۰

پیاده روی بهتر است یا تردمیل؟ کدام باعث چربی سوزی بیشتر است

پیاده روی بهتر است یا تردمیل؟ کدام باعث چربی سوزی بیشتر است

پیاده روی بهتر است یا تردمیل؟ چربی سوزی با کدام روش بیشتر است؟ در این مقاله از سایت کالاورزش فواید و مضرات پیاده روی و تردمیل را بررسی و میزان کالری سوزی هر کدام را مقایسه می کنیم.

مطمئناً هم پیاده‌روی و هم تمرینات هوازی بر روی تردمیل برایتان بسیار مفید خواهد بود. وقتی دنیا با انواع بیماری‌ها دسته و پنجه نرم می‌کند ممکن است بسته به شرایط انجام برخی تمرینات در محیط خارج از خانه کمی دشوار به نظر برسد. اگر به دلیل انتشار برخی بیماری‌های واگیردار، فعالیت هوازی در بیرون از منزل را محدود کرده‌اید، استفاده از Treadmill گزینه بهتری خواهد بود؛ اما وقتی نوبت به‌صرف هزینه می‌رسد ممکن است انتخاب‌ها رنگ عوض کند و بسیاری از افراد قدم زدن را ترجیح دهند. مسلماً پیاده‌روی فعالیتی ارزان‌قیمت و همگانی خواهد بود. به‌طورکلی چه در فضای باز قدم بزنید و چه در فضای بسته بر روی تردمیل، هم‌زمان از مزایای تمرینات هوازی و بهبود سیستم قلبی عروقی بهره‌مند خواهید شد.

در جامعه رو به رشد امروزی فعالیت جسمانی یک الزام است زیرا عدم تحرک در عضلات و مفاصل فرسودگی ایجاد می‌کند و مضرات فراوانی برای سلامتی انسان به همراه خواهد داشت. ازجمله این مضرات می‌توان به چاقی، مشکلات قلبی و عروقی و دردهای عضلات و مفاصل اشاره کرد. به‌طورکلی پیاده‌روی و یا دویدن بر روی تردمیل فواید و مزایایی خواهد داشت که با توجه به برخی شرایط و علایق انتخاب می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه که پیاده روی بهتره یا تردمیل با ما همراه باشید.

  1. 👈 فواید پیاده روی
  2. 👈 فواید دویدن روی تردمیل
  3. 👈 پیاده روی بهتر است یا تردمیل
  4. 👈 بررسی میزان چربی سوزی (کالری سوزی) در پیاده روی و تردمیل

فواید پیاده روی

از مزایای قدم زدن و یا دویدن در فضای باز، کالری سوزی بهتر بدن می‌باشد؛ زیرا قدم زدن در فضای باز باعث می‌شود سطح متابولیسم شما افزایش یابد. لاغری با پیاده روی با داشتن یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب امکانپذیر است. از طرفی ممکن است برخی شرایط جوی و محیطی مانند هوای گرم، باد و سطوح شیب‌دار مقاومت بدن شمارا بالابرده و انرژی بیشتری نیز مصرف کنید.. تأمین ویتامین D برای حفظ سلامتی سیستم گردش خون و انتقال مواد مغذی به عضلات و استخوان‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان امری لازم و ضروری است. کمبود ویتامین D باعث بروز برخی بیماری‌ها ازجمله مشکلات گوارشی، افسردگی، ریزش مو و از همه مهم‌تر بروز علائم شایع پوکی استخوان خواهد شد. ازآنجاکه نور خورشید برای دریافت ویتامین D بهترین روش طبیعی است قدم زدن در فضای باز و زیر نور خورشید کمبود ویتامین D بدن را جبران می‌کند.

فواید پیاده روی

بنابراین این راه رفتن در فضای باز یک فعالیت ارزان و همیشه در دسترس برای تمامی افراد خواهد بود. تمام آنچه شما نیاز دارید تنها یک کفش ورزشی است. پیاده‌روی فعالیتی برای حذف استرس شماست. جالب است بدانید حتی برای افرادی که به‌تازگی از آسیب‌های مفصلی خلاص شده‌اند و دوره نقاهت را سپری می‌کنند قدم زدن بهترین روش توان درمانی خواهد بود. هنگام پیاده‌روی، سطوح شیب‌دار و پستی‌وبلندی‌هایی که ممکن است در سر راه شما باشد باعث ایجاد پالس‌های عصبی مفید در بدن شده و گره‌های عضلانی را باز می‌کند.

متأسفانه بیماری واریس ناشی از کم‌تحرکی و بی‌تحرکی در بسیاری از ایرانیان شایع بوده که با این روش از بین خواهد رفت. از طرفی برخی شرایط آب و هوایی نیز بر روی سطح مقاومت بدن شما هنگام قدم زدن در فضای باز تأثیرگذار است. برای مثال باد شدید باعث خواهد شد نیروی بیشتری به پاها وارد کرده و همین امر نرخ کالری سوزی شمارا بالا می‌برد.

فواید دویدن روی تردمیل

دویدن بر روی تردمیل به‌عنوان یک محصول همیشه در دسترس، برای دستیابی به بدنی سالم و خوش‌فرم بهترین انتخاب است. اگر برای تمرینات هوازی خود تردمیل خانگی را انتخاب کرده‌اید، بدانید علاوه بر تقویت سیستم قلب و عروق، موجب کاهش وزن، لاغری و ریکاوری بدنتان نیز می‌شود. استفاده از تردمیل علاوه بر اینکه فشار کمتری به بدن وارد می‌کند گزینه مناسبی برای کنترل سیستمیک ضربان قلب و فشارخون خواهد بود. تمرینات هوازی ازجمله دویدن روی تردمیل در جلوگیری از بیماری‌های قلبی ازجمله انسداد عروق کرنر و رفع استرس مثمر ثمر خواهد بود.

فواید دویدن روی تردمیل

محققان پزشکی دانشگاه جان هاپکینز دریافته‌اند که دویدن روی این دستگاه، به تشویق افراد در ورزش منظم و با برنامه و کاهش سطح انسولین بیماران دیابتی نوع 2 کمک بسیار می‌کند. از دیگر مزایای کار با تردمیل، ایمنی آن است. شما در هر ساعت به‌راحتی می‌توانید بدون نگرانی از مشکلات بیرون، در داخل منزل به تماشای تلویزیون پرداخته و یا با گوش دادن به موزیک موردعلاقه خود یک تمرین ایمن داشته باشید. به‌طورکلی پیاده‌روی و دویدن بر روی Treadmill خصوصاً برای بانوان باردار به دلیل در امان بودن از آلودگی هوا و داشتن پروتکل تمرینی و منظم، گزینه مناسبی خواهد بود.


بیشتر بدانید: فواید دویدن برای شکم


 

پیاده روی بهتر است یا تردمیل

پیاده‌روی ورزشی است که میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به آن علاقه‌مند هستند. ورزشکاران همواره به دنبال آن هستند که بدانند پیاده‌روی بهتر است یا تردمیل و یا اینکه تفاوت پیاده‌روی و تردمیل در چیست؟ انتخاب هرکدام بسته به موقعیت و شرایط فیزیکی بدن شما متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی طرفداران استفاده از دستگاه‌های هوازی و مخالفین آن‌ها هر دو یک نقطه مشترک دارند که از جمله شباهت پیاده روی و تردمیل علاوه بر کالری سوزی، عشق به دویدن است. بااین‌حال ورزشکارانی که به تمرین در فضای باز معتقدند ممکن است کار روی تردمیل را کسل‌کننده و تکراری تلقی کنند. در این مقاله به معرفی و مقایسه این دو روش خواهیم پرداخت پس در ادامه با ما همراه باشید.

پیاده روی بهتر است یا تردمیل

تقویت بیشتر عضلات با پیاده روی

از دیگر مزایای این روش نسبت به تردمیل، تقویت بهتر عضلات خواهد بود. پیاده‌روهای شیب‌دار، کوه‌پیمایی، پله‌ها و سایر موانع طبیعی زمین در فضای باز به تقویت عضلات تثبیت‌کننده بدن کمک خواهد کرد و باعث خواهد شد تعادل و قدرت هسته‌ای بدن بالا رود. البته تردمیل های امروزی نیز دارای گزینه سطح شیب‌دار هستند ولی موانع و شیب‌های طبیعی آسیب کمتری به‌زانو وارد کرده و تقویت عضلات را نیز بر عهده دارد. برای مثال اگر محل زندگی شما در کوهپایه‌ها و یا مناطق شیب‌دار باشد، به دلیل سربالایی‌های طبیعی عضلات گلوت و همچنین چهار سر ران شما تحت چالش قرار می‌گیرد و باعث خوش‌فرم شدن آن خواهید شد.

تقویت روحیه با پیاده روی

مطالعات علمی در دانشگاه هاپکینز نشان می‌دهد که ارتباط فعالیت بدنی در فضای باز به‌نوعی با بهبود سلامت روان گره‌خورده است. قدم زدن در طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی فرح‌بخش باعث کاهش استرس‌های ناشی از کار در فضای شلوغ شهری و تقویت حافظه افراد خواهد شد. بسیاری از کارمندان که چشم به صفحه‌نمایش دوخته‌اند و روزانه استرس بالای را تحمل می‌کنند، بهتر است بخشی از مسافت منزل تا محل کار خود را پیاده طی کنند. همچنین پیاده‌روی یک ورزش همگانی بوده که می‌توان آخر هفته‌ها را به آن اختصاص داد ولی کار با تردمیل به‌صورت تک‌نفره انجام می‌شود.

تمرین منظم و بهتر با تردمیل

با تنظیمات تعبیه‌شده بر روی صفحه مانیتور Treadmill می‌توانید یک برنامه‌ریزی منظم برای تمرین داشت. همچنین با ابزارهایی که این وسیله به شما می‌دهد می‌توان ضربان قلب، میزان کالری مصرف‌شده و سرعت متوسط را اندازه‌گیری کرد. از فواید تردمیل نسبت به پیاده‌روی همین تمرینات منظم و برنامه‌ریزی‌شده می‌باشد که می‌توان آن را در هر شرایط آب و هوایی، در منزل پیاده‌سازی کرد.

نگاه هزینه ای به تردمیل

از دیگر تفاوت پیاده روی و تردمیل، قیمت بالای تردمیل است. در چند سال اخیر نرخ بالای ارز باعث شده تا قیمت‌های لوازم هوازی به‌شدت افزایشی شود و همین امر موجب گردیده تا قشر زیادی از مردم از خرید آن صرف‌نظر کنند. البته امکاناتی که یک تردمیل هوشمند در اختیار شما می‌گذارد بسیار وسوسه‌انگیز بوده و باعث می‌شود تا تمرین دقیق‌تر و منظمی داشته باشید.

جلوگیری خطا در پیاده روی تردمیل

شما زمانی که از این دستگاه استفاده می‌کنید به دلیل اینکه در یک جای ثابت اقدام به تمرینات چالشی می‌نمایید امکان خطا ازجمله بر هم خوردن تعادل شما وجود ندارد. از طرفی به دلیل خاصیت فنری تردمیل دویدن و یا قدم زدن شما بسیار راحت خواهد بود. درصورتی‌که در فضای باز ممکن است برخی حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی رخ دهد.


بیشتر بدانید: چگونه دویدن را شروع کنیم


معایب پیاده روی در فضای باز

اصلی‌ترین معایب پیاده‌روی در فضای باز نسبت به محصولات هوازی، همیشه در دسترس نبودن آن است. شرایط آب و هوایی مختلف و ایمنی باعث می‌شود تا شما نتوانید در هر زمان و مکان در محیط بیرون قدم بزنید. طولانی بودن مسیر و خطرات بیشتر نیز در پیاده‌روی‌های روزانه ممکن است رخ دهد.

معایب پیاده روی در تردمیل

در برخی اوقات نمی‌توان حالت درستی از قدم زدن را با تردمیل شبیه‌سازی کرد. برای مثال اگر در هنگام قدم زدن نرده‌های کناری تردمیل را بگیرد تا حدودی بدن از حالت طبیعی تمرین خارج می‌شود. همچنین گرفتن دستگیره‌ها موجب کاهش شدت ورزش نیز می‌شود. اگر ما بر روی تردمیل قدم بزنیم نیرویی که توسط پاها به تسمه‌ها وارد می‌آورید به‌طور کامل به پاهایمان منتقل‌شده و همین امر باعث می‌شود مقداری فشار به اندام‌های تحتانی به‌ویژه ران، پشت ران و ساق پاها وارد شود. از دیگر مشکلات مهمی که هنگام قدم زدن روی تردمیل رخ می‌دهد طولانی و بلند گام برداشتن ورزشکاران خواهد بود. زمانی که قصد تمرین بر روی تردمیل رادارید ناخودآگاه بایستی گام‌های بلندی را بردارید که همین امر در طولانی‌مدت ممکن است باعث آسیب رسیدن به عضلات پشت پا شود.

استفاده بیش‌ازاندازه از این وسیله ورزشی موجب فشار به زانوها و درنهایت آسیب زانو خواهد شد. معمولاً هنگام کار با این محصول، مسافت پیموده شده در مقایسه با فضای باز خیلی قابل‌لمس نیست. همین امر باعث می‌شود تا برشدت تمرینات افزوده و در طولانی‌مدت به مفاصل خود آسیب بزنید. لذا همواره توصیه می‌شود 30 تا 60 دقیقه بیشتر از تردمیل استفاده نکنید.

 

 

بررسی میزان چربی سوزی (کالری سوزی) در پیاده روی و تردمیل

چربی سوزی با پیاده روی بیشتر یا تردمیل از مهمترین سوالات هر ورزشکاری است. همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد برای لاغری و چربی سوزی و داشتن تناسب‌اندام، از روش‌های تمرینی مختلف ازجمله کار با تردمیل و یا پیاده‌روی در فضای باز استفاده می‌کند. جدای از فاکتورهای مختلف در کالری سوزی، وزن و سن شما نیز در میزان چربی سوزی تأثیرگذار است. برخی عناصر مهم در لاغری به شرح زیر خواهند بود. برای مثال با تردمیل می‌توان علاوه بر کالری سوزی، عضله سازی را نیز انجام داد. درشدت بالا می‌توان حدود 700 تا 1000 کالری در ساعت سوزاند. مطمئناً هرچه تمرینات شدیدتر باشد انرژی بیشتری نیز مصرف خواهید کرد.

با تمرینات اینتروال با فعالیت شدید می‌توانیم به چربی‌های اضافه حمله مستقیم نماییم. طبق مطالعات پزشکی 1 کیلوگرم چربی برابر با 8000 کالری خواهد بود. با سرعت متوسط بر روی تردمیل اگر سرعت تنظیمی شما 3.5 کیلومتر بر ساعت باشد می‌توانید حدود 300 کالری در ساعت بسوزانید. اگر 5 کیلومتر سرعت داشته باشید حدود 600 کالری در ساعت و اگر 7.5 کیلومتر سرعت تنظیم نمایید با شدت بالا حدود 700 تا 1000 کالری در ساعت خواهید سوزاند. بنابراین از این موارد نتیجه میگیرم برای کاهش وزن در حدود 1 کیلوگرم مثلاً برای سرعت 7.5 بایستی بیش از یک هفته این تمرین را ادامه دهیم.

اما سؤالی که پیش می‌آید اینجا است در روز چه قدر پیاده‌روی در فضای بازکنیم تا لاغری شویم؟ طبق تحقیقات به عمل‌آمده برای لاغری و کالری سوزی و اقتباس‌شده از سایت‌های پزشکی نیم ساعت پیاده روی سطح صاف با سرعت کم حدود 118 کالری، نیم ساعت پیاده‌روی با سرعت متوسط حدود 130 کالری و نیم ساعت پیاده‌روی با سرعت‌بالا روی سطح صاف حدود 197 کالری خواهد بود. حال می‌توانید تصمیم بگیرید که کدامیک از این روش‌ها را با توجه به شرایط فیزیکی شما مناسب خواهد بود.

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar مسعود :

عالی

ارسال شده در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone