۰

دوچرخه ثابت چگونه به درد سیاتیک کمک می‌کند؟

دوچرخه ثابت چگونه به درد سیاتیک کمک می‌کند؟

استفاده از دوچرخه ثابت برای کاهش درد سیاتیک به دلیل کاهش فشار وارده بسیار مفید است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

درد سیاتیک به‌عنوان یک درد وحشتناک در ناحیه باسن به پایین می‌باشد که در صورت تداوم داشتن می‌تواند کارهای روزمره افراد را مختل کند. هرکسی که این وضعیت دردناک را تجربه کرده باشد به‌خوبی می‌داند که چه قدر آزاردهنده بوده و همواره به دنبال راهکاری برای درمان سیاتیک خواهد بود. بهبود درد سیاتیک هم با استفاده از داروهای پزشکی مانند انواع مسکن‌ها و داورهای شل کننده عضلات انجام می‌شود که البته موقتی است و هم با استفاده از برخی تمرینات ورزشی. اگر شما عاشق ورزش کردن هستید و از طرفی دچار عارضه سیاتیک می‌باشید جالب است بدانید دوچرخه‌سواری خصوصاً تمرین با دوچرخه ثابت می‌تواند بهترین علاج این درد باشد. ما در این مقاله از سایت کالاورزش تاثیر دوچرخه ثابت در بهبود سیاتیک را بررسی خواهیم کرد.

درد سیاتیک چیست

سیاتیک چیست؟

سیاتیک نام عصبی است که از ناحیه بالای ماهیچه‌های باسن شروع‌شده و تا پشت ران ادامه داشته و به‌زانو می‌رسد. از طرفی عصب سیاتیک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رشته‌های عصبی است که در بدن بوده و اگر تحریک شود درد بسیار آزاردهنده‌ای به همراه خواهد داشت. درد سیاتیک در بدن انسان می‌تواند یک‌طرفه و یا دوطرفه باشد اما معمولاً در یک‌طرف بدن این درد شروع می‌شود. علت اصلی درد سیاتیک می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله موارد زیر باشد:

  • پارگی و آسیب ناحیه دیسک یا فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • وجود تومور در ناحیه ستون فقرات
  • مشکلات مربوط به آرتروز
  • چاقی بدن
  • نشستن طولانی‌مدت پشت میز
  • دیابت

منظور از درمان سیاتیک پیدا کردن روشی است برای کاهش درد و علائم سیاتیک. همان‌طور که به‌صورت خلاصه در ابتدای مقاله ذکر کردیم هم با استفاده از درمان‌های دارویی و هم با استفاده از تمرینات ورزشی انجام می‌گردد. 

مزایای دوچرخه ثابت برای سیاتیک

تمرینات هوازی با انواع دوچرخه ثابت ورزشی می‌تواند منجر به کاهش علائم سیاتیک در بدن گردد. دوچرخه‌های ثابت به دلیل اینکه فشار کمی به عضلات و مفاصل پایین‌تنه نسبت به دوچرخه‌های ورزشی در محیط بیرون وارد می‌کنند می‌توانند در تمرینات ورزشی گزینه ایده آل تری محسوب شوند. از طرفی زمانی که ما بر روی دوچرخه ثابت ورزشی تمرین می‌کنیم میزان گردش خونی بدن در اندام‌ها به‌طور یکسان افزایش پیداکرده و همین امر در رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بدن مؤثر بوده که نهایتاً باعث بهبود التهاب و درد سیاتیک خواهد شد. تمرین با انواع دوچرخه‌های ثابت ورزشی باعث می‌شود ماهیچه‌های کمر، باسن و حتی شکم تقویت‌شده که باعث حمایت بهتر ستون فقرات شما خواهد شد و به کاهش درد سیاتیک کمک خواهد کرد. در حالت کلی دوچرخه ثابت ممکن است یک راه‌حل قطعی برای درمان سیاتیک نباشد اما طبیعتاً می‌تواند درد و سایر علائم مرتبط به بیماری سیاتیک را تسکین دهد.

دوچرخه ثابت برای سیاتیک

از کدام نوع دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک استفاده کنیم؟

اگر از دوچرخه ثابت برای سیاتیک استفاده می‌کنید در پاسخ به این سؤال بایستی بگوییم که دوچرخه ثابت نشسته یا همان دوچرخه ثابت مبله برای سیاتیک مفیدتر خواهد بود. از طرفی این سؤال پیش می‌آید که وقتی درد بحرانی و شدیدی برای ستون فقرات و سیاتیک ایجاد گردد دوچرخه تابت چگونه می‌تواند به تسکین درد کمک کند؟

نکته: توجه کنید که این موارد توصیه پزشکی نیست لذا اگر وضعیت سیاتیک شما بحرانی است حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا دوچرخه ثابت نشسته می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. اولاً دوچرخه‌های ثابت مبله نسبت به مدل‌های ایستاده به‌مراتب فشار کمتری به عضلات و مفاصل وارد می‌کنند و نمی‌گذارند درد سیاتیک بیش‌ازحد تحریک شود. در بدن انسان یک گروه اصلی عضلانی وجود دارد به نام گلوتوئال (سرینی) که اگر تقویت شود می‌تواند هم‌زمان باعث کاهش درد و فشار روی عصب سیاتیک گردد. به همین دلیل با تمرین دوچرخه ثابت نشسته می‌توان این گروه عضلانی را تقویت کرد. همچنین تقویت ماهیچه‌های باسن باعث تثبیت ستون فقرات و بالاتنه شما نیز خواهد شد. دوچرخه‌های ثابت نشسته فشار کمی به استخوان دنبالچه وارد می‌کنند که به کاهش فشار روی عصب سیاتیک منجر می‌گردد.

   برای مشاهده و خرید دوچرخه ثابت باشگاهی از کالاورزش کلیک کنید     

روش استفاده از دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک

اگر از دوچرخه ثابت برای بهبود درد سیاتیک استفاده می‌کنید می‌بایست روش استفاده درست از این محصول و تاثیر دوچرخه ثابت در درمان سیاتیک را نیز بدانیم. ما در ادامه به معرفی برخی تمرینات دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک خواهیم پرداخت. ابتدا سعی کنید قبل از هرگونه استفاده بدن خود را گرم نمایید تا عضلات سرینی و عضلات همسترینگ شما انعطاف خوبی داشته باشند؛ بنابراین بهتر است برای بهبود درد سیاتیک حتماً بدن خود را آماده کنید. در اکثر دوچرخه‌های ثابت ورزشی امکان تنظیم زین و حتی دسته وجود دارد. حتماً موقعیت زین را متناسب با شرایط فیزیکی خود تنظیم کنید. در دوچرخه‌های ثابت ایستاده معمولاً امکان تنظیم زین هم به‌صورت عمودی و هم به‌صورت افقی وجود دارد اما در مدل‌های مبله معمولاً توسط اهرم در حالت افقی انجام می‌شود.

دسته‌های دوچرخه ثابت نباید خیلی نزدیک به بدن شما باشد برای مثال اگر قد بلندی دارید شما مجبور خواهید شد که یک حالت خمیدگی به خود دهید که فرم بدنی شما نیز اشتباه خواهد شد. از طرفی اگر قد کوتاهی دارید دسته‌ها نباید از صندلی و یا زین خیلی فاصله داشته باشد. اگر از دوچرخه ثابت نشسته استفاده می‌کنید تکیه‌گاه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پاهای شما روی رکاب یک زاویه حدود 20 تا 30 درجه داشته باشد. این حالت بهترین موقعیت تمرینی شما است. اگر از دوچرخه ثابت برای اولین بار استفاده می‌کنید حتماً با آرامش رکاب بزنید. سعی کنید در ابتدا حدوداً 5 دقیقه تمرین کنید و هرروز حدوداً 2 دقیقه به تمرین خود اضافه کنید. این روند باعث می‌شود بدن شما بهتر خود را با تمرینات هماهنگ کند و کمتر دچار تحریک عصب سیاتیک شود.

توصیه می‌شود تمرین خود را در روز به حدود 20 تا 30 دقیقه برسانید و بعدازاین مدت حتماً 1 دقیقه ریکاوری نمایید و استراحت مطلق داشته باشید. موقع ریکاوری پاهای خود را دراز کنید. همچنین هنگام رکاب زدن دقت کنید به‌هیچ‌وجه تند و سرعتی رکاب نزنید.

استفاده از دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک

نکات مهمی که در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک باید رعایت کنید؟

ما در ادامه به‌صورت خلاصه به معرفی برخی نکات و فواید دوچرخه ثابت برای سیاتیک خواهیم پرداخت.

  • داشتن فرم صحیح تمرین با دوچرخه ثابت: هنگام تمرین با دوچرخه ثابت سعی کنید فرم صحیحی داشته باشید با توجه به اینکه اساساً تمرین با دوچرخه‌های ثابت ورزشی نوعی تمرین کم‌فشار به‌حساب می‌آیند از فشار بیش‌ازحد به ستون فقرات و عصب سیاتیک جلوگیری می‌شود. مفهوم فرم صحیح تمرینی بر روی دوچرخه ثابت عدم تحرک هنگام تمرین به چپ و راست و جلوگیری از خمیدگی ستون فقرات است.

  • توجه به مدت‌زمان تمرین: توصیه می‌شود از تمرینات در زمان‌های طولانی جدا خودداری کنید تا به بدن آسیب وارد نشود؛ زیرا طولانی تمرین کردن نه‌تنها کمک مؤثری در تناسب‌اندام نیست بلکه اگر در زمان زیادی تمرین کنید ممکن است فشار مجموع تمرینات بالا رفته و عصب سیاتیک نیز بیشتر تحریک شود.

  • با تنظیمات دوچرخه ثابت آشنا باشید: تقریباً اکثر دوچرخه‌های ثابت دارای اهرم مخصوص برای اعمال مقاومت یا همان فشار خواهند بود. لذا توصیه می‌شود هنگام تمرین در همان ابتدا بیش‌ازحد مقاومت را بالا نبرید تا فشار زیادی به پایین‌تنه وارد نشود.

  • تایم ریکاوری: اگر مبتدی هستید حتماً بعد از چند دقیقه تمرین به بدن خود استراحت دهید تا بتوانید انرژی لازم برای تمرین را داشته باشید. اگر عارضه شما حاد می‌باشد حتماً با پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید و یا زیر نظر فیزیوتراپیست ورزشی تمرین نمایید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone