۰

فواید ورزش پینگ پنگ و قوانین و مقررات این ورزش

فواید ورزش پینگ پنگ و قوانین و مقررات این ورزش

در این مقاله به بررسی فواید ورزش پینگ پنگ ، قوانین و مقررات این ورزش و تاثیر این ورزش بر روی بدن در جهت رسیدن به تناسب اندام و لاغری و بهبود عملکرد قلب و مغز خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی فواید ورزش پینگ پنگ ، قوانین و مقررات این ورزش و تاثیر این ورزش بر روی بدن در جهت رسیدن به تناسب اندام و لاغری و بهبود عملکرد قلب و مغز خواهیم پرداخت.

۱. فواید ورزش پینگ پنگ

۱.۱  بهبود عملکرد قلب و دستگاه تنفسی

۱.۲ بهبود عملکرد مغز و تمرکز

۲. قوانین  و مقررات ورزش پینگ پنگ

۲.۱ انتخاب سرویس، برگشت و زمین

۲.۲ سرویس، برگشت و زمین خارج از نوبت

۲.۳ سیستم تسریع

 

در مقاله پیشین پیرامون تاریخچه ورزش پینگ پنگ در ایران و جهان پرداخته ایم در این قسمت بر آن شدیم تا به فواید و قوانین و مقررات این رشته ورزشی پر تحرک و با هیجان بیشتر آشنا شویم.

بیشتر بدانیم : تاریخچه ورزش پینگ پنگ

فواید ورزش پینگ پنگ

همانطور که آگاه هستید رشته ورزشی پینگ پنگ ، ورزشی پر تحرک است که آمار بیشترین ورزشکار را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. این ورزش برای تقویت قدرت بینایی ، و هوش و حافظه بسیار سودمند است و مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود و به جهت نحرکاتی که در این ورزش و در طبع آن وجود دارد موجب پرورش عضلات و  چربی سوزی شده و به خودی خود یک ورزش کامل هوازی محسوب می شود.ورزش پینگ پنگ به جهت ماهیئت پر تحرکی که دارد موجب نشاط و شادبی بدن شده و ورزشی کاملا عاری از مصدمیت و عوارض جسمی است و در آن هیچگونه برخورد و تلاقی فیزیکی وجود ندارد. این ورزش از بروز درد در ناحیه زانو ها و کمر پیشگیری کرده و به شکل گیری و تقویت عضلات بدن مخصوصا عضلات کمر کمک می کند. اگر شما برنامه های تمرینات دروازه بان های مطرح دنیای فوتبال را دیده باشید خواهید دید که آنان بازی پینگ پنگ جزوی از تمرینات ورزشی خود قرار می دهند ، زیرا که این ورزش به تقویت قدرت بینایی و انجام واکنش سریع که یکی از مشخصه های مهم دروازه بانی است، کمک کرده و موجب تمرکز و دقت بیشتری می شود. این ورزش از ابتلا به بیماری هایی که در بین زنان شایع است، مانند (کانسر سینه)، پیشگیری نموده و به جهت پر تحرک بودن این ورزش باعث جربی سوزی، لاغری و تناسب اندام را در پی خواهد داشت. از دیگر فواید این ورزش این است که در هر جا و مکان و برای هر سن و سالی مناسب بوده و حتی می توان این ورزش را در اماکن عمومی مثل پارک ها و یا حتی در پارکینگ منزل بازی کرد.

بیشتر بدانید : آشنایی با انواع میزهای پینگ پنگ

فواید ورزش پینگ پنگ

بهبود عملکرد قلب و دستگاه تنفسی

پینگ پنگ به جهت خصوصیت  تحرکی،  سبب می شود تا ضربان قلب زیاد شده و این افزایش موجب سازگاری بدن با ورزش شده و به مراتب ضربان های سرعتی قلب را کاهش و فعالیت قلب در پمپاژ خون را بالا برده و باعث بهبود عملکرد قلب می شود که همین نوضوع در سیستم تنفسی بدن باعث افزایش کارایی دستگاه تنفسی خواهد شد.

بهبود عملکرد قلب و دستگاه تنفسی با ورزش پینگ پنگ

بهبود عملکرد مغز و تمرکز

مطالعات و تحقیقات کارشناسان علوم ورزشی بیانگر آن است که ورزشکارانی که زمان بیشتری را انجام بازی پینگ پنگ اختصاص میدهند از عملکرد های مغزی بهتری نسبت به سایر افراد دارند یکی از ویژگی های متفاوت این ورزشکاران نسبت به افراد عادی سرعت تصمیم گیری بالا و اعتماد به نفش در کوتاه ترین زمان است علاوه بر آن این ورزشکاران به دلیل فعالیت در این ورزش از هوشیاری و توجه داشتن به پیرامون خود برای مدت طولانی تری برخوردارند که نمونه آن هوشیار بودن در هنگام رانندگی را میتوان مثال زد، مضاف بر این نتیجه مطالعات و آزمایشات نشان داده که این ورزش در پیشگیری از ابتلا به برخی از اختلالات مغزی مانند آلزایمر بسیار موثر است.

بیشتر بدانید : آشنایی با راکت پینگ پنگ و اجزاء آن

قوانین و مقررات ورزش پینگ پنگ

بازی پینگ پنگ به صورت تک نفره و دو نفره (زوج) انجام می شود که دارای قوانین و اصطلاحات خاص خود است.

انتخاب سرویس، برگشت و زمین

انتخاب زمین بازی با قرعه انجام می شود که معمولا با سکه انجام می پذیرد و برنده قرعه حق آن را دارد انتخاب کند که می خواهد در کدام نیمه میز قرار گیرد و یا آغاز گر اولین سرویس یا برگشت آن باشد. چنانچه بازیکن و یا زوجی یکی از این موارد را اتنخاب کرده باشد انتخاب بعدی با بازیکن و یا زوج مقابل خواهد بود. بعد از بدست آوردن ۲ امتیاز ورزشکار یا زوج دریافت کننده سرویس باید اقدام به زدن سرویس کنند و این شیوه تا آخر بازی ادامه خواهد داشت. به جزء مواقعی که هر دو ورزشکار و یا هر دو زوج به امتیاز برابر ۱۰ رسیده باشند که این زمان سیستم تسریع انجام خواهد شد که ترتیب زدن سرویس تقییر نخواهد کرد فقط هر بازیکن برای به دست آوردن ۱ امتیاز سرویس را انجام خواهد داد. در بازی های دو نفره در هر گیم تیمی که انتخاب کننده سرویس بوده باید مشخص کند که کدام سرویس را خواهد زد و در گیم اول هر بازی تیم دریافت کننده مشخص می کنند که کدام یک از آنها سرویس را دریافت خواهد کرد و در گیم های بعد یعد از انتخاب اولین زننده سرویس، اولین دریافت کننده ورزشکاری است که در گیم قبل به او سرویس زده می شده است.

در مسابقات زوجی (دو نفره) در هر تعویض سرویس ورزشکار دریافت کننده سرویس مبدل به زننده سرویس می شود و یار زننده سرویس قبلی، مبدل به گیرنده سرویس خواهد شد. ورزشکار و یا تیمی که در یک گیم سرویس را می زنند در گیم بعد گیرنده سرویس خواهند بود. هنگامی که اولین تیم به امتیاز ۵ برسد ترتیب دریافت سرویس را تقییر خواهند داد به روش ساده تر تیم دریافت کننده جای خود را با یکدیگر عوض می کنند.  ورزشکار و یا تیم ها در پایان گیم نیمه زمین را تعویض خواهند کرد و در آخرین گیم ورزشکار ویا زوجی که به امتیاز ۵ رسید زمین بازی عوص خواهد شد.

سرویس، برگشت و زمین خارج از نوبت

چنانچه ورزشکار و یا تیمی خارج از نوبت خود سرویس زده و یا دریافت کننده سرویس باشد داور با دیدن این خطا بازی را متوقف نموده و مجددا بازی با ورزشکار و یا تیمی که بعد گرفتن امتیاز، سرویس زننده و یا گیرنده سرویس بوده شروع خواهد شد.اگر ورزشکاران در زمان تعین شده زمین را تعویض نکنند، داور مسابقه بازی را متوقف و ورزشکاران زمین را با امتیاز قبل تعویض خواهند کرد و به ترتیب بازی به همان ابتدا شروع بازی مشخص شده بود انجام خواهد شد. و امتیازات به همان مقدار که پیش از ارتکاب خطا بود خواهد ماند.

بیشتر بدانید: چگونه یک میز پینگ پنگ مناسب با فضای خود انتخاب کنیم؟

سیستم تسریع

هنگامی که گیمی در مدت زمان ۱۰ دقیقه پایان نیابد با درخواست هر دو ورزشکار و یا هر دو تیم از سیستم تسریع استفاده خواهد شد. به جزء در مواقعی که هر دو ورزشکار و یا هر دو تیم از امتیاز ۹-۹ برابر عبور کرده باشند.چنانچه در این مواقع زمان ۱۰ دقیقه یازی پایان یافته باشد و توپ همچنان در جریان باشد ، داور بازی را متوقف نموده و پس از آن بازی بوسیله زننده سرویسی که در آن زمان پایان یافته بود انجام خواهد شد. و بعد از آن هر ورزشکار ویا تیم برای یه دست آوردن ۱ امتیاز سرویس خواهند زد و اگر دریافت کننده سرویس و یا تیم دریافت کننده ۱۳ بار به طور درست و بدون خطا توپ را برگشت دهند ۱ امتیاز برای آنان منظور خواهد شد. سیستم تسریع پس از شروع مسابقه تا پایان یازی اجرا خواهد شد.

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone