۰

از ورزش تاباتا (Tabata) و تمرینات آن چه می دانید؟

از ورزش تاباتا (Tabata) و تمرینات آن چه می دانید؟

در این مقاله به آشنایی با ورزش تاباتا (Tabata) و چگونگی ابداع این ورزش، همچنین نحوه انجام تمرینات آن و به این سوال که آیا این ورزش موجب چربی سوزی، کاهش وزن و عضله سازی می شود؟ بیان شده است.

در این مقاله به آشنایی با ورزش تاباتا (Tabata) و چگونگی ابداع این ورزش، همچنین نحوه انجام تمرینات آن و به این سوال که آیا این ورزش موجب چربی سوزی، کاهش وزن و عضله سازی می شود ؟ بیان شده است.

 

۱. تاباتا (Tabata) چگونه ورزشی است؟

۲. ورزش تاباتا Tabata)) چگونه و توسط چه کسی ابداع شد؟

۳. تمرینات Tabata به چه صورت انجام می شود؟

۴. آیا تمرینات Tabata موجب چربی سوزی، کاهش وزن  و عضله سازی می شود؟

 

تاباتا (Tabata) چگونه ورزشی است؟

شاید تا به حال نام های بسیاری از شیوه های تمرینی را شنیده باشید که همه آنها با هدف رسیدن به تناسب اندام، تقویت عضلات، کاهش وزن، انعطاف پذیری و .. ابداع شده باشند اما اگر هدف تمرینی مشخصی داشته باشیم، میتوانیم به آنچه که می خواهیم برسیم در صورتی که تمرین منظم و مستمر را سرلوحه فعالیت ورزشی خود قرار دهیم. ورزش Tabata و حرکات تمرینی آن گونه ای از تمرینات پر فشار با شدت بسیار زیاد است که همانند ورزش ایکس بادی پیامد آن رسیدن به تناسب اندام، بهبود آمادگی جسمی،کالری سوزی، کاهش وزن و تقویت و استحکام عضلات است. مدت زمان تمرینات این ورزش کوتاه است و خصوصیات تمرینات Cross-fit و تمرینات دایره ای نیز در تمرینات تاباتا وجود دارد، که در عین حال که جذاب هستند تناسب اندام را برای ورزشکار در کوتاه ترین زمان ممکن به ارمغان می آورند. شیوه تمرینی این ورزش انجام تمرینات تناوبی با میزان شدن زیاد (HIIT) است که انجام هر تمرین تنها در ۴ دقیقه انجام می شود، در واقع بازدهی تمرینات Tabata را میتوان در یک جمله بیان کرد، نهایت بهره روی از تمرین در کمترین زمان ممکن.

تاباتا (Tabata) چگونه ورزشی است

بیشتر بدانید :کراس فیت (CROSS – fit) چیست ؟ آشنایی با سازه ها و لوازم این ورزش

ورزش تاباتا (Tabata) چگونه و توسط چه کسی ابداع شد؟

ورزش Tabata توسط ایزومی تاباتا (Izumi Tabata) دانشمند و محقق ژاپنی در National Institute of sport & Fitness (موسسه ملی ورزش و فیتنس) ژاپن ابداع شد. وی (دکتر تاباتا) تحقیق و مطالعاتی را بر روی شیوه تمرینی Interval (اینتروال) انجام داد به بدین صورت که در یک جلسه تمرینی ورزشکاران هر حرکت تمرینی را در ۲۰ ثانیه تمرین، ۱۰ ثانیه استراحت و در ۸ ست انجام دهند که مجموع زمان انجام حرکت در ۸ ست، ۴ دقیقه تعین شد. دانشمند ژاپنی برای اینکه بتواند نتایج و فواید روش تمرینی ابداعی خود را به درستی متوجه شود دو تیم تمرینی را انتخاب و به هریک از تیم ها را ۶ هفته تمرین داد بدین صورت که تیم A  یک ساعت تمرین با شدت متوسط را ۵ بار در هفته انجام دادند و تیم B  شیوه تمرینی ابداعی دکتر Tabata را که تمرینی با شدت بالا بود را انجام دادند. مجموع کلی زمان تمرین برای تیم A در ۶ هفته ۱۸۰۰ دقیقه و برای تیم B 120 دقیقه در نظر گرفته شده بود، در پایان تحقیق نتایج بیانگر این بودند که تیم B که تمرینات Tabata را در دستور کار خود داشتند پیشرفت شگفت انگیزی در سطح بهبود آمادگی جسمانی و هوازی داشته اند. امروزه تمرینات Interval در میان ورزشکاران از محبوبیت بالایی برخوردار است در واقع تمرینات اینتروال برای دویدن طراحی شده اند به این صورت که ورزشکار ۲۰ ثانیه با سرعت شروع به دویدن کند و سپس برای مدت ۱۰ ثانیه استراحت انجام دهد و جددا حرکت را تکرار کند. شیوه های تمرینی اینتروال برای بهبود فعالیت قلبی – عروقی (هوازی) بسیار موثر هستند، اما شیوه تمرینی Tabata علاوه بر بهبود و افزایش فعالیت سیستم قلبی عروقی در قیاس با تمرینات وزنه نیز می تواند به همان مقدار توان مرکزی بدن را نیز افزایش و بهبود بخشد، در واقع این یکی از مزایای تمرینات تاباتا است که در تمرینات Interval  یافت نمی شود.

بیشتر بدانید : لاغری با کراس فیت و چند نمونه از تمرینات آن برای بانوان

تمرینات Tabata به چه صورت انجام می شود؟

در شیوه تمرینی Tabata انجام هر حرکت تمرینی تنها در ۴ دقیقه انجام می شود بدین صورت که :

تمرین با شدت بالا در زمان ۲۰ ثانیه

استراحت و زمان نفس گیری ۱۰ ثانیه

انجام حرکت تمرینی در ۸ ست

در شیوه تمرینی Tabata ورزشکار هر حرکت تمرینی که مایل است می تواند انجام دهد اما در زمان مشخص شده، حرکت هایی مانند طناب زدن، شنا، اسکوات، تمرینات مدیسین بال(توپ بدنسازی)، طناب بتل روپ، تمرینات با وزنه  … و یا هر حرکت تمرینی که عضلات را به چالش بکشد. به طول مثال ورزشکار میتواند ۲۰ ثانیه طناب زدن را با شدت بالا انجام دهد سپس ۱۰ ثانیه استراحت و بعد حرکت شنا را در مدت ۲۰ ثانیه انجام دهد، پس از ۱۰ ثانیه استراحت با توپ جیم بال ۲۰ ثانیه تمرین کند و پس از ۱۰ ثانیه استراحت، حرکت اسکوات را ۲۰ ثانیه انجام دهد و دوباره از ابتدا حرکات را در ۸ ست انجام دهد پس از پایان ست ها در مجموع ورزشکار چیزی در حدود ۱۶ دقیقه تمرین سنگین را انجام داده است.

تمرینات Tabata

بیشتر بدانید : بادی پامپ چیست ؟ آیا این ورزش باعث لاغری می شود ؟

آیا تمرینات Tabata موجب چربی سوزی، کاهش وزن و عضله سازی می شود؟

شاید این پرسش برای شما مطرح شود در پاسخ باید گفت * بله * می شود. تمرینات Tabata از آنجایی که با شدت و سرعت بالا و بر پایه تمرینات تناوبی (HIIT) و در مدت زمان کوتاهی (۴ دقیقه) صورت می گیرد سبب می شود که ضربان قلب و مقدار سوخت وساز بدن (متابولیسم) افزایش یابد. از این روی قلب با سرعت بیشتری خون را به تمام قسمت های بدن انتقال داده و در نتیجه متابولیسم (سوخت و ساز) بدن افزایش می یابد و باعث سوزانده شدن چربی در بدن شده و در نهایت کاهش وزن و تناسب اندام را به همراه خواهد داشت. نکته جالب این است پس از پایان تمرینات تاباتا بدن همچنان ساعت ها به چربی سوزی ادامه خواهد داد. در خصوص عضله سازی با تمرینات Tabata باید عرض کنیم که شاید کمی غیر قابل باور باشد اما تمرینات تاباتا موجب پرورش عضلات نیز می شوند اما نه به اندازه ورزش بدنسازی و کار با دستگاه ها و وزنه های این رشته، از آنجایی که حرکات تمرینی این وررش با وزن بدن انجام می شود به عنوان یک ورزش مقاومتی می تواند عمل عضله سازی را نیز انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی بیشتر در خصوص سایر رشته های ورزشی و آشنایی با لوازم و تجهیزات ورزشی به صفحه اصلی سایت ما * کالا ورزش * و برای مطالعه مقالات روز ورزشی گزینه * وبلاگ * را در همین صفحه انتخاب نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone