۰

توپ بدمینتون

توپ بدمینتون

دانستن اینکه توپ بدمینتون چه تاریخچه‌ای دارد و تکامل این بازی چگونه شکل گرفت ممکن است جالب باشد. برخی نقل و قول‌ها در مورد تاریخچه این توپ متفاوت است اما بر اساس مستندات، آمارها نشان می‌دهند اولین منابع تاریخی ثبت‌شده در مورد توپ ورزشی و راکتی به حدود 2 هزار سال پیش در یونان باستان مربوط می‌شود. رفته‌رفته در اواخر قرن 16 میلادی در اروپا این بازی سنتی شکل تازه‌ای به خود گرفت و آن را با نام لاتین Battledore and ShuttleCock شناختند. توپ‌های به‌کاررفته در این ورزش در آن زمان از پوست و نوارهای به هم تنیده شده از روده حیوانات بود که با استفاده از پرهای پرندگان حالتی شبیه توپ‌های مخروطی بدمینتون امروزی بود؛ اما در طول 150 سال گذشته تغییرات زیادی بر روی توپ‌های بدمینتون رخ داد.

دلیل این تغییرات نیز بیشتر به خاطر حالت پروازی بود که در حین بازی به وجود می‌آمد. در حدود سال 1930 میلادی تا سال 1940 توپ بدمینتون به حالت استاندارد امروزی رسید و از این تاریخ به بعد بود که اساساً طراحی آن به شکل فعلی درآمد. توپ بدمینتون را با نام شاتل کوک نیز می‌شناسند. در ورزش‌های راکتی از جمله بدمینتون این محصولات با حالت آیرودینامیکی و شکل مخروطی که دارد به‌راحتی حالت پروازی داشته و به‌صورت سرعتی، متوسط و کند می‌شود به آن‌ها ضربه زد.

توپ بدمینتون

انواع توپ بدمینتون

توپ‌های بدمینتون امروزی به شکل مخروطی بوده که معمولاً به دو نوع توپ‌های بدمینتون پردار و توپ‌های بدمینتون پلاستیکی تقسیم‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است در انتهای مخروطی شکل این محصولات در مدل‌های پردار چوب‌پنبه و سایر مدل‌ها از فوم یا گوی پلاستیکی تشکیل‌شده که همین امر باعث می‌شود یک حالت آیرودینامیکی در هنگام ضربه به توپ داشته باشد. از طرفی شکل آن به‌گونه‌ای است که هنگام ضربه با راکت حالت پروازی منظمی داشته و از قسمت انتهایی به راکت حریف رسیده تا بتواند حریف ضربه را پاسخ دهد.

توپ بدمینتون پردار

توپ بدمینتون پردار

این مدل از توپ‌های بدمینتون به نسبت حالت پروازی بهتری دارند و در مقابل نسبت به مدل‌های پلاستیکی مقاومتشان کمتر است. استاندارد تعریف‌شده برای شاتل کوک یا همان توپ بدمینتون پردار به شرح زیر خواهد بود. معمولاً وزنی معادل 4.75 تا 5.50 گرم بایستی داشته باشند. مدل‌های پردار دارای 16 تیکه از بال پرنده (معمولاً اردک یا غاز) بوده که طول آن بایستی حدود 70 میلی‌متر باشد. قطر انتهایی توپ‌های پردار که از جنس چوب‌پنبه بود حدود 25 تا 28 میلی‌متر خواهد بود. قطر دایره‌ای که ساقه پرها بر روی آن به‌صورت عمود گذاشته می‌شود نیز حدود 45 میلی‌متر است لازم به ذکر است بهتر است برای بازی حرفه‌ای پرهای این توپ را با آب گرم مرطوب کرده تا سرعت عملکرد بالایی پیدا کند. این شاتل‌ها مناسب فضای بسته و سالن‌های ورزشی خواهد بود. بد نیست بدانیم صدای ضربه حین بازی این مدل توپ‌ها بسیار زیباتر از مدل‌های مصنوعی خواهد بود.

توپ بدمینتون مصنوعی

توپ های سنتزی و مصنوعی بدمینتون

همان‌طور که از نام آن کاملاً مشخص است این توپ‌ها به‌جای پر از نایلون و یا پلاستیک تهیه‌شده‌اند. فراوانی استفاده از شاتل‌های مصنوعی بدمینتون در بین ورزشکاران بسیار زیاد بوده و افراد تازه‌کار به‌راحتی می‌توانند از این مدل محصولات استفاده کنند. جالب است بدانید توپ‌های سنتزی یا نایلونی دوام بسیار بالاتری را نسبت به مدل پری داشته و از طرفی بیشتر مناسب فضای باز خواهند بود. معمولاً وزن این توپ‌ها از مدل‌های پردار کمی بیشتر می‌باشند.

تشخیص توپ بدمینتون اصل

خرید توپ بدمینتون اصل همواره ممکن است یکی از دغدغه‌های شما عزیزان باشد ما در این مطلب چند نکته مهم را برای انتخاب و تشخیص توپ بدمینتون اصل ذکر می‌کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

رنگ هولوگرام توپ بدمینتون

یکی از مهم‌ترین نکات در تشخیص اصل بودن یا غیر اصل بودن توپ بدمینتون هولوگرام داخل توپ خواهد بود. در مدل‌های غیرحرفه‌ای برچسب هولوگرام بارنگ بی‌کیفیت و معمولاً دارای زدگی‌های زیادی است؛ اما در سری حرفه‌ای استیکر هولوگرام آن‌ها کاملاً طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

شکل پر

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های اصلی در تشخیص توپ بدمینتون اصلی و تقلبی، ردیف گذاری پرها داخل توپ می‌باشد. لازم به ذکر است توپ‌های اصلی پردار که در انتهای چوب‌پنبه به‌طور عمود قرار داده‌شده‌اند دقیقاً داخل آن فرورفته و در مابین ساقه‌ها هیچ ردیف خطی اضافی وجود ندارد و به‌نوعی کاملاً منظم است؛ اما در مدل‌های غیرحرفه‌ای معمولاً بر انتهای گوی فومی و یا پلاستیکی چسب کاری شده و در مابین ساقه‌ها نیز ضایعات بی‌نظم و اضافی وجود دارد. از طرفی اگر از داخل روزنه‌های توپ بیرون را نگاه کنیم کاملاً متوجه خواهیم شد که هیچ‌گاه قرینه یکدیگر نخواهند بود.

سرعت

در توپ‌های اصلی فاکتور سرعت بسیار مهم است. معمولاً رنگ پرها در این‌گونه توپ‌ها نشان می‌دهد که میزان شتاب هرکدام از این شاتل‌ها به چه صورت می‌باشد. برای مثال توپ‌های پری سبزرنگ با درجه سرعت Slow از سرعت و شتاب کمتری برخوردار است؛ اما آن‌هایی که به رنگ آبی می‌باشند بیشترین سرعت را در اختیار خواهند داشت. به‌طورکلی علاوه بر فاکتور رنگ، سرعت معمولاً بر روی بسته‌بندی این محصولات درج می‌گردد. البته فاکتور سرعت هیچ‌گاه دقیق نیست زیرا عوامل محیطی بسیار تأثیرگذار است.

وزن پرها

طول استاندارد پرها نیز همان‌طور که قبل‌تر ذکر کردیم بایستی در حدود 62 تا 70 میلی‌متر و همچنین محدوده استاندارد وزنی این توپ‌ها 4.75 تا 5.5 گرم باشد.

قیمت توپ های بدمینتون در بازار

لازم به ذکر است شاخصه قیمت در توپ‌های بدمینتون بر اساس انواع برندها، کیفیت طراحی و همچنین جنس محصول متفاوت است. قیمت‌های شاتل کوک در فروشگاه اینترنتی کالا ورزش در بالای همین صفحه درج‌شده که می‌توانید از طریق بخش جزئیات محصول از آن‌ها اطلاع یابید. بد نیست بدانید قیمت محصولات اورجینال و برند نسبت به مدل‌های معمولی بالاتر است؛ بنابراین درصورتی‌که تازه‌کار هستید و تنها برای تفریح نیاز به خرید دارید نیازی نیست محصولات گران‌قیمت و اصلی را خریداری کنید. شاتل‌هایی با قیمت 80 تا 150 هزار تومان مناسب شما هستند. ولی برای ورزشکاران و حرفه‌ای‌های این رشته، بهترین گزینه توپ‌های بدمینتون اصل 6 عددی با رنج قیمتی 350 هزار تومان به بالا می‌باشند. درصورتی‌که نیاز به مشاوره رایگان و 24 ساعته دارید کارشناسان ما همواره در تمامی مراحل خرید پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

بهترین مارک توپ بدمینتون

اگر به دنبال بهترین مارک توپ بدمینتون در بازار لوازم ورزشی می‌باشید و می‌خواهید تجربه یک بازی خوب و حرفه‌ای را با خود داشته باشید. لازم به ذکر است این محصولات در انواع برندهای مختلفی چون یونکس، ویش، ویلسون، تالبوت، جورکس، دبل هپینس و غیره عرضه خواهند شد.

خرید توپ بدمینتون با کیفیت تضمین شده در بازار

خرید توپ بدمینتون اصل و حرفه‌ای از فروشگاه اینترنتی کالا ورزش برای تفریح و یا مسابقات رسمی و غیررسمی در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی قابل انجام بوده و شما عزیزان می‌توانید هم به‌صورت حضوری و غیرحضوری محصول موردنظر خود را سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن آن را در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید مشخصات فنی محصول را از صفحه جزئیات محصول مشاهده کرده و با اطلاعات بیشتری محصول خود را انتخاب نمایید. درصورتی‌که نیاز به مشاوره رایگان دارید با شماره‌های درج‌شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط با توپ بدمینتون

ارسال شده در : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴:۷ قبل از ظهر
ارسال شده در : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۳:۱۶:۳۵ بعد از ظهر
whatsapp whatsapp phone