۰

راهنمای خرید چوب و لنسر ماهیگیری ؛ مشخصات و انواع

راهنمای خرید چوب و لنسر ماهیگیری ؛ مشخصات و انواع

در این مقاله راهنمای خرید چوب ماهیگیری و لنسر، مشخصات چوب ماهیگیری و انواع چوب های ماهیگیری از جمله چوب ماهیگیری کاسی، اسپینینگ، بیت کستینگ، ترولینگ و بهترین چوب ماهیگیری را شرح داده ایم.

در این مقاله راهنمای خرید چوب ماهیگیری و لنسر، مشخصات چوب ماهیگیری و انواع چوب های ماهیگیری از جمله چوب ماهیگیری کاسی، اسپینینگ، بیت کستینگ، ترولینگ و بهترین چوب ماهیگیری را شرح داده ایم.

 

۱. لنسر ماهیگیری چیست؟

۲.  مشخصات چوب ماهیگیری

۳. انواع چوب ماهیگیری

۳.۱ چوب ماهیگیری کاسی

۳.۲ چوب ماهیگیری پشه

۳.۳ چوب ماهیگیری اسپینینگ

۳.۴ چوب ماهیگیری ساحلی

۳.۵ چوب ماهیگیری ترولینگ

۳.۶ چوب ماهیگیری اسپینینگ دریایی

۳.۷ چوب صید کپور

۳.۸ چوب ماهیگیری فلوتینگ

۳.۹ چوب ماهیگیری بیت کستینگ

۳.۱۰ چوب ماهیگیری سطحی (سرف – SURF)

۴. انتخاب بهترین چوب ماهیگیری

 

به طور کلی ماهیگیری با دو منظور تجاری و تفریحی ورزشی صورت می گیرد. ماهیگیری تجاری به منظور کسب درآمد به شیوه فروش مستقیم ماهی در بازارهای ماهی فروشی و تولید محصولات دریایی انجام می شود اما در ماهیگیری تفریحی ورزشی به منظور تجربه و سپری کردن اوقات فراغت در طبیعت و به عنوان نوعی سرگرمی انجام می شود، که در آن افراد بوسیله چوب، لنسر و یا قلاب اقدام به ماهیگیری می کنند از این رو تصمیم گرفتیم تا شمارا با انواع چوب ماهیگیری و راهنمای انتخاب و خرید یک چوب ماهیگیری مناسب برای سپری کردن اوفات فراغت خود در طبیعت بیشتر آشنا کنیم.

چوب و لنسر ماهیگیری

لنسر ماهیگیری چیست؟

لنسر واژه ای است که اکثر ماهی گیران چوب های ماهی گیری خود را با این نام می نامند. در صورتی که در دنیای ماهیگیری هیچ ابزار و وسیله ای با نام لنسر وجود ندارد. لنسر واژه ای است که بصورت اشتباه در ماهیگیری ورود کرده است و واژهای درست برای اداوات ماهیگیری همان چوب ماهیگیری، چرخ ماهیگیری و یا چوب چرخ ماهیگیری می باشد. اما واژه لانسه در زبان فرانسوی به معنای شئی که حول یک محور در حال گردش است معنا دارد. لانسه ابزاری فلزی است که با گردش در حول یک محور موجب تحریک شدن ماهی های شده و در قسمت انتهای آن قلابی قرار دارد که با فرو رفتن در بدن ماهی و یا بلع آن توسط ماهی موجب گیر کردن ماهی در آن می شود. مخترع این وسیله شخصی فرانسوی بوده است و احتمالا این واژه و یا لنسر اینگونه وارد دنیای ماهیگیری شده باشد.

مشخصات چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری در اصطلاح، میله بلندی است که قابلیت انعطاف پذیری داشته و برای صید ماهی بکار می رود گفته می شود. چوب های ماهیگیری اغلب از موادی مانند چوب بامبو، نی، کامپوزیت فیبر کربن و ..تولید  و به منظور صید ماهی به صورت تفریحی و یا ورزشی مورد استفاده دوستداران ماهیگیری قرار می گیرد. چوب های ماهیگیری در ۱۰ نوع متفاوت برای هر نوع ماهیگیری طراحی و در ابعاد متفاوت (CM) 70 الی ۶ متر حتی با در نظر گرفتن اندازه ماهی که شخص اقدام به صید آن دارد و یا متناسب با نوع ماهی، آب شور و یا شیرین ساخته می شوند.


مطالعه بیشتروسایل کمک آموزشی شنا


انواع چوب ماهیگیری

همانطور که گفته شد چوب های ماهیگیری در ۱۰ نوع متفاوت و برای صید انواع ماهی طراحی و ساخته می شوند در ادامه به معرفی هر ده نوع چوب ماهیگیری خواهیم پرداخت.

انواع چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری کاسی

این نوع چوب از فیبر کربن ساخته می شود و فاقد حلقه و تلسکوب است و معمولا برای صید ماهی های رودخانه ای مانند کپور، کولی و ماهی سفید رودخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این چوب در ابعاد گوناگونی حتی تا ۶ متر نیزساخته می شوند.

چوب ماهیگیری پشه

جنس این چوب از فایبرگلاس و فیبر کربن تهیه می شود و بسیار قابل انعطاف است و برای صید ماهی از پشه به عنوان طعمه استفاده می شود. این چوب بسیارمناسب برای ماهی گیری در رودخانه و دریاچه است و در ابعاد متنوعی طراحی و ساخته می شود.

چوب ماهیگیری اسپینینگ

جنس این چوب از فایبرگلاس و کربن فشرده تهیه می شود و دارای طولی بین ۱۸۰ الی ۳۳۰ سانتی متراست. بر روی چوب بین ۵ الی ۸ حلقه برای هدایت نخ تعبیه شده و برای صید ماهی با این چوب از طعمه های مصنوعی استفاده می شود و معمولا برای صید ماهی قزل آلا و ماهی های رودخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب ماهیگیری ساحلی

این چوب از الیاف کربن ساخته می شود و بر روی آن حلقه های زیادی برای هدایت نخ تعبیه شده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. از این چوب برای پرتاب بلند از ساحل به دریا و دارای طولی به میزان ۳۳۰ الی ۵۰۰ سانتیمتر است و معمولا برای صید ماهی های دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب ماهیگیری ترولینگ

صید با این چوب به ماهیگیرانی که ماهی های دریاچه ای و آب شور را می پسندند توصیه می شود. برای صید با این نوع چوب ماهیگیری صیاد در قابق در حال حرکت با قلاب حاوی طعمه اقدام به صید می کند این چوب باید از قابلیت سرعت عمل بالایی در هنگام صید برخوردار باشد.

چوب ماهیگیری اسپینینگ دریایی

این نوع چوب نسبت به سایر چوب های ماهیگیری از ضخامت بیشتری برخوردار است و از اجزای مقاوم تری تشکیل شده است. طول این چوب در اندازه ای ۲۱۰ الی ۳۳۰ سانتیمتر طراحی و ساخته می شود و به جهت وزن پرتابی نسبتأ بالایی که دارد این امکان را برای صیادان فراهم آورده که در ساحل و حتی در قایق مورد استفاده قرار گرفته شود. چوب اسپینینگ بسیار مناسب برای صید ماهی های سنگین است و معمولا برای صید ماهی از طعمه های مصنوعی استفاده می شود.

چوب صید کپور

ابن نوع چوب اختصاصی برای صید ماهی کپور طراحی و ساخته می شود این نوع چوب ماهیگیری از مقاومت بالایی برخوردار است. بر روی این چوب حلقه هایی با دهانه بازتر برای عبور نخ تعبیه شده است و از وزن پرتابی بالایی برخوردار است.

چوب ماهیگیری فلوتینگ

چوب فلوتینگ در دو نوع تلسکوپی و چند تکه طراحی و ساخته می شود. نوع تلسکوپی آن با طولی بین ۶۰۰ الی ۹۰۰ سانتیمتر و برای ماهیگیری در دریاچه ها و رودخانه های پهن، و نوع چند تکه آن با طول بین ۳۰۰ الی ۴۲۰ سانتیمتر جهت ماهیگیری در رودخانه طراحی شده است. این نوع چوب ها دارای حلقه های متعدد و آلیاژ مخصوصی برای پرتاب قلاب در فاصل دور است. از مزیت های مهم این چوب  میتوان به وزن بسیار سبک و طول بلند آن اشاره کرد.

چوب ماهیگیری بیت کستینگ

در این چوب طراحی پایه چرخ بسیار متفاوت است به این شکل که حلقه های هدایتگر نخ رو به سمت بالا قرار دارد و بر روی دسته چرخ جایی برای قرار گرفتن انگشت صیاد مشخص شده است تا ماهیگیر در صورت نیاز به پرتاب پی در پی قلاب به راحتی آنرا انجام دهد.

چوب ماهیگیری سطحی (سرف – SURF)

این نوع چوب از متداولترین چوب های ماهیگیری برای صید ماهی های دریایی است. این چوب دارای قابلیت پرتاب بلند است و با طولی به میزان ۴۲۰ سانتبمتر طراحی و ساخته شده و بسیار مناسب برای صید ماهی های نزدیک به ساحل است.

انتخاب بهترین چوب ماهیگیری


مطالعه بیشتر: راهنمای خرید چوب اسکی


انتخاب بهترین چوب ماهیگیری

امروزه کمپانی های صاحب نامی در زمینه ساخت و تولید چوب های ماهیگیری فعال هستند که هر کدام محصولات با کیفیتی متناسب با نوع ماهیگیری ارائه می کنند اما برای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری باید نکاتی را مد نظر قرار داد. برای انتخاب و خرید بهترین چوب ماهیگیری اول باید بدانید که قصد صید چه نوع ماهی و در چه محلی را دارید برای اینکه ماهیان در ابعاد و انواع مختلف، ذائقه غذایی متفاوتی دارند و همچنین در چه نوع آبی (شور- شیرین – دریاچه- رود) زیست می کنند. مقاومت واستحکام یک چوب یکی از نکاتی است که باید مورد  بررسی قرار گیرد زیرا رابطه مستقیمی با مقدار خمیدگی و انعطاف پذیری چوب دارد. زیرا چوبی که از انعطاف بالایی برخوردار باشد مطمئنأ از استحکام قابل قبولی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که انعطاف پذیر بودن یک چوب ماهیگیری رابطه مستقیم با سنگینی ماهی و وزن ماهی که می خواهید صید کنید دارد. یکی دیگر از نکات مهم که در بهترین چوب های ماهیگیری با حساسیت خاصی رعایت می شود وزن آن چوب است. زیرا وزن چوب ماهیگیری بیانگر مقدار مقاومت آن خواهد بود. امروزه تقریبا چوب های ماهیگیری ساخته شده از کربن جای چوب های فایبرگلاس سنگین را گرفته اند، و توانسته اند تا حدی انتظارات ماهیگیران را برآورده سازند. مهمترین نکته ای که در ساخت بهترین چوب های ماهیگیری از طرف کمپانی های سازنده رعایت می شود نوع الیاف و نحوه بافت چوب است. معمولا چوب های ماهیگیری در دو نوع حلقه ای و ضربدری بافته می شوند که الیاف ضربدری بسیار محکم بوده و در برابر فشار از مقاومت بالاتری برخوردارند. شاید بتوان برندهای ABU GARCIA، CORTLAND ، Daiwa، GREYS، تولیدکنندگان بهترین چوب های ماهیگیری دانست.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع چوب های ماهیگیری به سایت ما مراجعه و در قسمت جستجو با درج کلمه چوب ماهیگیری با انواع  برندهای چوب های ماهیگیری آشنا شده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone