۰

عوامل موثر در انتخاب و خرید یک چوب بیلیارد

عوامل موثر در انتخاب و خرید یک چوب بیلیارد

در این مقاله به چوب بیلیارد (Cue) و عوامل موثر در خرید و انتخاب آن و همچنین اجزاء تشکیل دهنده یک چوب بیلیارد و طول، وزن و جنس چوب و تفاوت چوب های ساده و تزئینی بیلیارد بیان شده است.

در این مقاله به چوب بیلیارد (Cue) و عوامل موثر در خرید و انتخاب آن و همچنین اجزاء تشکیل دهنده یک چوب بیلیارد و طول، وزن و جنس چوب و تفاوت چوب های ساده و تزئینی بیلیارد بیان شده است.

۱. چوب بیلیارد (Cue)

۲. آیا چوب های تزئینی و چوب های ساده تفاوت کاربردی دارند؟

۳. اجزای تشکیل دهنده یک چوب بیلیارد

۴. سختی و نرمی نوک چوب بیلیارد

۵. طول و وزن چوب بیلیارد

۶. جنس دسته چوب بیلیارد

۷. نوک چوب بیلیارد

چوب بیلیارد (Cue)

بر خلاف تصور عموم، چوب بیلیارد، چوب ساده ای نیست که طراحی یک شکلی داشته باشد. بیلیارد نیز مانند تمامی ورزش ها تجهیزات منحصر به فرد با طراحی خاص خود را دارد و هر فرد در این بازی باید چوب مناسب خود را تهیه کند. به عنوان مثال با توجه به شرایط فیزیکی، افراد بایستی چوبی مناسب با شرایط فیزیکی خود را انتخاب کنند. به طور مثال اشخاصی که دست های بلندی دارند باید چوب های بلندتری را نیز تهیه کنند. چوب ها با وزن های مختلفی وجود دارند که هر کدام با توجه به وزن خود، قدرت ضربه بیشتری دارند. در ادامه به عوامل موثر در انتخاب و خرید یک چوب بیلیارد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چوب بیلیارد (Cue)

آیا چوب های تزئینی و چوب های ساده تفاوت کاربردی دارند؟

امروزه در بازار کالاهای ورزشی دو نوع چوب بیلیارد وجود دارد. یک نوع آن تزئینی و دیگری ساده است. این دو از لحاظ کارایی تفاوت خاصی ندارند و تنها به سلیقه ی شما بر می گردد. چوب های تزئینی دارای کنده کاری و پرداخت شده هستند و این ظاهر آنها را زیبا می کند. تنها تفاوت این دو نوع قیمت آنها است که مسلما چوب های تزئینی بسیار گران هستند.

آیا چوب های تزئینی و چوب های ساده تفاوت کاربردی دارند؟

اجزای تشکیل دهنده یک چوب بیلیارد

یک چوب بیلیارد از پنج قسمت، بات (Butt) ، شفت (Shaft) ، فرول (Ferrule) ، قطعه متصل کننده Shaft و Butt ، و تیپ (Tip) تشکیل شده است. بات (Butt) قسمت انتهایی و ضخیم چوب بیلیارد (Cue) است که عمل گرفتن و ضربه به توپ از این قسمت انجام می شود و همچنین زیبا سازی و تزئین یک چوب نیز معمولا بر روی این قسمت صورت می گیرد. شفت (Shaft) دراز ترین قسمت یک چوب بیلیارد است که دارای رنگی روشن تر و همچنین نازکتر نسبت به Butt (قسمت انتهایی چوب) است که هر چه مقدار به سمت قسمت Tip (سر چوب) امتداد پیدا کند قطر آن کوچک تر می شود. فرول (Ferrule) در واقع یک بست فلزی کوچکی است که در قسمت سر چوب متصل می شود و Tip (سر چوب)را در بر می گیرد. متصل کننده Shaft و Butt در واقع قطعه ای است فلزی که این دو قسمت چوب را به یکدیگر متصل می کند. و در طرح ها و مدل های مختلف با برند های متفاوتی در بازارها یافت می شود و همچنین قابل تعویض می باشد. تیپ (Tip) مهمترین قسمت یک چوب بیلیارد محسوب می شود. این قسمت در واقع نقطه تماس چوب با توپ است که در سه نوع نرم، سخت و متوسط، و با قطر های متفاوتی با اهداف خاصی بر روی چوب نصب می شود. هر چه قطر Tip بیشتر باشد ضربه به توپ بهتر و احتمال چرخش و انحراف توپ کمتر خواهد شد، اما هر چه قطر Tip کمتر و کوچکتر باشد، بیلیارد باز نیازمند مهارت و کنترل بیشتری است. ب

نکته : باید توجه داشت که Tip نرم مقدار درگیری بیشتری با توپ در هنگام ضربه زدن از خود بروز میدهند از این رو به افراد مبتدی و آماتور توصیه می شود تا کسب مهارت در بازی بیلیارد از Tip های سخت و متوسط بر روی چوب خود استفاده نمایند.


بیشتر بدانید: آشنایی با انواع بازی بیلیارد و قوانین آن


 

اجزای تشکیل دهنده یک چوب بیلیارد

سختی و نرمی نوک چوب بیلیارد

میزان سختی سر چوب در ضربات تاثیر مستقیم دارد. آنهایی که نوک سخت تری دارند در ضربات خیلی بهتر عمل می کنند. به طور معمول افراد حرفه ای چوب هایی را انتخاب می کنند که نوک سخت تری دارند. چوب هایی که نوک نرمی دارند در هدایت توپ ضعیف عمل می کنند.

طول و وزن چوب بیلیارد

به طور معمول چوب های بیلیارد استاندارد دارای طولی بین ۱۴۵ الی ۱۵۰ سانتیمتر هستند که بازیکنان بر اساس اندازه قد و طول دست خود چوبی مناسب با فیزیک بدنی خود را انتخاب می کنند. اگر برای اولین بار این ورزش را انجام می دهید چوب با وزن ۵۶۶ تا ۵۹۶ گرم (۲۰-۲۱ اونس) مناسب است. چوب هایی با وزن ۵۴۰ گرم (۱۹ اونس) برای افراد نیمه حرفه ای که مهارت شان متوسط می باشد مناسب است.  بیشتر افراد حرفه ای چوب های ۵۱۰ گرمی (۱۸ اونس) را انتخاب می کنند. این چوب ها به علت سبکی نیاز به مهارت بالایی دارند ولی از طرفی حرکت ها و ضربه ها با چوب سبک بسیار راحتر است.

طول و وزن چوب بیلیارد

جنس دسته چوب بیلیارد

به طور معمول در بازار کالای ورزشی دسته چوب بیلیارد از جنس پلاستیک می باشد. اکثر بیلیارد بازان چوبی با دسته پلاستیکی را نسبت به نوع چوبی بیشتر ترجیح می دهند زیرا حس بهتری را به آنان القا می کند. اینکه کدام جنس بهتر است کاملا به سلیقه و راحتی بازیکن بیلیارد برمی گردد. بازیکن باید همه نوع دسته ها را انتخاب کند تا بهترین را برای خود انتخاب کند. این نکته را در نظر بگیرید که انتخاب شما در ضربات شما تاثیرگزار است.

جنس دسته چوب بیلیارد

نوک چوب بیلیارد

نوک چوب بیلیارد قسمتی است که به توپ ضربه می زند و از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. بازیکنان حرفه ای معمولا به خاطر مهارت بالایی که دارند چوب هایی را انتخاب می کنند که نوک باریکی دارد ولی بازیکنان آماتور بهتر است چوب هایی با نوک پهن تر انتخاب کنند تا کنترل بیشتری داشته باشند. اندازه نوک چوب بیلیارد بر افراد حرفه ای ۱۱ تا ۱۴ میلی متر است و برای افرادی آماتور ۱۳ میلی متر توصیه می شود.

نوک چوب بیلیارد


بیشتر بدانید: اجزای میز بیلیارد


 

پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید چوب (Cue) و یا سایر تجهیزات بازی بیلیارد با کارشناسان ما در گروه کالاورزش تماس و نسبت به نوع محصول، جنس، برند و قیمت آن اطلاعات و مشاوره های مورد نیاز را دریافت و در صورت تمایل اقدام به سفارش و خرید محصول مورد نظر خود نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone