۰

مشخصات تفنگ بادی و انواع آن

مشخصات تفنگ بادی و انواع آن

در این مقاله به مشخصات تفنگ بادی و انواع تفنگ بادی از نظر مسلح شدن و مکانیزم شلیک به همراه آشنایی با تفنگ بادی پی سی پی، تفنگ بادی دیانا و مدل تفنگ بادی دیانا ۳۵۰ مگنوم و همچنین تفنگ بادی هاتسان و مدل تفنگ بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان پرداخته ایم.

در این مقاله به مشخصات تفنگ بادی و انواع تفنگ بادی از نظر مسلح شدن و مکانیزم شلیک به همراه آشنایی با تفنگ بادی پی سی پی، تفنگ بادی دیانا و مدل تفنگ بادی دیانا ۳۵۰ مگنوم و همچنین تفنگ بادی هاتسان و مدل تفنگ بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان پرداخته ایم.

 

۱. تفنگ بادی

۲. انواع تفنگ بادی

۲.۱ تفنگ های بادی فنر و پیستون

۲.۲ تفنگ های بادی نیترو پیستون

۲.۳ تفنگ بادی پی سی پی (PCP)

۲.۴ تفنگ های گازی

۳. تفنگ بادی دیانا

۴. تفنگ بادی هاتسان

۵. پیشنهاد

 

تفنگ بادی چیست

تفنگ بادی نوعی سلاح است که درآن گلوله با فشار هوای ایجاد شده بوسیله پیستون و چکاندن ماشه به واسطه یک فنر قدرتمند شلیک می شود. امروزه  تفنگ های بادی با برند های مختلفی همچون دیانا، هاتسان، وایرخ، والتر و… ساخته شده و به طور گسترده در مسابقات تیراندازی و یا شکار مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این تفنگ ها در نوع سلاح کمری (کلت) با گلوله های پلاستیکی و سربی نیز طراحی و ساخته می شوند.

تفنگ بادی چیست

مقاله مرتبط : تاریخچه تفنگ و اسلحه

انواع تفنگ بادی

تفنگ های بادی از نظر مسلح شدن و مکانیزم شلیک به ۴ گروه  تقسیم می شوند که به توضیح هر یک خواهیم پراخت.

تفنگ های بادی فنر و پیستون

این نوع از تفنگ های بادی از یک فنر قوی و یک پیستون تشکیل می شوند. به این ترتیب که در درون پیستون، فنری با توان ارتجاعی بسیار زیاد قرار داده می شود و هنگامی که اسلحه مسلح می شود پیستون به سمت عقب حرکت کرده و درون پیستون مملو از هوای فشرده می شود و پس از چکاندن ماشه تفنگ، فنر قرار گرفته در درون پیستون رها شده و پیستون را به سمت جلو می راند و هوای فشرده که دارای ۱۵۰ الی ۲۰۰ بار فشار است، به سمت گلوله حرکت و آنرا به داخل لوله رانده و گلوله پس از درگیر شدن با خان (شیار های درون لوله) لوله با سرعت و شتاب یه سمت هدف پرتاب می شود. تفنگ های بادی فنر و پیستون بعلت ضربات ناشی از فنر و پیستون درون تفنگ در هنگام شلیک به اصطلاح عامیانه لگد می زنند. از این رو این گونه تفنگ ها از دقت کمی برخوردارند. لازم به ذکر این نکته است که در ساخت برخی از این نوع تفنگ ها شرکت های سازنده با بالا بردن وزن تفنگ از میزان لگد زدن آن می کاهند. نکته قابل توجه در خصوص این نوع از تفنگ این است که نباید تفنگ برای مدت زمان طولانی در وضعیت مسلح قرار داشته باشد به این علت که فنر قرار گرفته در درون پیستون ضعیف شده و از قدرت شلیک تفنگ کاسته خواهد شد. تفنگ های فنر پیستون در انواع مختلف به سه روش اهرم از زیر، کمر شکن، و اهرم از کنار مسلح می شوند.

تفنگ های بادی نیترو پیستون

عملکرد این نوع تفنگ تقریبا مشابه تفنگ های فنر پیستون است، با این فرق که در درون پیستون تفنگ به جای فنر قوی از گاز نیتروژن استفاده می شود به طوری که پس از مسلح شدن اسلحه، نیتروژن درون پیستون فشرده می شود و پس از چکاندن ماشه نیتزوژن تحت فشار پیستون را با فشاری در حدود ۱۰۰ بار به سمت جلو رانده، که موجب حرکت گلوله به سمت درون لوله تفنگ شده و پس از قرار گرفتن در خان لوله با شتاب و سرعت زیادی به سمت هدف حرکت می کند. این نوع تفنگ بادی در مقایسه با تفنگ های فنر پیستون از لگد زدن کمتری برخوردارند و در هنگام مسلح نمودن آنها نیازمند نیروی بیشتری است. نکته قابل تامل در خصوص تفنگ های نیترو پیستون این است که این تفنگ ها در هنگام استفاده در دمای پائین و هوای سرد دارای کاهش قدرت هستند و  دمای هوا در عملکرد این نوع تفنگ تاثیر گذار است.

تفنگ بادی پی سی پی (PCP)

تفنگ های PCP را می توان نسل جدیدی از تفنگ های بادی دانست که تحولی شگرف در مکانیزم شلیک تفنگ های بادی ایجاد کرده اند. در ساخت این نوع تفنگ ادوات متحرک مانند خم کردن لوله و یا اهرم مسلح کردن تفنگ حذف شده و به جای آن  تفنگ از سیلندری با هوای فشرده ۱۵۰ الی ۲۲۰ بار مسلح می شود. در تفنگ های PCP در هر مرتبه با پر کردن کمل سیلندر می توان تا ۳۰۰ گلوله شلیک کرد. این نوع از تفنگ دارای خشاب گلوله است که با پر کردن خشاب و قرار دادن بر روی تفنگ تنها با  کشیدن هر گلنگدن می توان شلیک کرد و مانند سایر تفنگ های بادی برای گلوله گذاری و مسلح کردن تفنگ نیازی به خم کردن لوله و یا کشیدن اهرم نیست. سیلندر تفنگ های پی سی پی (PCP) را میتوان بوسیله کپسول هوا و یا تلمبه مخصوص پر نمود. تفنگ های PCP در مقایسه با تفنگ های بادی فنر و پیستون و تفنگ های نیترو پیستون از سرعت، دقت و قدرت بسیار بهتری برخوردارند و به جهت فقدان ادوات متحرک در این نوع تفنگ، در هنگام شلیک هیچگونه لگدی از جانی تفنگ ایجاد نمی شود که این مزیت تفنگ PCP  سبب افزایش دقت آن شده است.

انواع تفنگ بادی

تفنگ های گازی

تفنگ های گازی در مقایسه با تفنگ های بادی از قدرت بسیار پائینی برخوردارند و معمولا از آنها برای تیراندازی در فاصله های نزدیک و یا تمرین  تیراندازی مورد استفاده قرار می گیرند. تفنگ های گازی از کپسول CO2 برای شلیک تغذیه می شوند که این کپسول ها مصرفی هستند و پس از اتمام دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

مقاله مرتبط: تفنگ های بادی وایرخ و گامو

تفنگ بادی دیانا

شرکت اسلحه سازی دیانا در سال ۱۸۹۰ میلادی در کشور آلمان و شهر راستات (Rastatt) تاسیس شد. این شرکت به سرعت به یکی از کمپانی های برجسته در زمینه ساخت تفنگ های بادی و شکاری تبدیل شد و با تولید محصولات با کیفیت به شهرت جهانی رسید. یکی از بهترین تولیدات  این کمپانی ساخت تفنگ بادی دیانا ۳۵۰ مگنوم است که عنوان قوی ترین تفنگ بادی جهان با برد ۳۸۰ متر در ثانیه را به خود اختصاص داد. این تفنگ کاملا با هدف بورد بالا و سرعت شلیک بسیار زیاد طراحی و ساخته شد. تفنگ دیانا مگنوم ۳۵۰ کلاس تیراندازی با تفنگ های مکانیزم فنر و پیستون را ارتقاء داد و باعث محبوبیت این نوع تفنگ بادی در میان علاقمندان به این رشته شد نا جایی که  کمپانی دیانا نام این نوع تفنگ را سری مگنوم قرار داد. نکته ای که موجب جلب توجه همگان به دیانا ۳۵۰ مگنوم شد طراحی زیبا و شکل شکاری این تفنگ بود این تفنگ با مکانیزم شلیک فنر و پیستون از قدرتمند ترین تفنگ های تولید شده این شرکت بود که به جهت استفاده از لوله و فنر بلند  در ساخت آن از قدرت و قابلیت تخریب بیشتری در برابر تفنگ های هم رده خود است.

دیانا ۳۵۰ مگنوم ۵.۵ میلی متری با قدرت خروجی ۳۰ ژول در فاصله های طولانی این اطمینان را به تیرانداز می دهد که بتواند به آسانی و دقت بسیار به هدف شلیک کند. لوله این تفنگ از جنس فولاد و به طول ۵۰ سانتی متر و دارای خان های بسیار مناسبی است که زمان شلیک مقاومت گلوله و بورد تاثیر گذار را برای تیرانداز بوجود می آورد. ماشه این تفنگ از فولاد ساخته شده که از درجه حساسیت بالایی نیز برخوردار است که از این رو ماشه با کوچکنرین فشاری چکانده می شود که خود سبب بالا رفتن دقت تیرانداز می شود علاوه بر این ماشه دارای قابلیت قفل اتوماتیک است تا از شلیک ناخواسته جلوگیری و امنیت را برای تیرانداز در هنگام حمل آن فراهم کند. یکی دیگر از خصوصیات تفنگ بادی دیانا ۳۵۰ مگنوم مگسک بسیار دقیق و ظزیف آن است که تیرانداز را قادر به نشانه روی دقیق بر روی هدف می کند و در نهایت باعث بی نیازی تیرانداز به استفاده و نصب دوربین بر روی آن است . قنداق دیانا ۳۵۰ مگنوم از جنس چوب راش تهیه، طراحی و ساخته شده است که بر روی آن پد مخصوصی قرار گرفته و به واسطه طرح شطرنجی حک شده بر روی دسته قنداق این تفنگ را بسیار خوش دست و مقدار لگد زنی آن را به طور غیر قابل باوری کاهش داده است.

تفنگ بادی هاتسان

کمپانی هاتسان یکی از شرکت های اسلحه سازی کشور ترکیه است که با طراحی و ساخت تفنگ های بادی با کبفیت در سطح جهان خود را به عنوان یک رقیب جدی در بین کمپانی ها نامدار این صنعت معرفی کرده است. یکی از تولیدات این کمپانی که مورد علاقه و توجه بسیاری از دوستداران این رشته قرار گرفته تفنگ بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان است که یکی از قدرتمند ترین تولیدات این کمپانی محسوب می شود. این تفنگ بادی دارای ۴۰ ژول قدرت خروجی است که می توان گفت از نظر قدرت با تفنگ های pcp برابری می کند. در تفنگ بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان از یک فنر بلند و قوی استفاده شده است که باعث قدرتمندتر شدن آن نسبت به سایر برند های هم کلاس خود است و به جهت قدرت بسیار زیاد آن در هنگام شلیک صدای بلندی ایجاد می کند از این رو در قسمت نوک لوله این تفنگ صدا خفه کن نصب می شود که از صدای شلیک کاسته شود.

همانطور که گفته شد توان خروجی این تفنگ ۴۰ ژول است و در هنگام شلیک گلوله سرعتی معادل ۲۹۵ متر در ثانیه خواهد داشت. طول لوله تفنگ رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان ۵۰.۵ سانتی متر است و به طور کلی این تفنگ ۱۲۲ سانتی متر طول دارد که این میزان طول کمی بلند تر از سایر تفنگ های بادی است. جنس یکار رفته در ساخت لوله تفنگ از فولاد است و وزن کامل تفنگ در حدود ۴.۵۰۰ کلیو گرم است که این مقدار وزن که نسبت به سایر تفنگ های بادی یک عیب محسوب می شود زیرا برای مدت طولانی به جهت سنگینی آن نمی توان در دست نگه داشت. مکانیزم تفنگ  بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان به صورت فنر و پیستون است و به صورت کمر شکن مسلح می شود. قنداق این تفنگ بادی از جنس فایبر است که دارای قابلیت تنظیم و تفکیک قطعات قنداق در آن امکان پذیر است.

بیشتر بدانید: کلت گازی چیست؟ آیا حمل و استفاده از آن مجاز است؟

پیشنهاد

در این مقاله به معرفی انواع تفنگ بادی و مکانیزم ساخت آنها و همچنین به آشنایی و بررسی خصوصیات تفنگ بادی دیانا ۳۵۰ مگنوم و همچنین تفنگ بادی رنجر آپاچی ۱۲۵۰ هاتسان پرداخته شد. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده انواع تفنگ های بادی و آشنایی با برندها، قابلیت ها و قیمت های هر یک از آنها به سایت ما مراجعه نموده و در قسمت جستجو لوازم تیراندازی را انتخاب  و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone