۰

ویژگی ها و استاندارهای یک کفش فوتسال

ویژگی ها و استاندارهای یک کفش فوتسال

در این مقاله به بررسی بهترین کفش فوتسال و ویژگی هایی که یک کفش فوتسال استاندارد باید داشته باشد به همراه آشنایی با اجزای تشکیل دهنده یک کفش فوتسال مناسب، خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی بهترین کفش فوتسال و ویژگی هایی که یک کفش فوتسال استاندارد باید داشته باشد به همراه آشنایی با اجزای تشکیل دهنده یک کفش فوتسال مناسب، خواهیم پرداخت.

 

۱. فوتسال

۲. اجزای تشکیل دهنده کفش فوتسال

۳. ویژگی ها و استاندارد های کفش فوتسال

 

ورزش فوتسال

فوتبال سالنی یا همان فوتسال ورزش هیجان انگیز و با نشاط، مملو از تکنیک ها و خلاقیت های فردی بازیکنان است. رشته ورزشی فوتسال در داخل سالن و بصورت ۵ نفره انجام می شود و بدلیل کوچک بودن ابعاد زمین این بازی، بازیکنان بسیار نزدیک به هم بازی می کنند. رد و بدل کردن پاس های سریع و کوتاه، سرعت و انعطاف بدنی بالا و شوت زدن در کسری از ثانیه از لازمه های هر یک از بازیکنان فوتسال است و این مهارت فردی ، تکنیکی و سرعتی سالنی بازها است که برهیجان بازی اضافه می کند. کشورمان در رشته فوتسال صاحب سبک بوده و همواره در رده های بالای رنکینگ جهانی قرار داشته و بازیکنان فوتسال افتخارات زیادی در عرصه جهانی برای کشورمان به ارمغان آورده اند. بازیکنانی نظیر وحید شمسایی، محمد رضا حیدریان و .. از مشاهیر شناخته شده فوتسال کشورمان در سطح جهانی هستند و بودند ستاره هایی نظیر علی کریمی که فعالیت خود را از فوتسال شروع کرده و به قله های افتخار فوتبال کشورمان رسیده و در تیم های طراز اول جهان شاهد هنرنمایی تکنیک های نابی که از آموخته های دوران بازی فوتسال بوده همگان را به وجد و تحسین وا داشته اند. مهمترین ابزار بازیکن در فوتسال برای اجرای صحیح تکنیک ها، پاس کاری ها، شوت زدن ها و دویدن، کفش فوتسال استاندارد است. در ادامه به ویژگی ها و استاندارهای کفش فوتسال خواهیم پرداخت.

ویژگی های کفش فوتسال

 

بیشتر بدانید: ویژگی های بهترین کفش استوک فوتبال چیست؟

اجزای تشکیل دهنده کفش فوتسال

تاثیر کفش ورزشی با کیفیت بر تمرین بر هیچ فردی پوشیده نیست. کیفیت بالای کفش در ورزش فوتسال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش فوتسال از ۱۵ جزء تشکیل شده است که در ادامه آنها را معرفی می کنیم:

  1. آستر : تکه پارچه نرمی که در درون کفش به جهت بالا بردن میزان راحتی پا در داخل کفش قرار داده می شود.
  2. بند کفش : در قسمت رویه کفش تعبیه شده و برای محکم نمودن کفش در پای بازیکنان مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. پنجه کفش : این قسمت به جهت اینکه بازیکن همواره در حال دویدن است و پاها نیاز به انعطاف در داخل کفش دارند در کفش نسب می شود.
  4. کلاهک سر پنجه کفش : این تکه به جهت نقویت قسمت جلوی نوک کفش بر روی آن نصب می شود.
  5. رویه کفش : این قسمت معمولا از چرم طبیعی و یا چرم مصتوعی تهیه و ساخته وبر روی کفش نصب می شود.
  6. زیره کفش : شامل سه قسمت داخلی ، بیرونی و میانی است که در کفش فوتسال از توع نازکتر آن به جهت سبک شدن کفش استفاده می شود.
  7. پاشنه کفش(پنل) : این قسمت بخشی از کفش است که برای محافظت از پاشنه پا در کفش مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. طوق : این قسمت به شکل پد است که جهت راحتی و حفاظت از قوزک پا در کفش نصب می شود.
  9. زبانه کفش : این قسمت از یک لایه نازک پد تهیه شده که یه سبب احساس لمس توپ با کفش نصب می شود.
  10. کفی کفش : این قسمت جزء قسمت لایه دورنی کفش است که برای راحتی پا و حمایت از قوس داخل پا در هنگام بازی در کفش نصب می شود.
  11. قالب زیره کفش : در قسمت زیر کفی کفش قرار می گیرد و شکل ظاهری کفش را مشخص می کند.
  12. لایه میانی زیره کفش : بین کفی کفش و قسمت بیرونی زیره کفش قرار میگیرد و جذب فشار در هنگام دویدن را انجام می دهد.
  13. محافظ پاشنه : این جزء از جنس پلاستیک است و حفاظت پاشنه و قوزک پا را انجام می دهد.
  14. پوسته خارجی زیره کفش : قسمتی است که کف زمین در ارتباط است که در ساختار کفش فوتسال نقش کلیدی را دارد و وظیفه این قسمت ایجاد چسبندگی مناسب کفش با سطح زمین است.
  15. عاج کفش : این قسمت برجستگی های موجود بر زیر کفش است که در باید مانع از لغزیدن و سر خوردن ورزشکار در هنگام بازی شود.

کفش مناسب فوتسال

 

بیشتر بدانید : انتخاب بهترین کفش فوتبال برای بازی در چمن مصنوعی

ویژگی ها و استاندارد های کفش فوتسال

داشتن تیپ ورزشی زیبا تاثیر فراوانی بر افزایش روحیه حین ورزش دارد. اما توجه به نوع و کیفیت لوازم ورزشی و پوشاک مورد استفاده از اهمیت بالاتری برخوردار است. در فوتسال همیشه توپ درحال تماس با کفش و پای بازیکنان است بدین جهت کفش فوتسال مناسب باید قابلیت تقییر جهت سریع در یک فضای محدود را برای بازیکن داشته باشد. از این رو کفش های مخصوص فوتسال معمولا از جنس چرم و یا مخمل بدلیل افزایش قابلیت کنترل توپ ساخته می شوند. باید در نظر داشت که فوتسال ورزشی سرعتی است و مناسب ترین کفش برای آن، انتخاب کفشی است که ۲۲۰ الی ۲۵۰ گرم بیشتر وزن نداشته باشد. معمولا کفش هایی که از کفی نازکی برخوردار هستند برای فوتسال مناسب تر می باشند. امروزه کفش های فوتبال از موادی ساخته می شوند که پتانسیل بالایی در زمینه کنترل توپ و چسبندگی با زمین دارند و در این کفش ها تیکه های از جنس پلاستیک بکار رفته تا از پنچه پاها در برابر ضربات و مصدومیت ها محافظت کند. کفش لغزنده سبب سر خوردن بازیکن در هنگام بازی خواهد شد و یک کفش فوتسال استاندارد باید تا جای ممکن از ایجاد آسیب دیگی و مصدومیت ورزشکار جلوگیری کند. همواره در انتخاب و خرید کفش فوتسال استاندارهای ذکر شده را با دقت تمام مورد ارزیابی قرار دهید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone