۰

چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب چه نوع جوراب ورزشی با چه جنسی را برای ورزش کردن مناسب می دانید؟

انتخاب چه نوع جوراب ورزشی با چه جنسی را برای ورزش کردن مناسب می دانید؟

۱. جوراب ورزشی

۲. مواد مورد استفاده در جوراب های ورزشی

۲.۱ پنبه

۲.۲ پشم

۲.۳ آکریلیک

۲.۴ نایلون

۲.۵ لایکرا

جوراب ورزشی

انتخاب درست کفش ورزشی باعث محافظت از پا در برابر آسیب ها می شود و از بو گرفتن پاها جلوگیری می کند. اما تقریبا اکثر افراد اهمیت خرید یک جفت جوراب ورزشی خوب را نادیده می گیرند. داشتن یک جفت جوراب ورزشی مناسب برای اطمینان از داشتن عملکرد خوب در طول تمرین کردن و فعالیت های ورزشی امری مهم و ضروری است. هدف استفاده از جوراب ورزشی، لایه گذاری اضافی برای پا، محافظت کردن از پا در برابر تاول زدن و پیشگیری از بو گرفتن پا است. هر جورابی مناسب برای همۀ نوع فعالیت ورزشی نیست. جوراب های ویژه ای برای دوچرخه سواری، دویدن یا کوهنوردی وجود دارد. انجام هرگونه فعالیت ورزشی می تواند باعث ایجاد فشار روی پا شود. لازم است که قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی، یک جفت جوراب مناسب تهیه کنید. هنگام خرید جوراب، باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید؛ اما حائز اهمیت ترین نکته، به کار گیری از مواد مناسب در تولید جوراب و نوع ورزشی است که می خواهید انجام دهید است.

بیشتر بدانید :  انواع جوراب ورزشی و انتخاب سایز مناسب

جوراب ورزشی

مواد مورد استفاده در جوراب های ورزشی

مواد استفاده شده در تولید جوراب، از جمله مهمترین عواملی است که قبل از خریدن آن باید در نظر بگیرید. خاصیت فیتیله نوعی قابلیت در مواد است که عرق را جذب نموده و  از پوست دور می کند. مواد دارای این خاصیت قادر به جذب و تبخیر سریع عرق از پا هستند. داشتن این قابلیت به علت خشک و بی بو نگه داشتن پا و جلوگیری از تاول زدن پاها ضروری است. الیاف های نخ، اکریلیک و پلی استر موادی هستند که از قدرت فیتیله ای بالایی برخوردارند.

پنبه

جوراب هایی که از صد درصد پنبه درست شده اند، بسیار راحت اند. ولی مشکل آنها این است که رطوبت را به خود جذب کرده و در خود حفظ می کنند، یعنی به سادگی خشک نمی شوند. فعالیت هایی مانند پیاده روی و دویدن با جوراب خیس، باعث حس ناراحت کننده در فرد می شود و همچنین ممکن است باعث ایجاد تاول شود. نکته ی منفی دیگر در جوراب های پنبه ای این است که در هنگام حرکت در پاها سایش ایجاد می کنند؛ در نتیجه این جوراب ها سریعا فرسوده می شوند. به خصوص زمانیکه برای فعالیت های شدید فیزیکی استفاده شوند. جوراب های ورزشی که از پنبه تولید می شوند، معمولاً پنبۀ خالص نیستند و مواد دیگری در آنها ترکیب می شود. معمولا این جوراب ها از ترکیب ۶۰ درصد پنبه و بقیه آن الیاف مصنوعی است. این جوراب ها به این علت برای فعالیت های ورزشی مناسبند که بسیار راحت هستند و قدرت فیتیله ای بالایی دارند و در مقایسه با جوراب های پنبه خالص از دوام بیشتری برخوردارند. جوراب های مخلوط پنبه برای فعالیت های کوتاه مدت و ورزش هایی با شدت کمتر مناسب هستند.

مواد مورد استفاده در جوراب های ورزشی - جوراب پنبه ای

پشم

این نوع جوراب ها به علت نوع بافت آن، از لایه گذاری مناسبی برخوردارند. جوراب های پشمی بادوام تر از جوراب های پنبه ای هستند و شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ می کنند؛ به این معنا که آن ها در طول فعالیت های ورزش شدید، دیرتر فرسوده می شوند. جوراب های پشمی از قدرت فیتیله ای بالایی هم برخوردارند. به طوریکه قادرند بیش از از وزن خود عرق جذب کنند ولی خشک بمانند. بهتر است این جوراب ها با دست شسته شوند. شستشو با ماشین لباسشویی می تواند به آن ها آسیب بزند و آنها را زودتر از عمرشان فرسوده کند.

آکریلیک

جوراب های ورزشی آکریلیک، جوراب هایی هستند که به فراوانی در بازار موجودند. این نوع جوراب ها در مقایسه با جوراب های پنبه ای قدرت فیتیله ای بالا و توان جذب سریع عرق و دور کردن آن از پا را دارند و پاها راخشک نگه می دارند. الیاف آکریلیک، نوعی  الیاف مصنوعی است که سبک، با دوام و لطیف است. اکریلیک با الیاف دیگری مثل پنبه ترکیب می شوند و برای تولید جوراب های ورزشی با توانایی فیتیله ای بهتر و دوام بالاتر کاربرد دارند.

مواد مورد استفاده در جوراب های ورزشی - آکریلیک

نایلون

نایلون، یک نوع پلیمر سنتزی است که  با دوام و همه کاره است. الیاف نایلون به خوبی می تواند شکل خود را حفظ کند و برای مدت زمان زیادی قابل استفاده هستند. اما مشکلی که این جنس دارد این است که نایلون نمی تواند به خوبی رطوبت را از پوست دور کند. جوراب های نایلونی به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای ورزش نیستند. ولی در ترکیب شدن با دیگر الیاف ها قدرت و خاصیت ارتجاعی بالایی را فراهم می کنند.

لایکرا

لایکرا هم نوعی مواد سنتزی است. ویژگی اصلی آن کشش و قابلیت ارتجاعی آن ها است. جوراب های ورزشی لایکرا بسیار سبک و راحت هستند. اغلب از ترکیب این الیاف با مواد دیگر ساخته می شوند. خاصیت ارتجاعی لایکرا مکمل قدرت جذب فیتیله ای، دیگر مواد مانند پشم می شود.

مواد مورد استفاده در جوراب های ورزشی - لایکرا

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone