۰

قوانین، فواید و خطرات ورزش جودو

قوانین، فواید و خطرات ورزش جودو

در این مقاله به آشنایی با قوانین، فواید و خطرات ورزش جودو، به همراه قوانین مربوط به محیط مسابقه (تاتامی)، قوانین لوازم و تجهیزات مسابقات، و همچنین قوانین مربوط به لباس جودو در مسابقات پرداخته شده است.

در این مقاله به آشنایی با قوانین، فواید و خطرات ورزش جودو، به همراه قوانین مربوط به محیط مسابقه (تاتامی)، قوانین لوازم و تجهیزات مسابقات، و همچنین قوانین مربوط به لباس جودو در مسابقات پرداخته شده است.

 

۱. قوانین جودو

۱.۱ ماده ۱ : قوانین مربوط به محیط مسابقه جودو (تاتامی)

۱.۲ ماده ۲ : قوانین لوازم و تجهیزات مسابقه جودو

۱.۳ ماده ۳: قوانین مربوط به لباس جودو در مسابقات

۲. فواید ورزش جودو

۳. خطرات و آسیب های ورزش جودو

 

ورزش جودو

جودو ورزشی المپیکی است که در سال ۱۹۶۴ میلادی وارد رقابت های المپیک شد. این ورزش دارای سبک های مختلفی است که از مشهور ترین آنها سبک کودکان است که، جودوی المپیکی یکی از سبک های آن محسوب می شود که در سطح وسیعی در جهان آموزش و همواره رقابت های آن در سطوح مختلف، جهانی و المپیک برگذار می شود. کشورمان همواره شاهد افتخار آفرینی نمایندگان شایسته ای در رقابت های بین المللی جودو بوده، قهرمانانی همچون، سید محمود میران، آرش میراسماعیلی، جواد محجوب، مسعود حاجی آخوند زاده و … که نشان های ارزنده ای در سطوح بین المللی به ارمغان آورده و موجب سرفرازی کشورمان در این ورزش رزمی شده اند.

ورزش جودو

قوانین جودو

به طور کلی قوانین ورزش جودو در مسابقات به سه ماده: 

  1.  قوانین مربوط به محیط مسابقه (تاتامی)
  2.  قوانین مربوط به لوازم و تجهیزات برگذاری مسابقه،
  3. قوانین مربوط به پوشش جودوکاران (لباس جودوکار) خلاصه می شود که به شرح هر یک از این قوانین می پردازیم.

ماده ۱ : قوانین مربوط به محیط مسابقه جودو (تاتامی)

محوطه مخصوص مسابقه جودو بر روی تشکی (تاتامی) از جنس فوم استاندارد در محیطی به ابعاد ۱۴*۱۴ و یا ۱۶*۱۶ متر مربع انجام می شود که این محیط به دو منطقه میانی و ایمنی، با ابعاد ۸*۸ و یا حداکثر ۱۰*۱۰ متر مربع و منطقه دوم یا محوطه ایمنی به عرض ۳ متر تقسیم می شود. بر روی مرکز تاتامی مسابقه ۲ تکه نوار به رنگ های سفید و آبی به ابعاد ۵۰*۱۰ سانتی در فاصله ۴ متری از همدیگر تصب می شود تا مشخص کننده محل قرار گیری هر یک از دو جودوکار باشد. لازم به ذکر است که نوار سفید رنگ در سمت چپ و نوار آبی در سمت راست داور مسابقه نصب می شود. محوطه مسابقه بایستی بوسیله کفپوشی که قابلیت ارتجاعی دارد تثبیت شود. در برگذاری مسابقات جودو هنگامی که چند محوطه همجوار مورد استفاده قرار داده می شود ایجاد یک منطقه ایمنی مشترک بین ۳ الی ۴ متر امری ضروری است. در رقابت های المپیک و جهانی جودو معمولا محوطه میانی با ابعاد ۸*۸ متر مربع و ۵۰ سانتی متر محوطه آزاد برای مسابقه مشخص می شود. تشک مخصوص مسابقه جودو (تاتامی) معمولا از فوم فشرده شده در ابعاد ۲*۱ متر ساخته تا در هنگام مسابقه در زیر پای جودوکاران و در هنگام اجرای فنون پرتابی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. جنس رویه تشک (تاتامی) باید از مواد ساخته شده باشد که مانع از سر خوردن ورزشکار شود و همچنین سطح تاتامی بایستی کاملا به هم چسبیده و بدون فاصله از یکدیگر نصب شوند به نحوی که به هیچ عنوان در هنگام مسابقه جا به جا نشوند.

قوانین جودو


بیشتر بدانید: تاریخچه کاراته، فواید آن و آشنایی با سبک های این ورزش


 

ماده ۲ : قوانین لوازم و تجهیزات مسابقه جودو

در مسابقات جودو برای دو داور کناری ۲ صندلی در محوطه ایمنی مسابقه دقیقا پشت منطقه خطر قرار داده می شود به شکلی که مانع از دید هیئت داوران و مسئولان ثبت امتیازات تابلو نباشد. بر روی این دو صندلی بایستی ۲ پرچم با رنگ های آبی و سفید برای اعلام نظر داوران قرار داشته باشد و همینطور یک پرچم سفید برای داور وسط خارج از محوطه مسابقه به شکلی که قابل دسترس وی باشد قرار داشته باشد. در مسابقات جودو ۲ تابلوی امتیاز به صورت افقی در ابعاد ۹۰ سانتی متر در ۲ متر در خارج از محوطه مسابقه برای ثبت امتیاز جودو کاران قرار داده می شود. نصب تابلو امتیاز باید به گونه ای باشد که به راحتی داوران، مسئولین برگذاری مسابقه و حتی تماشاگران قابل رویت باشد.


بیشتر بدانید: آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش کاراته


 

قوانین لوازم و تجهیزات مسابقه جودو

تابلوی امتیازات، ساعت های مشخصص کننده زمان باید به آسانی در دسترس مسئول تابلو و زمان مسابقه قرار داشته و قابیلیت هایی نظیر: مکان ثبت امتیاز، مکان ثبت جریمه جودوکاران، محل ثبت وزن جودوکاران، محل ثبت آزمایش پزشکی، محل ثبت کشور جودوکاران را داشته باشد. در مسابقات جودو وقت نگهدار مسابقه یک پرچم زرد در هنگام مسابقه و یک پرچم زرد برای زمان اجرای فن در اختیار دارد و معمولا زمان پایان مسابقه توسط سوت و یا زنگ از طربق وقت نگهدار اعلام می شود. جودوکاران برای مسابقه از لباسی با دو رنگ آبی و سفید استفاده می کنند به این صورت که جودوکاری که اول نامش برای حضور در مسابقه اعلام می شود از لباس آبی و جودوکار دوم از لباس سفید استفاده می کند. همچنین در مسابقات جودو فاصله تماشاگران تا محوطه مسابقه نبایستی کمتر از ۳ متر باشد.


بیشتر بدانید: فواید و مضرات ورزش بوکس


ماده ۳: قوانین مربوط به لباس جودو در مسابقات

لباس جودوکاران برای حضور در مسابقات بایستی به رنگ یک دست آبی و یا سفید از جنس کتان و یا از مواد شبیه به آن تهیه شده و فقد هرگونه پوسیدگی، پارگی باشد و در عین حال از مقاومت بالایی برخوردار بوده و نباید در هنگام مسابقه از دست حریف سر بخورد. علائم و نشان های قابل قبول فدراسیون جهانی جودو (I J F) بر روی لباس جودوکاران شامل علامت اختصاری کمیته ملی المپیک بر پشت لباس به عرض ۱۱ سانت متر، نشان ملی ورزشکار در قسمت چپ سینه ورزشکار در ابعاد ۱۰*۱۰ سانتی متر، و همچنین لوگو تجاری کمپانی تولید کننده لباس در قسمت پائین ژاکت و سمت چپ، سمت چپ قسمت پائینی شلوار و یک قسمت از کمربند به طول ۲۰ سانتی متر، همچنین به کمپانی تولید کننده این اجازه داده می شود که نشان تجاری خود را در روی یک آستین به ابعاد ۲۵*۲۵ سانتیمتر نصب کند. فدراسیون جهانی اجازه تبلیغات بر روی لباس جودو در هر آستین به ابعاد ۱۰*۱۰ سانتی متردر تماس با قسمت پائینی نوار شانه لباس را داده است. ورزشکار می تواند مقام های کسب کرده خود در رقابت های جهانی و یا المپیک را در ابعاد ۱۰*۶ سانتی متر در قسمت انتهایی جلو لباس سمت چپ نصب کند همچنین می تواند نام خود را بر روی کمربند در لبه پائینی آن و یا در بالای شلوار به ابعاد  ۱۰*۳ سانتی متر بنویسد. معمولا نام جودوکاران در پشت لباس و بالاتر از نشان اختصاری کمیته ملی المپیک به صورت دوخت و یا چاپ به ابعاد ۳۰*۷ سانتی متر نصب می شود.


بیشتر بدانید: ورزش ووشو چیست


فواید جودو

فواید ورزش جودو

دکتر جیگارو کانو هدف خود از ابداع  ورزش جودو را بهره گیری از فنون آن در زندگی عنوان کرده است. در جودو ورزشکار می تواند با تمرینات قدرت جسمی و قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را افزایش دهد. تمرینات جودو موجب قدرتمند شدن جسم و تقویت سیستم قلبی عروقی می شود. جودوکاران معمولا با سرعت بالاتری نسبت به افراد عادی می توانند تمرکز حواس خود را افزابش دهند و برخورداری از این مزایا را می توانند در امور مختلف جاری در زندگی بکار گیرند. در جودو ورزشکار می آموزد که چگونه در مواقعی که تحت فشار قرار دارد آرامش خود را حفظ و به اعصاب خود مسلط باشد و چگونه با مشکلات رو در رو شده و کاملا منطقی  و بدون استرس و فشار عصبی با آنها برخورد کند. از دیگر فواید ورزش جودو این است که شخص می آموزد که چگونه در برابر تهاجم از خود دفاع کند. جودو ورزشی است که هر چه بیشتر به انجام آن بپردازیم فواید آن بیشتر نمایان می شود و از تمام جوانب بر زندگی ما تاثیر گذار خواهد بود و حتی تمرینات آن افزایش طول عمر را در پی خواهد شد.


بیشتر بدانید: معرفی سبک ها و لوازم و تجهیزات ورزش تکواندو


 

خطرات و آسیب های ورزش جودو

به طور کلی هیچ ورزشی عاری از خطر و احتمال آسیب دیدگی نبوده و ورزش جودو هم از این قاعده مستثنی نیست. اما با پیشیگری و کمی دقت می توان از بروز آسیب دیدگی جلوگیری کرد. معمولا خطرات بروز آسیب دبدگی در ورزش جودو در مسابقات بیشتر از زمان انجام تمرینات آن رخ میدهد که علت عمده آن کشیدگی در تاندون ها در هنگام اجرای ناقص فنون است. از دیگر عوامل در آسیب دیدگی در این ورزش می توان به وارد شدن ضربه مستقیم به بدن در هنگام اجرای فنون پرتابی از سمت حریف و مانورهای چرخشی و تعادلی در هنگام مسابقه را عنوان کرد. شاید بتوان شابع ترین مصدومیت های ورزش جودو را خراشیدگی بدن، کشیدگی عضلات و رباط ها، کوفتگی و له شدگی بدن دانست. در این راستا برای پیشگیری از آسیب دیدگی بکار گیری لوازم و تجهیزات محافظتی در تمرین می تواند بسیار مفید باشد. گرم نمودن صحیح بدن پیش از تمرین و یا مسابقه به طور چشمگیری خطرات آسیب دیدگی را کاهش می دهد و بیشتر آسیب دیدگی ها در هنگامی که جودوکار خسته است بروز می کند از این رو در هنگام تمرین هرگاه احساس خستگی نمودید حتما کمی استراحت کنید تا از خطر آسیب دیدگی جلوگیری نمائید.

نظرات کاربران

avatar N :

جودو ورزش زیبا و مفیدی هست

ارسال شده در ۱ شهریور ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲ شهریور ۱۴۰۱

avatar علی :

داداش تو ایران جودو نسبت به کشتی طرفدار کمی داره ولی جودو تو کل دنیا از کشتی طرفدارش بیشتره جودو ورزش رزمی است ولی کشتی پهلوانی تو جودو شکستن و خفه کردن علاوه بر پرتاب حریف است ولی کشتی فقط پرتاب و زمین زدن جودو یکی از سخت ترین ورزش المپیک هست چون چون تو جودو 178کشور شرکت می‌کند ولی تو کشتی 50یا 51 کشور ایران ورزش اصلیش وزنه برداری و کشتی است خب برو ژاپن ارزش جودو کار خیلی خیلی زیاد نسبت به اون یکی ورزش ها است و میتوانی در گوگول مبارزه جودو کار ها را ببینی که کشتی گیران را خفه میکنند من خودم چندین دوست کشتی گیر دارم و همشونو هم از نظر کشتی بردم و هم از نظر جودو بردم ممنون از صاحب سایت

ارسال شده در ۹ فروردین ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۹ فروردین ۱۴۰۱

ممنونم از نظر شما.

avatar سپهر :

آقا آرمان درسته که کشتی آزاد ورزش بسیار محبوبی هستش اما سخت نیست نسبت به جودو هر ورزشی سختی خودش رو داره و آدم خودش رو میخواد.

ارسال شده در ۹ اسفند ۱۴۰۰
avatar سینا :

همه ی رشته های ورزشی حرفه ایی و جالب هستن اگه خوب بلد باشی

ارسال شده در ۱۸ آبان ۱۴۰۰
avatar آرمان :

کشتی از جودو خیلی خفن تره و تازه کشتی آزاد یکی از محبوب ترین،سخت ترین و پرطرفدار ترین ورزش رزمی در جهان است و قهرمان های زیادی دارد.

ارسال شده در ۱۰ تیر ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone