۰

آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش کاراته

آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش کاراته

در این مقاله به آشنایی با لباس مخصوص کاراته و مشخصات آن و همچنین وسایل و تجهیزات این ورزش از جمله دستکش حرفه ای کاراته، کمربند، هوگو، ساق بند روپایی، محافظ لثه، کاپ بیضه بند و میت کاراته را مورد بررسی قرار داده شده است.

در این مقاله به آشنایی با لباس مخصوص کاراته و مشخصات آن و همچنین وسایل و تجهیزات این ورزش از جمله دستکش حرفه ای کاراته،کمربند، هوگو، ساق بند روپایی، محافظ لثه، کاپ بیضه بند و میت کاراته را مورد بررسی قرار داده شده است.

 

۱. لباس مخصوص کاراته

۱.۱ مشخصات لباس (ژاکت ) کاراته

۱.۲ مشخصات شلوار کاراته (شیتا)

۱.۳ کمربند کاراته

۲. وسایل و تجهیزات کاراته

۲.۱ دستکش کاراته حرفه ای

۲.۲ هوگو کاراته

۲.۳ ساق بند روپایی کاراته

۲.۴ محفظ لثه و دندان کاراته

۲.۵ کاپ بیضه بند (ناشیم) کاراته

۲.۶ میت (ضربه گیر) کاراته

 

ورزش کاراته هنر رزمی ژاپنی به معنای دفاع با دستان خالی است که فلسفه آموزش و یادگیری آن دلالت بر تزکیه روح و روان، سلامت جسمی و اعتماد به نفس دارد. ورزش کاراته نیز مانند سایر ورزش های رزمی دارای لوازم و تجهیزات مخصوص خود برای تمرین و مبارزه است. در مقاله قبلی با تاریخچه کاراته آشنا شدیم در این مقاله به آشنایی و بررسی لباس و تجهیزات این هنر رزمی خواهیم پرداخت.

لباس مخصوص کاراته


بیشتر بدانید : تاریخچه ورزش کاراته


 

لباس مخصوص کاراته

در زبان ژاپنی واژه ” گی “ به معنای لباس و یا لباس فرم و ” شیتا “ به معنی شلوار می باشد از این رو لباس کاراته \” گی کاراته \” شناخته می شود. لباس کاراته  در واقع ژاکت سفیدی از جنس نخ پنبه است که در داخل آن گره ای برای بستن لباس از داخل قرار دارد که پس از بسته شدن لباس بقه آن مانند حرف v لاتین قرار می گیرد. این ژاکت سفید به همراه ” شیتا “ شلوار پوشیده شده و یک کمربند رنگی بنا بر درجه مهارت ورزشکار بر روی لباس بسته می شود. رنگ لباس رسمی کاراته سفید است اما  رنگ های مشکی ، قرمز و آبی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

مشخصات لباس (ژاکت ) کاراته

لباس کاراته باید به اندازه ای آزاد باشد که ورزشکار بتواند به آسانی مچ ها و بازو را حرکت داده و ضربه بزند. طول لباس باید به قدری باشد که باسن را پوشانده و تا ران ها امتداد داشته باشد و زمانی که کمربند بر روی لباس بسته می شود بایستی بین ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر در زیر کمربند امتداد داشته باشد تا در زمان اجرای حرکات لباس باز نشود. آستین لباس باید بر روی مچ قرار گیرد اما می تواند به قدری کوتاه باشد که تا روی ساعد دستان قرار گیرد در هنگام پوشیدن لباس قسمت سمت چپ لباس بر روی قسمت راست قرار گرفته و بسته می شود.

مشخصات شلوار کاراته (شیتا)

اندازه شلوار کاراته باید به قدری باشد که ورزشکار بتواند به آسانی و بدون محدویت حرکات پا را اجرا کند زیرا ورزش کاراته دارای مجموعه از حرکات و ضربات پا است از این رو باید در قسمت ران های شلوار به مقداری آزاد باشد که موجب محدویت در قسمت کشاله ران ورزشکار در هنگام ضربه زدن نشود.

  • شلوار باید تا دو سوم ساق پای ورزشکار امتداد داشته  و طول آن به قوزک پاها نرسد.
  • شلوار استاندارد بایستی از طول پای ورزشکار به میزان ۷.۶۲ الی ۱۲.۷ ساتی میلیمتر کوتاه تر باشد.

کمربند کاراته

رنگ کمربند ورزشکاران کاراته معمولا بر اساس میزان مهارت و با تشخیص استاد (سنسی) به ورزشکار اعطا می شود. کمربند کاراته باید به گونه ای باشد که دور کمر کاراته کار بسته شود و مقداری نیز برای گره زدن باقی مانده باشد و پس از گره زدن ، قسمت انتهایی کمربند تا پائین لباس امتداد یکسان امتداد داشته باشد. معمولا کمربند هایی که پس از گره زدن آویزان هستند از نظر کیفیت چندان مناسب نمی باشند و ممکن است در هنگام تمرین و یا مبارزه موجب آسیب به ورزشکار شوند.

تجهیزات کاراته


بیشتر بدانید: کمربند بدنسازی استاندارد


 

وسایل و تجهیزات کاراته

علاوه بر لباس، وسایل و تجهیزات دیگری نیز برای تمرین و کومیته (مبارزه) در ورزش کاراته وجود دارد که این وسایل و استفاده از آنها در مسابقات و مبارزات (کومیته) سبک های کنترلی کاراته در جهت پیشگیری از صدمات و آسیب های احتمالی الزامی است.

دستکش کاراته حرفه ای

دستکش های کاراته به گونه طراحی و ساخته می شوند که قسمت روی دستان (مشت و مچ) را پوشش داده تا در هنگام مبارزه موجب آسیب دیگی حریف نشود. جنس بکار رفته در ساخت این دسنکش ها پلی یورتان (PU) می باشد و در دو رنگ آبی و قرمز وجود دارد این دو رنگ بر اساس قوانین فدراسیون جهانی کاراته در مسابقات مورد استفاده کاراته کاران قرار می گیرد.

هوگو کاراته

هوگو از وسایل ایمنی در مبارزات کاراته است که در مسابقات سبک های کنترلی کاراته زیر لباس پوشیده می شود تا از قسمت سینه و شکم ورزشکار در برابر ضربات محافظت کند البته هوگو کاراته از ضخامت کمتری نسبت به هوگو ورزش تکواندو برخوردار است. جنس بکار رفته در ساخت قسمت رویه هوگو از فوم، و جنس قسمت داخلی آن پلی اتیلن است که با آستر پوشیده شده است تا در هنگام ضربه از بدن ورزشکار محافظت و از بروز آسیب جلوگیری کند.


بیشتر بدانید : معرفی سبک ها و تجهیزات تکواندو


 

ساق بند روپایی کاراته

در ورزش های رزمی دستان و پاها نقاطی هستند که بیشتر در معرض آسیب و مصدمیت قرار دارند از این رو در مبارزات ورزش های رزمی استفاده از این وسیله امری ضروری است و ورزش کاراته نیز از این امر مستثتی نیست. محافظ ساق و روپایی کاراته از جنس پلی یورتان (PU) است و قسمت داخلی آن از فوم و قسمت داخلی آستر نیز از پلی یورتان ساخته می شود در قسمت رویه این ساق بند کش هایی یرای بستن و نگهداری بر روی ساق قرار داده شده است. به طورکلی ساق بند های روپایی حرفه ای و استاندارد از وزن کم و مقاومت بالایی برخوردارند و مناسب با فیزیک بدنی ورزشکاران دارای سایز بندی هستند.

محفظ لثه و دندان کاراته

در ورزش های رزمی به جهت احتمال برخورد ضربه به صورت و دندان، که این نقاط بسیار آسیب پذیر هستند استفاده از محافظ لثه و دندان برای کاستن شدت ضربه و جلوگیری از شکستگی دندان ها امری الزامی است از این رو این محافظ ها از جنس پلاستیک در دو نوع یک لبه و دو لبه ساخته و تولید می شوند. بیشتر ورزشکاران حرفه ای در مسابقات از نوع یک لبه آن که قسمت روی لثه بالایی دندانها به جهت سهولت در تنفس را مورد استفاده قرار می دهند.

کمربند کاراته

کاپ بیضه بند (ناشیم) کاراته

از مهمترین وسایل مورد استفاده در ورزش های رزمی کاپ بیضه بند است زیرا که در صورت برخورد ضربه به قسمت دستگاه تناسلی ممکن است باعث بروز صدمات جبران ناپذیری شود . این وسیله به گونه ای طراحی شده که در زیر لباس ورزشکار پوشیده شود. این وسیله دارای ضربه گیر بسیار مقاوم از جنس پلاستیک می باشد و برای ثابت ماندن در هنگام تمرین و یا مبارزه با کش هایی که  بر روی آن تعبیه شده است پوشیده می شود و برای سهولت و راحتی ورزشکار در قسمت لبه داخلی کاپ، ضربه گیری های از جنس فوم قرار داده شده تا در هنگام تمرین و یا مبارزه، ورزشکار در ناحیه کشاله ران احساس درد و ناراحتی نداشته باشد. لازم به ذکر است که استفاده از این وسیله، ناشیم (کاپ مخصوص بانوان) برای بانوان نیاز الزامی و توصیه می شود.

میت (ضربه گیر) کاراته

استفاده از میت یکی از شیوه های تمرین در ورزش کاراته می باشد. استفاده از میت در تمرینات باعث کاهش مصدومبت در ورزشکار می شود و استفاده از میت ها تداعی کننده تمرین و اجرای تکنیک ضربه زدن به حریف است. میت های عمومأ از چرم ساخته می شوند که از مقاومت بالایی در مقابل ضربات برخوردارند. جنس بکار رفته در داخل میت از فوم تهیه شده که قابلیت ضربه گیری را دارد و برای بالا بردن سطح مهارت و تکنیک ضربه زدن بسیار موثر است.

در این مقاله لباس و تجهیزات ورزش کاراته را مورد بررسی قرار دادیم پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به تهیه تجهیزات و لوازم ورزشی مورد نیاز خود از سایت ما دیدن کرده و با مشاهده کالاها و تجهیزات تمام رشته های ورزشی به صورت مستقیم با فروشندگان این کالاها ارتباط و از چگونگی قیمت، جنس و برند و کیفیت کالاها اطلاعات لازم را کسب نمائید تا با آگاهی کامل بتوانید خریدی مطمئن انجام دهید.

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar امیر :

سایت عالی و پر محتوایی هست

ارسال شده در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
avatar sara :

سایت خیلی خوبی دارید امیدوارم موفق باشید https://youmovise.com/

ارسال شده در ۲ شهریور ۱۴۰۰
avatar علی مهرآور :

سلام میخواستم بدونم قیمت لباس کاراته چند است

ارسال شده در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone