۰

ابعاد زمین والیبال؛ زمین والیبال چند متر است

ابعاد زمین والیبال؛ زمین والیبال چند متر است

ابعاد زمین والیبال چقدر است؟ در این مطلب شما را با اندازه زمین والیبال استاندارد و طول و عرض دقیق آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید

ابعاد زمین والیبال بسته به استانداردهای مربوط به مسابقات لیگ و با توجه به قوانین مصوب فدراسیون والیبال متفاوت است. اندازه زمین والیبال در حالت‌های مختلف ورزشی متغیر خواهد بود. زمین والیبال به شکل مستطیل بوده و دارای ابعادی به طول 18 متر و عرض 9 متر می‌باشد. این ابعاد به‌عنوان یک قوانین ثابت‌شده برای زمین والیبال نگاشته شده که شامل تمامی تجهیزات نصب‌شده در آن است. تمامی کشورهای جهان که دارای تیم ملی و باشگاهی والیبال می‌باشند مجاز به رعایت آن خواهند بود. درصورتی‌که در مسابقات جهانی این استانداردها رعایت نشوند امکان بازی در خانه وجود نخواهد داشت.

ابعاد زمین والیبال استاندارد چه قدر است؟

زمین والیبال یک سطح افقی و مسطحی است که برای بازی Volleyball طراحی می‌شود. سطح زمین والیبال داخل سالن بایستی از مواد کف‌پوش چوبی انعطاف‌پذیر یا کف‌پوش پلی یورتان ساخته شود. اندازه و ابعاد زمین والیبال داخل سالن با والیبال ساحلی مقداری متفاوت خواهد بود؛ اما با زمین‌های ورزشی فضای باز تقریباً یکسان است. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری در مورد ابعاد استاندارد زمین والیبال کسب کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

ابعاد زمین والیبال

اندازه‌ها و ابعاد

زمین‌های والیبال سالنی با طول 18 متر و عرض 9 متر بناشده‌اند. خطوط حمله که ردیف جلوی زمین را تقسیم می‌کنند با طول 3 متر از تور فاصله‌دارند؛ و این منطقه را Attack line نیز خواهند گفت. مناطق آزاد را نیز با نام Freezone می‌شناسند که در کنارهای زمین با اندازه 3 متر تا 5 متر در کل زمین مشخص‌شده‌اند. اندازه و ابعاد زمین والیبال ساحلی با طول استاندارد 16 متر و عرض 8 متر تنظیم‌شده است که از هر طرف با منطقه آزاد به عرض 3 متر احاطه‌شده است. از طرفی اندازه پهنای تمام خطوط رنگ‌شده بر روی سطح زمین والیبال نیز بایستی 5 سانتی‌متر باشد.

اما در مورد ابعاد و اندازه زمین‌های والیبال نشسته نیز طبق قوانین استاندارد Paravolley دربازی‌های المپیکی و جهانی به شکل یک مستطیلی خواهد بود که به‌طول 6 متر و پهنای 3 متر تعریف‌شده‌اند. منطقه آزاد یا همان Freezone نیز برای این‌گونه زمین حداقل 4 متر از خطوط جانبی و حدود 6 متر نیز از خطوط انتهایی زمین فاصله خواهند داشت. در مورد اندازه فضای باز از بالای تور نیز دقیقاً مطابق با استاندارد FIVB تعریف می‌شود و برابر 7 متر خواهد بود. اما در مورد Attack line یا همان خط حمله در والیبال نشسته به‌اندازه 2 متر از تور و یا خطوط میانی فاصله خواهد داشت. در مورد اندازه و ارتفاع تور نیز بد نیست بدانید که برای رشته والیبال نشسته مردان تور ورزشی به ارتفاع 115 سانتی‌متر بوده و برای رشته والیبال نشسته زنان این اندازه 110 سانتی‌متر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه والیبال و دانستنی های جالب در مورد ورزش والیبال

خط وسط زمین

خط وسط زمین به خط میانه نیز مشهور است. خط میانه، زمین والیبال را به دو بخش مساوی 9 متر تقسیم می‌کند. این به این معنی خواهد بود که ابعاد استاندارد طول زمین در والیبال سالنی 18 متر بوده که 9 متر در هر دو طرف زمین توسط خط وسط تقسیم‌شده است. لازم به ذکر است خط میانی دقیق از زیر تور تا حاشیه‌های قانونی زمین به‌طور یکسان امتداد داد.

منطقه حمله یا منطقه یک‌سوم

منطقه حمله یا همان منطقه یک‌سوم زمین را در زبان انگلیسی Attack line یا همان خط حمله خواهند گفت. لازم به ذکر است اندازه و ابعاد آن از خط میانی زیر تور یا همان Center line تا عقب زمین 3 متر از هر دو طرف زمین خواهد بود.

منطقه سرویس

Service Zone به‌عنوان بخش مهمی برای بازیکن سرویس زن در دیاگرام طراحی زمین والیبال بوده به‌طوری‌که این منطقه مکانی را برای سرویس زنی با استفاده از توپ در زمین مشخص می‌کند. منطقه سرویس در قوانین استاندارد این رشته ورزشی می‌بایست دارای حاشیه‌بندی باشد که بازیکن در هنگام پرش نباید از این منطقه تجاوز کند. لازم به ذکر است منطقه سرویس عرضی برابر 9 متر خواهد داشت. زمانی که سرویس زن اقدام به زدن توپ با کف دست خود می‌کند بایستی بازیکنان دیگر تیم دریکی از مناطق 6 گانه جای بگیرند.

تور والیبال

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با قوانین و مقررات بازی والیبال

مشخصات تور

اگر بخواهیم طبق اندازه استاندارد ورزش والیبال که توسط فدراسیون والیبال FIVB پایه‌گذاری شده است بیان کنیم، برای والیبال مردان ارتفاع 2.43 متر از سطح زمین و برای زنان نیز ارتفاع 2.24 متر با عرض 1 متر (پهنا) و طول 9.5 متر الی 10 متر خواهد بود. لازم به ذکر است ساختار تور ورزشی والیبال از شبکه‌های مستطیل شکل با اندازه 10 سانتی‌متر تشکیل‌شده است.

نوارهای کناری زمین

منظور از نوارهای کناری زمین همان دو نوار سفیدی است که از تور والیبال به‌صورت عمودی بسته‌شده و در راستای خط طولی قرار دارند معمولاً این نوار را نیز برخی اوقات به تیرک عمودی می‌بندند. این نوار در هر دو طرف تور والیبال قرار دارد.

آنتن

شاید از خود بپرسید که آنتن در زمین والیبال برای چیست؟ این مکان در Volleyball داخل و یا خارج از زمین را برای ضربات توپ مشخص می‌کند. بااین‌حال رالی توپ در هوا یعنی منطقه بالای تور چگونه انجام می‌شود؟ یا اینکه چگونه می‌توان فهمید که حرکت یک توپ در پارامترهای صحیح از ابعاد زمین به چرخش در آمده است؟ بهترین گزینه برای تشخیص حرکت توپ، آنتن والیبال خواهد بود. آنتن والیبال میله‌ای است که انتهای آن مستقیماً بالای خطوط به تور متصل است. این میله‌ها اغلب به رنگ قرمز و سفید هستند. الگوهای ساخته‌شده آن به‌گونه‌ای است که در یک قسمت قرمزرنگ و در قسمت دیگر نیز رنگ سفید تشکیل‌شده است که در تمامی طول میله تکرار می‌شود. هدف از این رنگ‌ها ایجاد تضاد با یکدیگر است تا در صورت بروز خطا به داور اصلی کمک کند. ابعاد میله آنتن به طول 1.8 متر و قطر آن 10 میلی‌متر بوده که معمولاً از مواد شبیه فایبرگلاس و قابل‌انعطاف ساخته می‌شوند.

ابعاد و تجهیزات

تجهیزاتی که به‌طورمعمول کل بازیکنان در ورزش والیبال از آن استفاده می‌کنند، شامل توپ والیبال، پیراهن، شورت، جوراب و همچنین کفش ورزشی خواهند بود. روند شماره‌گذاری لباس بازیکنان از 1 الی 18 بوده که حداقل بلندی آن بر روی سینه حدود 15 سانتی‌متر و پشت پیراهن 20 سانتی‌متر خواهد بود.

جمع بندی

شکل زمین والیبال طبق استاندارد فدراسیون جهانی مستطیل می‌باشد. اندازه استاندارد تعریف‌شده در قوانین فدراسیون والیبال با طول 18 متر و عرض 9 متر خواهد بود. هدف از این مقاله آشنایی کامل با اندازه‌ها و ابعاد مناطق مختلف ازجمله خط وسط زمین، منطقه حمله، منطقه سرویس و مشخصات کلی آن است. لازم به ذکر است این موارد طبق منابع اعلامی توسط FIVB ارائه‌شده است.

نظرات کاربران

avatar عالی :

عالی بود

ارسال شده در ۲۲ آبان ۱۴۰۲
avatar .... :

سلام خیلی ممنون مطالب کامل و مفید بود اگه میشد به غیر از ابعاد زمین ، مکان قرار گرفتن بازیکن ها و تعداد بازیکن ها رو هم بذارید دیگه نور الا نور میشه😁🌹

ارسال شده در ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone