات دست و پا، با دارا بودن حرکات چرخشی ضربه که توسط قسمت های بالایی و میانی بدن انجام می شود موجب تقویت و شکل گیری عضلات شکمی شده و موجب ازبین رفتن چریی های اضافی شکم و پهلو خواهد شد همچنین باعث بهبود عملکرد قلب و عروق نیز می شود.

بیشتر بدانید: قوانین، فواید و خطرات ورزش جودو

 

تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان

انجام تمرینات ورزش تکواندو می تواند یک فعالیت ورزشی مناسب برای بانوان باشد. حرکات تمرینی این هنر رزمی موجب شکل گیری ماهیچه ها و سوزانده شدن چربی های اضافی شکم، پهلو، ران ها، و زیر شکم و تقویت عضلات پاها و شکل و فرم گیری عضلات شکمی (six pack) شده و تناسب اندام را در پی خواهد داشت. اگر از قد نسبتأ بلندی برخوردار هستید و تمایل دارید که بدنی نرم و قابل انعطاف و عضلانی داشته باشید پیشنهاد می کنیم تمرینات ورزش تکواندو را انجام دهید.

بیشتر بدانید: ووشو (Wushu) چیست؟ آشنایی با تاریخچه ووشو

آسیب ها و مصدومیت های ورزش تکواندو

معمولا آسیب ها و مصدومیت ها در ورزش تکواندو در مسابقات این ورزش بوجود می آیند وبه ندرت تکواندوکاران در تمرینات دچار آسیب دیدگی می شوند. از شایع ترین آسیب های تکواندو می توان به کبودی، گرفتگی عضلات و پیچ خوردگی در مچ پا و زانو اشاره کرد. علت اصلی بروز آسییب در این ورزش گرم نکردن بدن، برخوردار نبودن از آمادگی کامل بدنی، و انجام تکنیک های اشتباه است. انجام تکنیک صحیح ضربه احتمال بروز آسیب دیدگی ورزشکار را کاهش می دهد در تکواندو رزمی کاران پیوسته در حال ضربه زدن به یکدیگر هستند چنانچه ورزشکاری برای یک بار مصدوم شود احتمال آسیب دیدگی مجدد در وی وجود خواهد داشت. دلیل اصلی گرفتگی و کشیدگی در عضلات در هنگام تمرین و یا مبارزه عدم گردش خون مناسب در عضلات است، در زمان استراحت قطر عروق برای گردش خون رسانی به عضلات مناسب است اما در هنگام تمرین و یا مبارزه غضلات به گردش و خون رسانی بیشتری نیاز دارند چنانچه قطر عروق برای خون رسانی به عضلات مناسب نباشد به دلیل کمبود اکسیژن در هنگام تمرین و یا مبارزه ورزشکار دچار گرفتگی و با کشیدگی عضله خواهد شد از این رو همواره تاکید می شود که قبل از تمرین و یا مسابقه حتما بدن باید به مقدار کافی گرم و آماده باشد و با انجام حرکات کششی عضلات را آماده تمرین و مبارزه شوند. چنانچه بدن قبل از تمرین و یا مبارزه کامل گرم و آماده نشده باشد فشار و کشش بر روی عضلات، خصوصأ ران ها موجب پاره شدن تاندون های عضله و آسیب دیدگی خواهد شد. پس از اتمام مبارزه و یا تمرین به جهت کمبود آب بدن عضلات دچار گرفتگی می شوند زیرا در هنگام انجام تمرین و یا مبارزه توسط عمل تعریق آب بدن دفع شده است و غلظت خون افزایش یافته و از حجم آن کاسته شده است و خون کافی برای رساندن به عضلات وجود نخواهد داشت برای پیشگیری از این آسیب در هنگام تمرین در هر ۱۰ دقیقه آب باید نوشیده و در هنگام مبارزه در دقابق استراحت مقداری آب خورده شود.

 

نظرات کاربران

avatar رها :

تکواندو بر روی قد اثر میگذارد؟

ارسال شده در ۳ آبان ۱۴۰۲
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۴ آذر ۱۴۰۲

بله.تا قبل 26 سالگی تاثیر بیشتری دارد.

avatar رضا :

سلام من یک بیماری قلبی دارم که بعضی از موقع ها تپش قلب میارم آیا تکواندو برای من خوب است؟

ارسال شده در ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۶ فروردین ۱۴۰۲

سلام و عرض ادب اگر در حین انجام فرم های ورزشی و یا مسابقات درد شدید حس میکنید و ضربان قلب شما غیر طبیعی بالا میرود حتما بایستی زیر نظر مربی و توسط پزشک قلب ارزیابی شوید.

avatar پگاه :

من یک تکواندو کار هستم و توضیحات شما کاملا دقیق و درسته امیدوارم کسانی که در رشته تکواندو هستن این توضیحات رو جدی بگیرند با تشکر

ارسال شده در ۲۴ آبان ۱۴۰۱
avatar ‌zand :

ممنونم از توضیحاتتون واقعا کامل بودن

ارسال شده در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
avatar طاها :

عالی

ارسال شده در ۲۷ تیر ۱۴۰۱
avatar M... :

خیلی خوب بود استفاده کردم☺👌🏻👌🏻

ارسال شده در ۳ آبان ۱۴۰۰
avatar مرینت :

عالییی

ارسال شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
avatar الشن :

عالییییییییییییییییی

ارسال شده در ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone