۰

از میز بیلیارد چه می دانید؟

از میز بیلیارد چه می دانید؟

در این مقاله راهنمای خرید و مشخصات ظاهری و اجزای تشکیل دهنده یک میز بیلیارد و همچنین قیمت و برندهای تولیدکننده این میزها در کشورمان بیان شده است.

در این مقاله راهنمای خرید و مشخصات ظاهری و اجزای تشکیل دهنده یک میز بیلیارد و همچنین قیمت و برندهای تولیدکننده این میزها در کشورمان بیان شده است.

۱. مشخصات ظاهری میز بیلیارد

۲. اجزای تشکیل دهنده یک میز بیلیارد

۳. میزهای بیلیارد با چه قیمت هایی به بازارها عرضه می شوند؟

بیلیارد ورزشی محبوب در دنیا است که که قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. میز بیلیارد (Pool Table) میزی بزرگ با ابعاد کاملا تعیین شده می باشد که سطح آن از تخته سنگ ساخته شده که بر روی آن پارچه ای مخصوصی کشیده شده است. در ادامه به مشخصات ظاهری این میز و راهنمای خرید آن بیشتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بیلیارد

مشخصات ظاهری میز بیلیارد

ظاهر میز بیلیارد به شکل مستطیلی است که گوشه های آن دارای انحنا می باشد. میز بیلیارد در کل ۶ حفره دارد که با نام  Pocket شناخته می شوند. چهار یک از این حفره ها در ۴ گوشه مستطیل و دو حفره آن در وسط طول میز قرار دارند. امروزه میز بیلیارد در ابعاد مختلفی تولید شده تا همه علاقه مندان با توجه به فضایی که دارند بتوانند این میز را تهیه کنند. معمولا طول میزهای بیلیارد در حدود ۲۷۰ سانتیمتر و عرض ۱۳۵ سانتیمتر است. استاندارد است که نسبت طول به عرض میز بیلیارد ۲ به ۱ باشد. پوشش سطح میز بیلیارد پارچه ای سبز رنگ است که به طور معمول از جنس پلاستیک می باشد تا میزان اصطحکاک توپ ها با سطح میز را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع بازی بیلیارد و قوانین آنها

مشخصات یک میز بیلیارد

 

اجزای تشکیل دهنده یک میز بیلیارد

یک میز بیلیارد از ۵ قسمت بدنه، باند، سنگ، پارچه و حفره (Pocket) تشکیل می شود.

بدنه میز بیلیارد به طور معمول از چوب Rush با طراحی ۴ و یا ۸ پایه در ساخت بدنه میز بکار گرفته می شود، اما برخی از تولیدکنندگان از MDF که نوعی چوب فشرده شده است نیز در ساخت این میز استفاده می کنند. به هر حال سطح میز باید کاملا صاف و در موازات افق بوده و از مقاومت کافی برای مهار سنگ بر روی بدنه برخوردار باشد. همچنین پایه ها باید به گونه ای کاملا هم تراز با سطح میز طراحی شده باشند و در گوشه بدنه میز برند سازنده و مشخصات محصول لحاظ شده باشد. به طور معمول بیشتر تولیدکنندگان از خانواده رنگ قهوه ای در بدنه میز بهره می گیرند.
نکته : سطح و قسمت باند میز باید از چوب و رنگ ضد خش تهیه شده باشد. همچنین رطوبت، گرمی و سردی بیش از اندازه دمای محیط سبب آسیب دیدن میز می شود از این روی همواره میز باید در فضایی با دمای معمولی قرار داده شود.

جنس بدنه میز بیلیارد

سنگ میز بیلیارد پوششی سنگی به قطر ۳.۵ الی ۵.۵ میلمتر است که در واقع سطح زمین بازی بیلیارد است. معمولا به جهت وسعت میز پوشش سنگی در چند قطعه به یکدیگر متصل و بر روی میز قرار گرفته می شوند. نوع سنگ و مقدار ضخامت آن از عوامل بسیار تاثیر گذار بر روی کیفیت یک بازی بیلیارد است.

سنگ میز بیلیارد

پارچه میز  حساس ترین و در عین حال مهمترین قسمت یک میز بیلیارد است. ماهوت که پارچه ای نسبتا ضخیم و مقاومی است برای پوشش سنگ (سطح میز بازی) استفاده می شود.

پارچه میز بیلیارد

ریل حاشیه چوبی است که باند ها و دور تا دور میز را در بر دارد. در هر میز بیلیارد ۶ ریل تعبیه شده است که ۲ ریل در قسمت دو طرف عرض میز در کنار حفره ها (Pocket) و ۴ ریل دیگر به صورت مقطع در طول میز نصب می شوند. باندها که معمولا به شکل یک نوار پلاستیکی هستند به ریل نصب شده و وظیفه برگشت توپ پس از برخورد را به عهده دارند. ارتفاع لبه باند با سطح میز معمولا ۳۷ میلیمتر در نظر گرفته می شود. اگر مقدار ارتفاع کمی بیشتر  از اندازه معمولا باشد، سرعت توپ پس از برخورد با باند سبب کاهش سرعت بازی می شود. اگر ارتفاع باند از حد معمول بلند تر قرار گرفته شود توپ پس از برخورد با باند، پرش و از میز به بیرون پرتاب خواهد شد و یا با سرعت زیادی برگشت خواهد داشت. جنس باند بایستی از پلاستیک نرم مقاوم و در عین حال انعطاف پذیر تهیه شده باشد.

ریل های میز بیلیارد

Pocket ها یا همان حفره های میز در چهار گوشه میز با قطر دهانه ۸.۵ سانتیمتر و دو حفره میانی میز با قطر دهانه ۹ سانتیمتر طراحی می شوند. شکل ظاهری Pocket های میانی با حفره های گوشه ای متفاوت است.Pocket های میز در دو نوع کیسه ای و ریلی طراحی می شوند. در حفره های کیسه ای توپ پس از گذشتن از حفره در داخل توری کسیه مانندی قرار می گیرد و توپ توسط دست از قسمت دهانه حفره خارج می شود. در Pocket های ریلی توپ ها پس از گذشتن از حفره وارد یک ریل شده و در محفظه ای قرار می گیرد و برای خارج نموده توپ نیازی به فرو بردن دست داخل حفره نیست و تنها می توان توپ را از روی ریل برداشت.

بیشتر بدانید: عوامل موثر در انتخاب و خرید یک چوب بیلیارد

Pocket میز بیلیارد

میزهای بیلیارد با چه قیمت هایی به بازارها عرضه می شوند؟

شاید به توان نام هایی همچون Brunswick ، OLHAUSEN ، DIAMOND ، PROLINE را جزوء برترین تولید کنندگان میزهای بیلیارد در جهان دانست. این برندها محصولات تولیدی خود را با توجه به جنس بکار رفته در ساخت و طراحی میز با توجه به نوع بازی (۸BALL – SNOKER) با میانگین قیمتی ۵ الی ۲۰۰ هزار دلار به بازارها عرضه می کنند. در کشورمان محصولات نام هایی همچون LEO ، Ib center ، STAR ، RILEY و برخی تولیدات ایرانی مانند SAM BILLIARD، JAAN BILLIARD و مرکز بیلیارد ایران با توجه به عواملی که گفته شد با میانگین قیمتی ۵ الی ۴۰ ملیون تومان در بازارها یافت می شود و بسیاری از شرکت ها در زمینه واردات انواع میزهای بازی بیلیارد فعال هستند.

قیمت میز بیلیارد

 

پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید میز و یا سایر لوازم و تجهیزات ورزش Billiard با کارشناسان ما در * گروه کالاورزش * تماس، و اطلاعات مورد نیاز خود از قبیل، جنس بکار رفته در ساخت محصول، برند تولید کننده، ضمانت و خدمات پس از فروش و قیمت محصول مورد نظر خود را کسب و در صورت تمایل اقدام به سفارش و خرید کالای مورد نظر خود نمائید.

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone