۰

با قوانین، خطاها و سبک های بازی فوتبال دستی آشنا شوید

با قوانین، خطاها و سبک های بازی فوتبال دستی آشنا شوید

در این مقاله قوانین و خطاهای بازی فوتبال دستی، مدت زمان بازی فوتبال دستی در مسابقات رسمی و همچنین سبک های بازی فوتبال دستی و کشورهای صاحب سبک مورد بررسی قرار داده شده است.

مسابقات فوتبال دستی می‌بایست از قوانین نگاشته شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال دستی ITSF پیروی کند تا بازیکنان بتوانند بر اساس آن همانند سایر ورزش‌ها، یک تورنمنت جذاب داشته باشند. بازی فوتبال دستی قوانین رسمی دارد که در قالب کتابچه و یا فایل راهنما در سایت فدراسیون به اشتراک گذاشته‌شده است. ما در این مقاله برخی از این قوانین را که باعث می‌شود یک بازی حرفه‌ای را تجربه کنید، معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به این ورزش مسلط باشید علاوه بر نیاز به تمرین بایستی به قوانین آن نیز احترام بگذارید. 

بسیاری از افراد فوتبال دستی را تنها در چرخاندن میله ها، ضربه زدن بوسیله آدمک ها و در نهایت وارد شدن توپ به داخل دروازه می دانند، اما فوتبال دستی در واقع ورزشی برای هماهنگی بین چشم و دست است. و برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای، تمرین زیاد، یادگیری تکنیک های عبور دادن توپ از میان آدمک های حریف، کنترل توپ، خلاقیت ذهنی و سرعت از لازمه های آن محسوب می شود. فوتبال دستی نیز همانند سایر ورزش ها دارای قوانین مخصوص خود است که در این مقاله بر آن شدیم تا با قوانین و سبک های بازی این ورزش بیشتر آشنا شویم.


بیشتر بدانید: فوتبال تناسب اندام ، سلامتی و توانایی جسمی را بهبود می بخشد.


قوانین بازی فوتبال دستی

به‌طورکلی قوانین نگاشته شده توسط ITSF در مسابقات بین‌المللی لازم‌الاجرا است و در بازی‌های دوستانه و معمولی و تفریحاتتان نیز می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید تا بازی جذاب‌تری داشته باشید. بایستی بدانید قوانین در ورزش تنها مختص لیگ‌ها و تورنمنت‌ها نبوده و حتی ورزش‌هایی که در خانه قابل انجام است بایستی قوانین در آن اجرا شود. به‌طورکلی برخی قوانین پایه‌ای وجود دارد که باعث احترام به حقوق دیگران و نظم در بازی خواهد بود. لازم به ذکر است در مسابقات جهانی این ورزش قهرمانانی که صاحب مدال می‌شوند برنده جایزه بزرگ 250000 دلاری نیز خواهند شد. ما در این بخش برخی از این قوانین ساده را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چرخش در فوتبال دستی

یک قانون بسیار قدیمی و پابرجا وجود دارد و آن عدم چرخش آدمک‌ها خواهد بود. در این قانون صراحتاً گفته‌شده به‌هیچ‌وجه نباید میله بازی در دستان رقبا مداوم بچرخد به‌طوری‌که چرخش 360 درجه‌ای داشته باشد؛ بنابراین مجازات عدم رعایت این قانون از دست دادن مالکیت توپ خواهد بود. حریفی که توپ را به این صورت به دست آورده است به‌راحتی می‌تواند آن را در روبروی آدمک‌های 5 نفره کاشته و ضربه خود را آغاز کند.

تکان دادن میز فوتبال دستی

این قانون را در راهنمای نگاشته شده توسط ITSF با نام NO Jarring می‌شناسند. این قانون به این شکل است که اگر در هنگام بازی میز فوتبال دستی توسط هر یک از بازیکنان به‌نوعی کج شود به‌نحوی‌که در فرآیند بازی تأثیرگذار باشد مالکیت توپ از دست خواهد رفت. اگر این خطا عمداً و یا سهواً 2 بار تکرار شود یک ضربه پنالتی برای حریف، روبروی آدمک‌های 3 نفره قرار می‌گیرد.

بی احترامی به حریف

بازیکنان بایستی در حین بازی احترام به یکدیگر را فراموش نکنند. اولین تخلف برای بازیکنان که مدام در حال توهین کردن می‌باشند یک ضربه پنالتی بوده که توسط حریف در ردیف آدمک‌های 3 نفره زده می‌شود. اگر این توهین و بی‌احترامی ادامه‌دار باشد داور مسابقات موظف است حریف خاطی را بازنده بازی اعلام کند.

گرفتن امتیاز

در مسابقات حرفه‌ای فوتبال دستی اگر ضربه حریف منجر به گل شود و به حدی این ضربه شدید بوده که توپ مجدداً به زمین‌بازی آید درهرصورت گل محاسبه خواهد شد. در مسابقات حرفه‌ای امتیازات ممکن است در هر ست 5 تایی باشد و بازیکنی برنده است که از هر 5 ست بازی 3 ست را برده باشد.

محدودیت زمانی

بازیکنان تنها مجاز هستند تا برای آغاز ضربه از فرصت زمانی خود بهره ببرند معمولاً اگر توپ روبروی آدمک‌های 3 نفره باشد 15 ثانیه زمان‌دارید؛ اما اگر توپ روبروی یک میله از آدمک‌های 5 نفره باشد 10 ثانیه فرصت ضربه خواهد بود. لازم به ذکر است اگر بیش از این مدت‌زمان طول بکشد مالکیت توپ از دست خواهد رفت.

  1. در مسابقات رسمی فوتبال دستی بازیکنان بایستی با لباس و کفش ورزشی در مسابقات حضور داشته باشند و برای تعین اینکه کدام بازیکن و یا تیم بازی را آغاز کند از سکه استفاده می شود.
  2. بازیکن و یا تیم دریافت کننده گل باید برای شروع بازی توپ را در جلوی آدمک های وسط میز قرار داده و به بازیکن یا تیم حریف برای شروع مجدد بازی اعلام آمادگی کند و تا هنگامی که حریف اعلام آمادگی نکرده بازی مجددا آغاز نخواهد شد.
  3. بازیکن و یا تیم زننده گل بایستی شمارش گر تعداد گل که در کنار میز نصب شده است را افزایش دهد. و چنانچه به هر علتی این کار انجام ندهند و بازی را شروع کنند گلی که به ثمر رسانده مورد قبول نخواهد بود.
  4. چنانچه توپ وارد دروازه شود ولی به علت شدت بالای ضربه توپ به داخل زمین بازی بازگردد گل مورد قبول واقع شده و بازی متوقف خواهد شد.
  5. اگر در هنگام بازی توپ به نحوی قرار گیرد که امکان ضربه زدن به آن وجود نداشته باشد، در اصطلاح به آن توپ مرده اطلاق می شود. در این حالت توپ به بازیکن و یا تیمی که به دروازه آن نزدیک تر باشد واگذار می شود و باید بازی را از خط دفاع یعنی میله ای که دارای دو آدمک است شروع کند. ولی اگر توپ در وسط زمین قرار گرفته باشد توپ در اختیار تیم و یا بازیکنی که آخرین گل را دریافت کرده است قرار داده می شود.
  6. هنگامی که توپ در زیر پای آدمک فوتبال دستی قرار گرفته می شود بازیکن مجاز نیست که دست خود را از روی میله بردارد به این معنی که بازیکن باید برای ضربه زدن یک پاسکاری بین دو آدمک خود داشته و سپس به توپ ضربه وارد کند.

قوانین بازی فوتبال دستی

زمان بازی فوتبال دستی

در مسابقات انفرادی و تیمی، بازی در ۵ نیمه ۱۵ دقبقه ای برگزار می شود و زمان استراحت در هر نیمه ۳۰ ثانیه منظور می شود. بازیکن و یا تیمی برنده مسابقه خواهد بود که ۳ نیمه از ۵ نیمه بازی را برده باشد. معمولا تعداد گل های هدف در فوتبال دستی ۵ الی ۱۰ گل است اما در برخی از سبک های بازی فوتبال دستی تعداد نهایی ۷ گل است.


بیشتر بدانید: انواع بازی بیلیارد


خطا در فوتبال دستی

در بسیاری از مسابقات ورزشی بروز اعمالی که منافی قوانین و مقررات باشدخطا محسوب شده و مستوجب تذکر، اخطار و جریمه است. که این قاعده در مسابقات فوتبال دستی نیز اعمال می شود. در این قسمت بروز عواملی که در این ورزش خطا محسوب می شود را بیان می کنیم.

  1. به گردش درآوردن میله بیش از ۳۶۰ درجه و نگهداری بیش از اندازه توپ خطا محسوب می شود.
  2. به حرکت درآوردن میز و یا انجام هر نوع حرکتی غیر از میله ها و حتی گفتگو و صحبتی که موجب حواس پرتی رقیب شود خطا منظور می شود.
  3. ترک کردن بازی بدون دریافت تایم اوت و برداشتن دستها از روی میله ها خطا محسوب می شود.
  4. ضربه وارد کردن به میز بازی خطا بشمار می آید. همواره دو داور در کنار میز قرار دارند و انگشت شصت خود را بر روی میز قرار داده و چنانچه حرکت و یا لرزشی از جانب میز احساس کنند به بازیکن و یا تیم خطا کار اخطار خواهند داد.
  5. جا به جایی مداوم دستان بر روی میله های که توپ در زیر پای آدمک میله قرار ندارد خطا محسوب می شود. زیرا این عمل با هدف پرت شدن حواس تیم و یا بازیکن حریف صورت گرفته است. به طور کلی انجام هر نوع حرکتی که موجب پرت شدن حواس حریف شود خطا بشمار می آید.
  6. آغاز بازی بدون اطلاع از آمادگی حریف و عدم اعلام خطا محسوب می شود. البته بازیکن و یا تیم حریف ۳ ثانیه زمان برای اعلام آمادگی خود دارد اما چنانچه بازیکن آغاز کننده پاسخ حریف را نشنیده و اقدام به بازی کند مستحق دریافت اخطار و تذکر است.
  7. درخواست تایم اوت بیش از اندازه خطا محسوب شده و در برخی موارد موجب اعلام بازنده بودن و یا محرومیت از مسابقات را به همراه خواهد داشت.
  8. هنگامی توپ در اختیار میله سه و یا دو آدمکی قرار دارد بازیکن تنها ۱۵ ثانیه زمان دارد تا ضربه به توپ وارد کند. در صورت پایان یافتن زمان و عدم ضربه خطا محسوب خواهد شد. این قانون برای میله پنج آدمکی در زمان ۱۰ ثانیه قابل اجراست.

چنانچه توپ در اختیار میله و آدمک قرار داشته باشد و بازیکن و یا تیم حریف عمدأ میله خود را به کناره های میز کوبیده و یا میز را به لرزش درآورد برای ایشان اخطار و برای صاحب توپ زمان مجددأ از ابتدا محاسبه خواهد شد. نکته ای که در قوانین فوتبال دستی حائز اهمیت است این است که، هر بازیکن و یا تیمی که مرتکب سه خطا شود یک ضربه پنالتی به نفع حریف انجام خواهد شد. به این شکل که توپ در روی نقطه پنالتی مشخص شده بر روی میز قرار داده شده و بازیکن می تواند با هریک از مهاجمان خود که مایل است ضربه بزند.

سبک های بازی فوتبال دستی


بیشتر بدانید: ساختار و طراحی توپ های فوتبال


سبک های بازی فوتبال دستی

به طور کلی ۶ سبک بازی در دنیای فوتبال دستی وجود دارد که این سبک ها با نام کشور صاحب سبک شناخته می شوند. کشورهایی مانند: فرانسه، ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، جمهوری چک و آلمان شش کشور صاحب سبک در ورزش فوتبال دستی محسوب می شوند که به شناخت هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

سبک فوتبال دستی آلمانی

سبک فوتبال دستی آلمانی با نام *کیکر* شناخته می شود. این سبک به جهت قدمت بسیار بالای این بازی در آلمان از میزهای کاملت ری نیز برخوردار است. سرعت بسیار زیاد بازی مقداری دشواری این سبک را زیاد کرده است. بعضی از میزهای این سبک از آکریلیک و یا شیشه به همراه آدمک و توپی از جنس پلاستیک شاخته می شوند که توپ در هنگام بازی با سرعت بسیار زیادی حرکت کرده و قطعات لغزنده میز باعث سرعت بیشتر توپ می شوند. میله های سبک آلمانی جزء روان ترین میله ها محسوب می شوند که کنترل توپ را بیش از حد انتظار دشوار می کند. در این سبک بازی آلمانی میتوان یک بازی قدرتی را به زیبایی به نمایش گذاشت.

سبک فرانسوی فوتبال دستی

در سبک فرانسوی میز فوتبال دستی دارای میله های تلسکوپی است که آدمک ها از جنس فلز (آلومینیوم) هستند. همچنین توپ آن از جنس چوب پنبه ساخته شده و جنس میز شباهت بسیاری به کفپوش های پلاستیکی دارد. به طور کلی در این سبک شاهد بازی آرام تری هستیم. نکته ای که در این سبک بازی مهم است اینست که، عبور توپ باید کاملا صحیح از خط دروازه انجام شود و به نوعی تداعی کننده یک فوتبال واقعی است.

سبک آمریکایی فوتبال دستی

در سبک آمریکایی، بازی بر کنترل، نگه داشتن توپ و ضربه های هدفمند دلالت دارد و به نوعی ارائه دهنده یک بازی ترکیبی است. میزهای این سبک از جنس چوب و توپ آن از پلاستیک فشرده مقاوم ساخته می شود. در این سبک ۳ آدمک در جلوی دروازه قرار گرفته می شود که در مقایسه با سایر سبک ها متفاوت است.

سبک اسپانیایی فوتبال دستی

فوتبال دستی اسپانیایی سبکی استثنایی است که با توجه به بازی بازیکنان و تمرکز و هماهنگی بین چشم ها و دستان یک بازی مهارتی را به نمایش می گذارد. طراحی میزهای این سبک شکل دقیقی از فوتبال است که در آن یک دوازه بان، ۳ دفاع، ۳ هافبک و ۴ فوروارد طراحی شده است که در آن آدمک ها دارای یک یا چند انگشت هستند که بیانگر آن است که با منطق فوتبال واقعی طراحی شده است. طراحی سطح میز به گونه یک میدان منحنی است که توپ را به مرکز میز هدایت می کند. این طراحی سبب می شود تا توپ در مقابل بازیکن قرار گرفته و تکنیک نگهداری و ضربه به توپ بازیکن به چالش کشیده شود.

سبک ایتالیایی فوتبال دستی

سبک ایتالیایی را می توان ترکیبی از همه سبک ها دانست که در ساخت میزهای این سبک از شیشه در کف میز برای سرعتی تر نمودن بازی و ورقه های از جنس پلاستیک در اطراف محوطه بازی برای کم کردن سرعت توپ طراحی شده است.

سبک جمهوری چک فوتبال دستی

فوتبال دستی در جمهوری چک با نام FOTBLAEK و یا KALCO معرفی می شود. سبک بازی چک بیشتر شبیه بازی آلمانی و آمریکایی است که بازیکنان تلاش بسیاری در کشیدن میله ها برای حفظ تعادل توپ و ضربه هدفمند انجام می دهند. طراحی این میزها به گونه ای است که از یاتاقان و بلبرینگ در میله ها استفاده نشده است و این باعث سخت تر شدن حرکت میله ها می شود


بیشتر بدانید: مشخصات انواع توپ های فوتبال، نحوه انتخاب، خرید و قیمت آنها


پیشنهاد

در این مقاله با قوانین مسابقات فوتبال دستی، خطاها و سبک های این ورزش و کشورهای صاحب سبک در فوتبال دستی آشنا شدیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع میزهای فوتبال دستی و برندهای تولیدکننده آن به سایت ما (کالاورزش) مراجعه و با درج واژه فوتبال دستی در قسمت جستجو با انواع میزها آشنا و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمائید.

whatsapp whatsapp phone