۰

جامپینگ فیتنس چیست؟ بررسی فواید و مضرات این ورزش

جامپینگ فیتنس چیست؟ بررسی فواید و مضرات این ورزش

در این مقاله به معرفی ورزش جامپینگ فیتنس و فواید آن از جمله تناسب اندام، کالری سوزی ، تقویت عضلات و همچنین مضرات و آسیب های ورزش جامپینگ فیتنس پرداخته شده است.

در این مقاله به معرفی ورزش جامپینگ فیتنس و فواید آن از جمله تناسب اندام، کالری سوزی ، تقویت عضلات و همچنین مضرات و آسیب های ورزش جامپینگ فیتنس پرداخته شده است.

 

۱. جامپینگ فیتنس (sJumping Fitnes) چیست؟

۲. فواید جامپینگ فیتنس (Jumping Fitnes)

۳. مضرات جامپینگ فیتنس (sJumping Fitnes)

 

جامپینگ فیتنس (Jumping Fitnes) چیست؟

ورزش جامپینگ فیتنس را می توان نوعی تمرین تناسب اندام پویا تعریف نمود که مجموعه ای از حرکات ریتمیک و پرهیجان را در خود جای داده که حرکات تمرینی آن به وسیله ترامپولین انجام می شود. امروزه این ورزش در جهان به صورت علمی و آکادمیک در باشگاه های مخصوص این ورزش به علاقمندان ورزش های پر هیجان آمورزش داده می شود. تمرینات جامپینگ فیتنس همانند بسیاری از ورزش ها به صورت گروهی و همراه با موزیک های ریتمیک و هیجان بر انگیز انجام می شود.

همه ما می دانیم ورزش برای قلب و سلامتی آن بسیار مهم است. جامپینگ فیتنس (Jumping Fitnes) را نیز می توان یک فعالیت ورزشی عالی برای فرم دهی به بدن دانست که تاثیر بسزایی در تقویت سیستم قلبی – عروقی دارد. تمرینات این ورزش به نوعی موجب تقویت کلیه عضلات بدن  شده و چربی سوزی را به همراه دارد و روشی موثر برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب محسوب می شود. امروزه در کشورمان باشگاههای بسیاری با نام ترامپولین تاسیس شده اند که به آموزش ترامپولین یا همان Jumping Fitnes زیر نظر کمیته جامپینگ فیتنس کشورمان و با نظارت فدراسیون ورزش های همگانی مشغول هستند. به طور کلی این ورزش بر اساس حرکات و تمرینات فیتنس سنگین پایه گذاری نشده است و ورزشی مناسب برای تمام سنین می باشد. این ورزش بیش از ۴۰۰ عضله بدن را درگیر می کند در صورتی که بسیاری از ورزش های سنگین قدرتی و استقامتی فاقد این قابلیت هستند. تمرینات جامپینگ فیتنس را می توان حتی تاثیر گذارتر از برخی ورزش های هوازی مانند پیاده روی و دویدن در جهت کالری سوزی دانست تا جایی که حتی هیچ گونه آسیب و خطری مفاصل پاها را در انجام این ورزش تهدید نمی کند و حتی موجب فرم و شکل گیری اندام هایی همچون پاها، شکم، باسن و .. نیز شده و با ترشح هورمون اندروفین در بدن موجب آرامش و شور در ورزشکار نیز می شود.

 

جامپینگ فیتنس (Jumping Fitnes) چیست

بیشتر بدانید : آشنایی با ترامپولین و تاثیر آن بر لاغری

فواید جامپینگ فیتنس (Jumping Fitnes)

جامپینگ فیتنس که با نام ترامپولین نیز شهرت جهانی پیدا کرده در گذشته به منظور ابزاری در جهت تقویت انعطاف پذیری بدن و افزایش چابکی ورزشکاران ژیمناستیک کار مورد استفاده قرار می گرفت و با توجه به فواید و مزایای تمرینی که از ترامپولین بروز پیدا کرد از این وسیله در جهت تمرین فضا نوردان نیز بهره گرفته شد و امروزه این وسیله با نام جامپینگ فیتنس خود نمایی می کند.

به طور کلی فواید ورزش جامپینگ فیتنس را میتوان در:

  • کالری سوزی و رسیدن به تناسب اندام
  • ترشح هورمون اندروفین و ایجاد نشاط و شادی و برطرف نمودن افسردگی
  • تقویت ماهیچه های مرکزی بدن
  • بالا بردن تراکم استخوانها
  • بهبود و تقویت سیستم قلبی – عروقی بدن
  • بر طرف کننده چربی های انباشته شده در بدن (سلولیت) با متابولسیم بالا
  • بهبود رشد جسمی و فکری در کودکان
  • افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود حافظه و تمرکز مغز
  • و بسیاری مواردی دیگر دانست.

 


مطالعه بیشتر : انجام تمرینات هوازی تاثیر فراوانی بر لاغری و افزایش سیستم ایمنی بدن دارد. یکی از این تمرینات، ورزش با دوچرخه اسپینینگ است. شما می توانید در سایت کالا ورزش نسبت به خرید بهترین مدل های دوچرخه ثابت اسپینینگ اقدام نموده و به کمک این دستگاه، کیفیت تمرینات ورزشی خود را بهبود ببخشید.


 

مضرات جامپینگ فیتنس (Jumping Fitness)

شاید بتوان مضرات و مصدومیت های این ورزش را چنین عنوان کرد که اکثریت افرادی که به جهت آسیب دیدگی در تمرینات جامپینگ فیتنس به کلینیک های درمانی مراجعه می کنند عمومأ کودکان و نوجوانان هستند که دچار پیچ خوردگی پاها، دستان و گاهأ شکستگی و کشیدگی عضله در اندام های خود شده اند که در اثر انجام حرکات خطرناکی مانند پشتک زدن، پرش غیر اصولی و گاهأ در اثر برخورد با یکدیگر به خارج از تشک ترامپولین پرت شده و دچار مصدومیت شده اند.

 با رعایت چند نکته میتوان از بروز مصدومیت و مضرات این ورزش کاست.

  • همواره به طور انفرادی از وسایل جامپینگ فیتنس (ترامپولین) استفاده کنید و از تمرین به صورت گروهی بر روی این وسیله جدأ خودداری نمائید چون اکثر اتفاقات و حوادث این ورزش در اثر برخورد افراد با یکدیگر بروز می کند.
  • هیچگاه تا هنگامی که به مهارت کامل در انجام حرکات تمرینی این ورزش دست نیافته اید از اجرای حرکات نمایشی مانند پشتک زدن پرهیز کنید.
  • افراد مبتدی همواره در هنگام تمرین با وسایل جامپینگ بایستی پیرامون خود را با لوازم حمایتی مانند تشک نرم و .. تجهیز نمایند تا از بروز آسیب احتمالی ایمن باشند.

با رعایت موارد ایمنی هیچگاه در هنگام تمرینات این ورزش دچار آسیب دیدگی نخواهید شد و اثرات مثبت این ورزش را بر روی بدن خود احساس خواهید کرد.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با سایر ورزش ها و همچنین انواع لوازم وتجهیزات و رزشی و مطالعه بیشتر مقالات علمی ورزشی روز به صفحه اصلی سایت کالاورزش، قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar HH :

جامپینگ فیتنس چقدر بر افزایش قد تاثیر داره؟چقدر زمان نیازه برای افزایش قد؟

ارسال شده در ۱۱ مهر ۱۴۰۲
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۲ مهر ۱۴۰۲

سلام و عرض ادب ببینید دوست عزیز درحالت کلی مهمترین نکته ای که روی قد تاثیر دارد عامل زنتیک است اما ورزش جامپینگ فیتنس به دلیل اینکه باعث تراکم استخوان خواهد شد به نوعی به صورت غیر مستقیم بر روی قد تاثیر گذار است.

avatar نجمه :

سلام من میگرن و سرگیجه هستم میتونم از جامپینگ فیتنس استفاده کنم؟

ارسال شده در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

سلام و عرض ادب بهتره در این مورد با پزشک متخصص صحبت کنید چون پرش و سپس فرود ممکنه است تاثیر داشته باشد.

avatar شادی :

سلام وقت بخیر این ورزش برای افرادی که فتق شکمی هم دارند قابل استفاده هست ؟ مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ و اینکه محدودیت وزنی نداره؟ پیشاپیش سپاس

ارسال شده در ۲۸ دی ۱۴۰۱
avatar شادی :

سلام وقت بخیر این ورزش برای افرادی که فتق شکمی هم دارند قابل استفاده هست ؟ مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ و اینکه محدودیت وزنی نداره؟ پیشاپیش سپاس

ارسال شده در ۲۸ دی ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۹ دی ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب ببنید جامینگ فیتنس به عنوان ورزش قدرتی به حساب نمی آیند که بخواهند به ناحیه فتق فشار وارد کنند. به هر ترتیب شما بایستی از ورزش های که باعث فشار به ناحیه فتق میشه بپرهیزید.

avatar مهدیس :

ایا ورزش جامپینگ برای بارداری مشکلی دارد؟

ارسال شده در ۱۵ دی ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۷ دی ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب جامپینگ فیتنس به نوعی بر روی مرکز ثقل بدن شما تاثیر میگذراد بنابراین توصیه نمی شود بایستی در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

avatar مینا :

سلام این ورزش برای چه سنی مناسب است؟

ارسال شده در ۲۵ آذر ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۳۰ آذر ۱۴۰۱

سلام و عرض ادی ورزشی عالی برای تمامی گروه سنی است

avatar موسوی :

سلام آیا برای قد کودکان مفیده .ژیمناستیک بهتره یا بسکتبال ویا جامپینگ

ارسال شده در ۷ آبان ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۷ آبان ۱۴۰۱

بله ورزش جامپینگ فیتنس به دلیل اینکه باعث تراکم استخوان خواهد شد به نوعی به صورت غیر مستقیم بر روی قد تاثیر گذار است فرقی ندارد بسکتبال نیز مستقیما باعث افزایش قد نمیشود

avatar موسوی :

سلام آیا برای قد کودکان مفیده .ژیمناستیک بهتره یا بسکتبال ویا جامپینگ

ارسال شده در ۷ آبان ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۷ آبان ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب ببنید ورزشهای جامپنیگ فیتنس مانند سایز ورزش های دیگر باعث افزایش تراکم استخوان خواهد شد که خود به صورت غیر مستقیم در رشد قد موثر است.

avatar Ayla :

آیا این ورزش برای پارگی فتق مشکل ایجاد میکند

ارسال شده در ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
avatar Ayla :

آیا این ورزش برای پارگی فتق مشکل ایجاد میکند

ارسال شده در ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب این مورد را حتما با پزشک خود مشورت نمایید. بستگی به این دارد که فتق شما در ناحیه کمر باشد و یا گردن. ولی از لحاظ علم پزشکی ورزشی محل فتق تعیین کننده است در حالت کلی پیشنهاد ما این است اگر انجام حرکات ورزشی به روش صحیح باشد و نیاز به فشار و یا دامنه حرکتی زیاد نباشد مانعی ندارد.

avatar اتنا قیصری :

سلام ببخشید دو ماه هس من بینیمو عمل کردم میتونم این ورزش رو انجام‌بدم یا‌احتمال اسیب هس؟

ارسال شده در ۲۸ تیر ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۸ تیر ۱۴۰۱

سلام.خیر میبایست حداقل 6 ماه از عملتون بگذره.

avatar mz :

سلام، وقتتون بخیر. دو ماه پیش دیسک گردنم درگیر شده ولی الان بارعایت کردن و فیزوتراپی بهتر شده. به نظرتون میتونم این ورزش رو برم؟

ارسال شده در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

سلام بله از جمله فواید جامپینگ مناسب برای افراد با درد کمر، زانو درد یا گردن درد البته در صورت بروز دیسک کمر یا گردن، انجام حرکات ورزشی به روش صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که انجام حرکت ورزشی به فشار یا دامنه حرکتی زیاد نیاز داشته باشد، ورزش را متوقف کرده و نحوه صحیح انجام حرکت را ارزیابی کنید. حرکات ورزشی را به گونه‌ای انجام دهید که فشار کمتری بر ستون فقرات وارد شود. با رعایت این موارد روند بهبودی سریع‌تر انجام می‌شود.

avatar فاطمه شفیعی :

من دیسک کمر دارم آیا این ورزش برای من خوبه

ارسال شده در ۲۳ آذر ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۳ آذر ۱۴۰۰

سلام.با توجه به اینکه عضلات کمر و فیله شما نیز تحت فشار قرار میگیرد، این ورزش توصیه نمیشود ولی جهت اطمینان میتوانید با پزشک خود مشورت نمایید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone