۰

بدنسازی با کتل بل یا دمبل؟

بدنسازی  با کتل بل یا دمبل؟

دمبل یا کتل بل؟ هر یک از این وزنه ها کاربردی خاص در بدنسازی دارد. در این مطلب از کالاورزش با کاربردهای کتل بل و دمبل و تفاوت آنها آشنا می شوید.

مقدمه: امروزه اکثر باشگاه‌ها ویترینی از تجهیزات مختلف ورزشی را در قفسه خود قرار می‌دهند تا با استفاده از آن ورزشکاران بتوانند به اهداف تناسب‌اندام خود نزدیک شوند. لیست محصولات ورزشی که در باشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند بسیار متنوع است و دلیل آن‌هم کاملاً مشخص است زیرا افراد تنوع تمرینی بسیاری خواهند داشت. ازجمله محصولاتی که در باشگاه‌ها و حتی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، وزنه‌های بدنسازی ازجمله دمبل و کتل بل خواهند بود. هرکدام از این محصولات ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند. اگر شما علاقه‌مند به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های دمبل و کتل بل می‌باشید و می‌خواهید بدانید که در تمرینات دمبل بهتر است یا کتل بل در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد کتل بل در بدنسازی

کتل بل چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

کتل بل را با نام دیگری چون دمبل روسی نیز می‌شناسند ازاین‌جهت با این نام شناخته‌شده که برای اولین در کشور روسیه ابداع شد. کتل بل با یک ساختار گوی شکل و توپی و دسته منحنی متصل به آن طراحی‌شده است. کتل بل ها به‌عنوان محصولات ورزشی وزنه آزاد بوده که بیشتر برای افزایش استقامت بدنی افراد در تمرینات مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین فواید تمرین با کتل بل در زیر به‌صورت خلاصه آورده شده است:

  • تمرین بدنسازی با کتل بل باعث افزایش استقامت بدنی خواهد شد.
  • تمرین با کتل بل باعث افزایش انعطاف عضلات می‌شود.
  • کتل بل روی اکثر عضلات بدن تأثیرگذار است.
  • تمرین با این محصول باعث لاغری و چربی سوزی خواهد شد.

اما به‌طورکلی کاربرد اصلی این محصولات شامل موارد زیر است:

با کتل بل می‌توان حرکات ورزشی پویا انجام داد

اگر علاقه‌مند به استفاده از حرکات ورزشی انفجاری و یا پلایومتریک هستید استفاده از کتل بل توصیه می‌شود. برای مثال وزنه‌برداران، بسکتبالیست‌ها یا ورزشکاران رشته کراسفیت که به دنبال تمرینات ترکیبی یا تقویت توان عضلانی خود در حرکات سریع و انفجاری می‌باشند برای ارتقاء سطح کیفی تمرینات می‌بایست با کتل بل تمرین کنند.

برای تمرینات ترکیبی بهتر است از کتل بل استفاده کرد

برخی تمرینات ترکیبی ازجمله حرکت برپی (یک تمرین ترکیبی چند مفصلی) علاوه بر چربی سوزی بالا باعث افزایش استقامت عضلانی می‌شود و یا تمرین کوهنورد به‌عنوان یک تمرین ترکیبی برای بهبود گردش خون، بهبود تعادل، چابکی، هماهنگی، قدرت و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده خواهد بود لذا اگر می‌خواهید تأثیر این تمرینات بیشتر شود توصیه می‌شود در تمرینات ترکیبی از کتل بل استفاده نمایید.

 

تقویت پنجه‌های دست در بدنسازی با استفاده از کتل بل

به دلیل نوع ساختار این محصول به‌راحتی می‌توان آن را نسبت به دمبل در دست گرفت و از طرفی معمولاً قطر دسته‌های آن کمتر از دمبل بوده و با توجه نوع مرکز گرانش آن در حین تمرینات باعث تقویت پنجه‌ها خواهد شد. به‌عنوان نمونه حرکت تمرینی زیر بغل خم با کتل بل ازجمله تمریناتی است که علاوه بر عضلات دیگر باعث تقویت پنجه‌های دست شما می‌شود.

کتل بل با فرم حرکتی اسکوات در بدنسازی سازگارتر است

برخی ورزشکاران وقتی با میله هالتر اسکات می‌زند بارها ممکن است دچار اشتباه شوند زیرا وزن میله هالتر و صفحه‌های آن به‌طور مساوی در هنگام اسکات تقسیم نمی‌شود اما اگر از کتل بل استفاده کنیم وزن آن مانند یک بارسنگ باعث تعادل هنگام نشستن ورزشکار خواهد شد.

باعث تقویت و حجیم شدن عضلات شانه‌ها می‌شود

بدنسازان تمرینات شانه خود را جدی می‌گیرند؛ زیرا همه آن‌ها می‌دانند این شانه‌ها در بدنسازی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و حجیم شدن اصولی آن به‌ظاهر آن‌ها زیبایی خاصی نیز می‌بخشد و کیفیت سایر تمریناتشان را نیز بالا می‌برد.

با کتل بل می‌توان کل بدن را به چالش کشید

یکی از کاربردهای مهم کتل بل در بدنسازی این است که می‌توان با آن تمرینات مختلفی انجام داد. با استفاده از تنوع تمرینی که دارد می‌توان بخش اعظمی از ماهیچه‌های بدن را تحت چالش قرار دهیم. برای مثال کتل بل می‌تواند بر روی عضلات بازوها، شانه، کمر و حتی ماهیچه‌های پا مؤثر باشد.

تمرین ساده کتل بل سویینگ

باعث تقویت عضلات ناحیه باسن و چهار سر ران می‌شود

یکی از بیشترین تأثیرات استفاده از Kettlebell تقویت عضلات ناحیه باسن و چهار سر ران خواهد بود. زمانی که این نواحی تقویت شوند قدرت بدن در هنگام انجام کارهایی چون دویدن، راه رفتن و برخی فعالیت‌های چرخشی برای خوش‌فرم کردن بدن را افزایش می‌دهد. برای مثال تمرین ساده کتل بل سویینگ با حرکات چرخشی و پرتابی خود ازجمله مواردی است که مستقیماً بر روی عضلات این ناحیه تأثیر می‌گذارند. از طرفی باعث افزایش گردش خون در بدن نیز خواهد شد.

کاربرد دمبل در باشگاه بدنسازی


خرید کتل بل


دمبل چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

دمبل جزء قدیمی‌ترین تجهیزات در ورزش بدنسازی است که تاریخچه آن به حدود 2 هزار سال پیش بازمی‌گردد که امروزه در اشکال مختلفی وجود دارند. به‌صورت کلی تمرین با دمبل در بدنسازی باعث افزایش توان و حجم عضله شده که از این طریق به شکل‌گیری کامل عضلات شما کمک شایانی خواهد کرد. با دمبل می‌توانیم حرکات صحیح ورزشی را در تمرینات تناسب اندام خیلی زود یاد بگیریم. چون این محصولات در بدنسازی نقش مهمی در تقارن سازی عضلات در هر مرحله‌دارند. در ادامه به معرفی برخی کاربردهای این محصول خواهیم پرداخت:

باعث ثبات و فعال‌سازی عضلات جلو بازو خواهد شد

یکی مطالعه تحقیقاتی به‌وسیله تست نوار عضله (تست ارزیابی مقدار چالش بر روی عضلات) با نام اختصاری EMG برای برخی ناحیه‌ها ازجمله قفسه سینه، عضلات سه سر بازویی و خصوصاً جلو بازو انجام شد. در این تحقیقات مشخص شد افرادی که از میله هالتر در تمرینات استفاده کردند به نسبت کار با دمبل برای نواحی مختلف به‌غیراز جلو بازو چالش یکسانی داشتند اما در تمرینات جلو بازو با دمبل این محصول یعنی همان دمبل درگیری بیشتری را با عضلات به نمایش گذاشت.

برای تمرینات شدتی در بدنسازی مناسب است

شما با استفاده از دمبل‌های بدنسازی می‌توانید از تکنیک‌های منحصربه‌فردی ازجمله RACK AND RUN یا پیمایش رک دمبلی استفاده کنید. در این تکنیک شما تا مرز ناتوانی از یک دمبل سنگین استفاده می‌کنید و سپس بدون استراحت از رک موردنظر دمبل سبک‌تری را انتخاب کرده و بلافاصله تمرین می‌کنید این کار را به ترتیب تا دمبل‌های سبک‌تر به پایان می‌رسانید و در چند ست تقسیم می‌کنید. مابین هر ست بایستی مکث کوتاهی داشته باشید و به‌این‌ترتیب تمرین شدتی را به درستی انجام داده‌اید.

با استفاده از دمبل می‌توانید برخی حرکات پایه را انجام دهیم

برخی تمرینات ورزشی پایه‌ای ازجمله پرس سینه، پرس سرشانه و یا حتی حرکات پارویی با دمبل قابل انجام است. ازاین‌رو دمبل بیشتر مناسب افراد مبتدی می‌باشد.


خرید دمبل


شباهت دمبل با کتل بل

هر دو محصول از تجهیزات بدنسازی یعنی دمبل و کتل بل برای افزایش قدرت عضلات (عضله سازی) در تمرینات تناسب‌اندام و همچنین بهبود گردش خون و فعالیت‌های قلبی عروقی عالی عمل می‌کنند. به‌صورت کلی هر دو این ابزار در تمرینات متنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از دمبل و کتل نیز می‌توانید چربی‌ها را به‌خوبی از بین ببرید و بدن را به وضعیت آمادگی جسمانی نزدیک کنید. به‌صورت کلی اکثر دمبل‌ها و کتل بل ها از جنس چدنی هستند. هم دمبل و هم کتل بل دارای تنوع وزنی مختلفی می‌باشند و در دسته محصولات وزن آزاد به‌حساب می‌آیند.

مقایسه دمبل و کتل بل

تفاوت دمبل با کتل بل

این دو محصول ورزشی علاوه بر شباهت‌های بسیاری که با یکدیگر دارند تفاوت‌های شاخصی نیز خواهند داشت. اصلی‌ترین تفاوت این محصول ظاهر ساختاری آن است. کتل بل از یک گوی وزنی توپی شکل در وسط و دسته منحنی تشکیل‌شده اما دمبل از دو وزنه در انتهایی یک دسته ساخته می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌ها در وزن این محصولات است. کتل بل ها از 2 کیلوگرم شروع و به‌صورت زوج به وزن آن اضافه می‌شود اما دمبل‌ها از نیم کیلوگرم شروع می‌شوند و وزن‌های کمتری نیز دارند. اگر تازه‌کار هستید توصیه می‌شود در ابتدا از دمبل استفاده کنید زیرا هم‌وزن کمتری دارند و هم اینکه در یک راستای استاندارد تمرین می‌شوند و الگوی استاندارد را با آن بهتر یاد می‌گیریم. یک خصوصیات جالب که کتل بل دارد این است که اگر از دسته آن را برعکس کنیم و تمرین کنیم علاوه بر استقامت، قدرت عضلانی را نیز افزایش می‌دهد.

تفاوت انواع دمبل و کتل بل

در کتل بل ها مرکز ثقل و یا گرانش آن‌ها در وسط توپ گوی شکل آن می‌باشد و همین امر باعث می‌شود که حرکات شما با این ابزار سریع‌تر از حد ممکن باشد. از طرفی به دلیل این ساختار هنگام حرکت و چرخش نیروی تکانه کتل بل باعث می‌شود فشار بیشتری نیز به عضلات واردشده و تعداد بیشتری از ماهیچه‌ها را هم‌زمان درگیر می‌کند. در دمبل‌ها نیروی گرانش آن به‌طور مساوی تقسیم‌شده و در کف دستان شماست. نوع حرکت دادن آن نیز بر اساس نیروی وارده هر عضله بوده و قابلیت تغییر دامنه حرکتی را در همان جهت نیرو خواهد داشت. به همین خاطر همه عضلات را درگیر نمی‌کند بلکه تنها بخشی از عضلاتی که به دمبل نیرو وارد می‌کند درگیر خواهد شد. به همین دلیل برای افزایش حجم عضلانی بیشتر بهتر است از دمبل استفاده کنیم.

تفاوت جنس دمبل و کتل بل

تقریباً دمبل و کتل بل هر دو از چدن با روکش لاستیکی هستند. مدل‌های حرفه‌ای آن‌ها دارای دسته‌های استیل جهت جلوگیری از عرق کردن و سرخوردن می‌باشند. برخی دیگر از کتل بل ها و دمبل‌ها از فایبر و پلاستیک فشرده ساخته‌شده‌اند که نسبت به مدل‌های چدنی مقاومت کمتری دارند.

تفاوت قیمت دمبل و کتل بل

قیمت هر دو این محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد برخی فاکتورهای چون جنس محصولات، نوع برند آن‌ها، کشور سازنده و حتی وزن محصولات می‌تواند در تعیین قیمت اصلی ملاک باشد. البته به‌صورت کلی نقطه مشترک هرکدام افزایش وزن این محصولات است هرچه قدر وزن دمبل‌ها و کتل بل ها نیز افزایش یابد قیمت آن‌ها نیز بر اساس وزن تغییر می‌کند. دمبل‌ها معمولاً جفتی به فروش می‌رسند بنابراین مثلاً اگر یک جفت دمبل 5 کیلویی خریداری کنید شما درواقع صاحب یک دمبل جفتی با وزن مجموعاً 10 کیلوگرمی شده‌اید و قیمت‌ها بر اساس هر کیلو دمبل محاسبه می‌شود اما در کتل بل ها به دلیل اینکه تکی به فروش می‌رسند قیمت کمتر است؛ اما اگر بخواهیم قیمت یک کیلو دمبل را با یک کیلو کتل بل مقایسه کنیم، کتل بل از قیمت بیشتری برخوردار است.

کتل بل یا دمبل؟ کدامیک برای من مؤثرتر است؟

از زمانی که در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام می‌کنید تا بتوانید به اهداف تناسب‌اندام خود برسید تمرین با انواع محصولات ورزشی برای شما تبدیل به یک الزام خواهد شد کتل بل و دمبل نیز ازجمله محصولاتی است که در هر باشگاهی یافت می‌شود؛ اما اغلب ورزشکاران همواره این سؤال برایشان پیش می‌آید که کتل بل مناسب است یا دمبل؟ ما در ادامه به جمع‌بندی این موضوع خواهیم پرداخت.

  • اگر در تمرینات خود همانند تمرینات کراس فیت، قصد دارید حرکات انفجاری و یا تمرینات پلایومتریک و ترکیبی را هدف قرار دهید توصیه مربیان ورزشی استفاده از کتل بل خواهد بود.
  • اگر تازه شروع به تمرین کرده‌اید و علاقه‌مند به برخی تمرینات پایه‌ای در ورزش هستید مانند تمرینات پرس سرشانه، تمرینات پرس سینه و یا حتی تمرین جلو بازو بهتر است از دمبل استفاده کنید.
  • اگر تسلط کافی برای بلند کردن اجسام ندارید توصیه می‌کنیم از دمبل استفاده کنید زیرا بلند کردن کتل بل نیازمند تسلط بیشتری خواهد بود.
  • برای تقویت دستان و خصوصاً پنجه‌های خود به سراغ کتل بل بروید زیرا دسته کتل بل ها دارای قطر مناسبی است و مرکز ثقل آن به‌گونه‌ای است که چالش بیشتری بر روی این ناحیه می‌گذارد.
  • انتخاب در خرید کتل بل در مردان و زنان نیز با توجه به توانایی آن‌ها متفاوت است. آقایانی که به تمرینات کاردیو علاقه‌مند هستند و می‌خواهند استقامت خود را بالا ببرند معمولاً کتل بل وزن بالا را انتخاب می‌کنند اما بانوان بهتر است در صورت نیاز به تمرین با کتل بل، وزن‌های کمتر از 6 کیلو را خریداری نمایند.

محصولات مرتبط


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone