۰

تاریخچه کاراته، فواید آن و آشنایی با سبک های این ورزش

تاریخچه کاراته، فواید آن و آشنایی با سبک های این ورزش

در این مقاله به آشنایی با تاریخچه ورزش کاراته در جهان و ایران، فواید ورزش کاراته و آشنایی با انواع سبک های کاراته مانند سبک کنترلی و غیر کنترلی و بهترین سبک کاراته را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این مقاله به آشنایی با تاریخچه ورزش کاراته در جهان و ایران، فواید ورزش کاراته و آشنایی با انواع سبک های کاراته مانند سبک کنترلی و غیر کنترلی و بهترین سبک کاراته را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

۱. تاریخچه کاراته درجهان

۲. تاریخچه کاراته در ایران

۲.۱ کاراته پس از پیروزی انقلاب اسلامی

۳. آشنایی با سبک های ورزش کاراته

۳.۱ سبک های غیر کنترلی کاراته

۳.۲ سبک های کنترلی کاراته

۴. فواید ورزش کاراته

۴.۱ سلامت روح و روان با کاراته

۴.۲ افزایش سلامت بدنی با کاراته

۴.۳ ارتقاء اعتماد به نفس با کاراته

 

بشر از زمان تولد برای حیات باید به مبارزه می پرداخته از این رو تاریخ دقیقی برای اینکه از جسم خود به عنوان ابزاری برای دفاع و مبارزه استفاده کرده باشد وجود ندارد. کاراته ورزشی است رزمی که توسط ژاپنی ها ابداع شده است و قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد. نام کاراته از دو واژه  ژاپنی، کارا به معنای خالی و واژه، ته به معنای دست، تشکیل شده است که ترکیب این دو واژه، کاراته به معنی دفاع با دست خالی است. فلسفه این هنر رزمی گذشتن از خواسته های نفسانی مانند کبر و غرور و غلبه بر نفس خویش است. ورزش کاراته که در حال حاضر توسط استادان این ورزش آموزش داده می شود تکامل یافته ورزش رزمی بوکس چینی است که در ابتدا با نام اوکیناواته معروف بوده است. در ادامه به تاریخچه ورزش کاراته در جهان و ایران و فواید و سبک های آن مورد بررسی قرار می دهیم.

تاریخچه کاراته


بیشتر بدانید : آشنایی با لباس و تجهیزات کاراته


 

تاریخچه کاراته در جهان

هنر رزمی کاراته با عنوان ورزشی رزمی در سال ۱۹۱۲ توسط ژاپنی ها به دنیا شناسانده شد. با آغاز رقابت های المپیک ۱۹۶۴ توکیو با حمایت و کمک سازمان های مختلف ژاپنی فدراسیون کاراته در این کشور تاسیس شد و مورد حمایت نهاد های بین المللی ورزش های رزمی قرار گرفت و فدراسیون های ورزش کاراته در بسیاری از کشور ها تاسیس یافت. در اولین دوره رسمی مسابقات جهانی کاراته  در سال ۱۹۷۰ به میزبانی ژاپن که ۳۲ کشور در این مسابقات حضور داشتند، در طی جلسه ای با حضور نمایندگان کشورهای حاضر در مسابقات سازمان جهانی ورزش کاراته تشکیل و در مدت زمان کوتاهی فدراسیون جهانی کاراته (WKF) تاسیس و کاراته به ورزشی بین المللی به رسمیت شناخته شد و از سال ۱۹۷۰ تا کنون فدراسیون جهانی کاراته (WKF) زیر نظر کمیته بین المللی المپیک (IOC) به فعالیت خود ادامه داده است.

مقرر فدراسیون بین المللی کاراته در کشور اسپانیا قرار دارد و هر یک از ۵ قاره جهان دارای فدراسیون مخصوص قاره خود هستند، که ریاست فدراسیون هر قاره نایب رئیس فدراسیون بین المللی کاراته است و بر فعالیت فدراسیون های کشورها و برگذاری مسابقات کاراته در سطح قاره نظارت می کند. فدراسیون کاراته آسیا (AKF) در کشور تایوان قرار دارد و فدراسیون کاراته کشورمان زیر نظر این سازمان و فدراسیون بین المللی کاراته (WKF) فعالیت می کند.

تاریخچه کاراته در ایران

فرهاد وارسته در سال ۱۳۴۲ ورزش کاراته را در کشور بنا نهاد و سنسی (استاد) مرتضی کاتوزیان نخستین کاراته کا بود که موفق شد در سال ۱۳۴۹ کمربند مشکی کاراته را دریافت کند. ورزش کاراته با سبک های کان ذن ریو، وادوریو و شوتوکان در کشورمان به فعالیت پرداخت و اولین باشگاه رسمی کاراته در خیابان حجاب (عبده سابق) روبه روی خیابان فاطمی کنونی با نام آکادمی کاراته به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. برای اولین بار تیم ملی کاراته کشورمان با مربیگری فرهاد وارسته و ۵ کاراته کار با نام های، میردامادی، نصرتیان، سلیمی، مشفق و محمد اتحاد در سال ۱۳۵۲ تشکیل و راهی مسابقات جهانی ۱۹۷۲ پاریس شد و توانست در مبارزه (کومیته) مدال برنز جهان و امتیازات تیمی مقام ۵ جهان را کسب کند این اولین باری بود که کاراته کشورمان عازم رقابت های جهانی می شد و هنوز در کشورمان فدراسیون کاراته وجود نداشت.

در سال ۱۳۵۳ به دستور غلام رضا پهلوی رئیس وقت ورزش کشور فدراسیون کاراته تاسیس  فرهاد وارسته  عهده دار ریاست این فدراسیون نو پا شد. با تاسیس فدراسیون کاراته تیم ملی کاراته به یک تورنومنت ۳ جانبه با حضور دانمارک، ایران و میزبانی  سوئد دعوت می شود که تیم کشورمان به مقام قهرمانی این تورنومت را کسب می کند. در سال ۱۳۵۵ مسابقات قهرمانی کاراته اروپا با حضور تیم کشورمان و ۱۴ تیم اروپایی به میزبانی تهران برگزار می شود که در دور اول مسابقات تیم کشورمان به مصاف فرانسه می رود که در انتها با شمارش امتیاز های تیمی مغلوب فرانسوی ها شده و از مسابقات حذف می شود. در همان سال تیم کاراته کشورمان راهی مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در جاکارتا اندونزی می شود که تیم کشورمان در مبارزه (کومیته) پس از ژاپن و اندونزی میزبان به مقام سومی رقابتها را کسب می کند.در آذر ماه سال ۱۳۵۶ تیم ملی کاراته کشورمان با حضور ۷ کاراته کا و مربیگری فرهاد وارسته عازم توکیو ژاپن برای  حضور در چهارمین دوره مسابقات جهانی کاراته می شود در این رقابتها تیم کشورمان با شکست تیم های اسپانیا، امریکا و هند به طور مشترک با فرانسه به مقام سومی مسابقات کاراته جهان دست پیدا می کند.  یک سال بعد در سال ۱۳۵۷ شهریار شفیق فرزند اشرف پهلوی رئیس فدراسیون ورزش های رزمی که این فدراسیون جایگزین فدراسیون کاراته شده بود از اعزام تیم ملی کاراته کشور به مسابقات جهانی ۱۹۷۸ تایوان جلوگیری کرده و کاراته کشورمان نتوانست با حضور خود در آن مسابقات از مقام سومی خود دفاع کند.

فواید کاراته

کاراته پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان و با آغاز جنگ تحمیلی تیم کاراته کشورمان به مسابقات و تورنومنت های جهانی اعزام نشد، تنها در سال ۱۳۶۵ با یک تیم بسیار ضعیف راهی رقابت های جهانی هلند شدیم که هیچ از کاراته کاران کشورمان موفق به کسب نشان در انفرادی و تیمی نشدند. تنها آقای ناظریان توانست در قسمت انفرادی مقام پنجم را کسب کند وی بعد ها در سال ۱۳۶۸  تا سال ۱۳۸۳ سکان هدایت فدراسیون کاراته را عهده دار شد. در سال ۱۳۶۵ یا ریاست محمدزاده بر فدراسیون کاراته این ورزش جان تازه ای به خود می گیرد و با برگزاری جام وحدت با حضور تیم های پاکستان، ایتالیا، ترکیه و سوریه و ۳ تیم از کشورمان به میزبانی کشورمان تبم کشورمان موفق به قهرمانی در این جام می شود. در سال ۱۳۶۸ سکان هدایت فدراسیون کارته به عهده حبیب ناظریان قرار داده می شود در این سال تیم ملی کشورمان پس از ۱۳ سال دوری از رقابت های جهانی عازم مسابقات آسیا و اقیانوسیه شد. و ایران اولین مدال طلای مبارزه (کمیته انفرادی) و برنز تاریخ کاراته کشور را کسب می کند و در مجموع موفق کسب مقام سوم قاره کهن می شود. در زمان ریاست ناظریان تا به حال کشورمان با حضور در رقابت ها و تورنومنت های جهانی موفق به کسب عتاوین ارزنده ای شده است و کسب این عناوین بین المللی متعدد سبب شده تا ورزش کاراته کشورمان دارای جایگاه ویژه ای در کاراته جهان شود و در حال حاضر کاراته کشورمان از تیم های صاحب نام جهان و شانس اصلی قهرمانی در هر تورنومنت و مسابقاتی شناخته می شود. در حال حاضر آقای محمد صادق فرجی سکان هدایت فدراسیون کاراته کشورمان را بر عهده دارند.

آشنایی با سبک های ورزش کاراته

ورزش کاراته دارای بیش از ۱۰۰ سبک است که تمامی آنها در  ۴ سبک اصلی خلاصه می شوند که به دو دسته سبک های کنترلی و غیر کنترلی تقسیم می شوند.

۴ سبک اصلی کاراته،  گوجوریو، شیتوریو، وادوریو و شتوکان هستند.


بیشتر بدانید: معرفی سبک ها و لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو


 

سبک های غیر کنترلی کاراته

سبک های غیر کنترلی کاراته شامل کیوکوشین، گوجوریو و انشین کاراته است، که کیوکوشین بر گرفته از سایر سبک های کاراته می باشد که توسط تاسو اویاما بوجود آمده است. سبک گوجوریو در توع مبارزات کنترلی و آزاد (غیر کنترلی) انجام می شود و سبک انشین کاراته شباهت به سبک گوجوریو دارد که توسط نینومیا پدید آمده است و تنها در نحوه اجرای حرکت ها دارای تفاوت هستند.

سبک های کنترلی کاراته

سبک های کنترلی کاراته شامل شیتوریو، شوتوکان، وادوریو، گوجوریو و کان ذن ریو است که، سبک شیتوریو برگرفته از دو سبک شوری ته و ناهاته است و موسس این سبک سنسی مایونی است. سیک شوتوکان بر اساس سرعت و قدرت می باشد و اساس آن وارد کردن ضربات سرعتی و قدرتی است و توسط و توسط فونا گوشی ابداع شده است. سبک وادوریو بنا بر صلح و شیوه صلح در مبارزه دلالت دارد و موسس این سبک هیرونوری است. در سبک گوجوریو که به دو صورت کنترلی و غیر کنترلی وجود دارد توسط سنسی میاکی بر گرفته از سبک ناهاته ابداع شده است. که روش مبارزه آن محکم و نرم است ولی باید گفت که سبک کان ذن ریو که توسط سنسی فرهاد وارسته ابداع شده کامل ترین و بهترین سبک در ورزش کاراته محسوب می شود که در این سبک تمام اصول حرکتی، دفاعی به طور یکسان رعایت شده است.

فواید کااراته

فواید ورزش کاراته

شاید بتوان فواید ورزش کاراته و هدف از تمرین و یادگیری این ورزش رزمی را به سه علت سلامت روح و روان، بهبود و افزایش سلامت بدنی، و ارتقاء اعتماد به نفس و غلبه بر نفس بیان کرد به تشریح هریک از فواید خواهیم پرداخت.

سلامت روح و روان با کاراته

ورزش کاراته در جهت سلامت روح و روان و دفاع از خود در برابر آسیب ها آموزش داده می شود و تمرینات آن دلالت بر تواضع و فروتنی دارد. با تمرینات ورزش کاراته عضلات بدن تقویت و آرامش می باید و این سبب می شود تا اضطرابات و تشویش های روحی و روانی از فرد دور شود. در کاراته ورزشکار بایستی تمام تمرکز خود را بر روی تمرین و یادگیری فنون قرار گیرد. در کاراته ورزشکار با یادگیری فنون نشان می دهد که می تواند ضربه سنگین وارد کند اما در رویایی با حریف ازتمام قدرت خود در وارد کردن ضربات خود بهره نمی گیرد. کاراته  فکر را تقویت و باعث تمرکز اعصاب می شود.

افزایش سلامت بدنی با کاراته

با بادگیری کاراته ورزشکار متوجه خواهد شد که کاراته ورزش خشی نمی باشد و فنون و تمرینات آن در جهت بهبود سلامت بدنی است. ورزش کاراته فشار خون را تنظیم کرده و کلسترول خون را کاهش و از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری می کند. کاراته در انعطاف پذیری ماهیچه ها و تقویت آنها بسیار موثر است و مانع از ابتلا به پوکی استخوان می شود.

ارتقاء اعتماد به نفس با کاراته

یکی از فواید کاراته یادگیری فنون دفاع شخصی است که فرد بتواند در مواقع خطر از خود دفاع کند یادگیری این فنون سبب می شود که فرد با اعتماد به نفس و ذهن باز تری با خطرات روبه رو شود. نحوه پیشرفت در ورزش کاراته به نوعی است که میزان مهارت ورزشکار با رنگ کمربندی که در پایان هر دوره به وی از طرف استاد داده می شود سنجیده می شود این ارتقاء درجه در کاراته باعث تمرکز در هدف بعدی ورزشکار بعنی کسب کمربند بعدی با یادگیری فنون جدید است که ذهن ورزشکار را به تمرکز برای رسیدن به هدف بعدی (کمربند) تقویت می کند و در هنگام دریافت آن به یاد خواهد داشت که با چه سختی به آن نایل شده و موجب ارتقاء اعتماد به نفس در ورزشکار برای رسیدن به هدف های بیشتر خواهد شد.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone