۰

فواید و مضرات ورزش پیلاتس برای بانوان

فواید و مضرات ورزش پیلاتس برای بانوان

در این مقاله به فواید ورزش پیلاتس برای بانوان و همچنین مضرات این ورزش همچنین لاغری با پیلاتس و پاسخ به این سوال که آیا این ورزش باعث لاغری می شود؟ بیان شده است.

در این مقاله به فواید ورزش پیلاتس برای بانوان و همچنین مضرات این ورزش همچنین لاغری با پیلاتس و پاسخ به این سوال که آیا این ورزش باعث لاغری می شود؟ بیان شده است.

 

۱. پیلاتس چگونه ورزشی است؟

۲. فواید ورزش پیلاتس برای بانوان

۳. مضرات ورزش پیلاتس

۴. پیلاتس و لاغری

 پیلاتس چگونه ورزشی است؟

Pilates به بیانی ساده تر ورزشی است که با هدف ایجاد هماهنگی و تناسب بین جسم، ذهن و پرورش روح بنا شده است. تمرینات این ورزش بیشتر بر روی بهبود وضعیت جسمانی و ایجاد توازن بین اندام های بدن متمرکز شده است که پیامد آن استحکام عضلات، بهبود و افزایش انعطاف پذیری و تناسب در بین اندام های بدن است. این ورزش در سال ۱۹۲۰ توسط شخصی آلمانی به نام ژوزف پیلاتس ابداع شد و در حال حاضر به عنوان یکی از رایج ترین ورزش ها در جهان خصوصا در میان حرکات فیتنس بانوان در باشگاه شناخته می شود. تمرینات ورزش پیلاتس با ایجاد هماهنگی در بین اندام ها، حرکات غیر اصولی بدن را اصلاح و تمرکز ذهن را بهبود، و زمینه ساز پرورش بدن برای رسیدن به اندامی مناسب را فراهم می کند. پیلاتس با ایجاد هماهنگی میان مغز و اندام ها، قدرت و توانایی جسمی را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. نکته مهمی که باید درباره این ورزش بدانیم این است که، تمرینات ورزش پیلاتس همانند ورزش یوگا بر روی تمرکز، کنترل، انعطاف پذیری و تنفس صحیح و اصولی پایه ریزی شده و دلالت بر کیفیت تمرینی دارد و همانند بسیاری از ورزش ها دارای حرکات تمرینی تکراری و یکنواخت نمی باشد. پیلاتس ورزشی است که اگر اصول اولیه آن به درستی رعایت و تمرینات آن با دقت انجام شود در مدت زمان کوتاهی شاهد نتایج شگفت انگیز آن بر روی بدن خواهید بود.

ورزش پیلاتس

 


خرید زیر انداز ورزشی با مناسبترین قیمت


فواید ورزش پیلاتس برای بانوان

Pilates ورزشی است که امروزه در میان بانوان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و به نوعی جزوء جدا نشدنی برنامه تمرینی بانوان ورزشکار با هدف فرم دهی به اندام ها، استحکام ماهیچه ها، کاهش وزن، لاغری و رسیدن به تناسب اندام محسوب می شود. بیشتر بانوان تمرینات ورزش پیلاتس را با هدف دستیابی به تناسب اندام انجام میدهند زیرا تمرینات این ورزش علارغم اینکه باعث تقویت عضلات و فرم گیری آنها شده، سبب حجیم شدن آنها نخواهد شد. یکی از ویژگی های مثبت ورزش پیلاتس این است که می توان آنها را به صورت گروهی و با استفاده از انواع تجهیزات گوناگون از جمله دمبل ها با وزن های مختلف انجام داد. دمبل زدن برای لاغری و تناسب اندام بسیار مفید است. در صورتی که از این وسیله در ورزشی همچون پیلاتس استفاده شود، اثرات حرکات ورزشی را چند برابر خواهد کرد.

بسیاری از بانوان از انجام تمرینات فیتنس با وزنه در جهت تقویت عضلات بدن هراس دارند زیرا تصور می کنند که عضلات همچون آقایان حجیم خواهد شد که این تصور کاملا اشتباه است. اما اگر بر این باور هستید، تمرینات پیلاتس می تواند به تقویت و فرم گیری عضلات شما کمک کند. تمرینات ورزش پیلاتس تمامی اندام های را به نوعی به چالش می کشد و سبب بهبود و افزایش قدرت و انعطاف بدنی و ماهیچه ها و همچنین بهبود حرکت مفاصل می شود. نتیجه تحقیقات بر روی بانوانی که این ورزش را انجام می دهند بیانگر آن بوده که ناهنجاری های بدنی مانند گودی کمر، افتادگی شانه، ناهنجاری در ستون فقرات و حتی کوتاهی عضلات در میان بانوانی که هفته ای ۲ جلسه تمرینات این ورزش را انجام میدهند به طور محسوسی بهبود یافته است.

همانطور که گفیم پیلاتس باعث حجیم شدن عضلات مانند آنچه که در تمرین با وزنه شاهد آن هستیم نخواهد شد. بلکه کشیده تر شدن عضلات و تقویت آنها و استقامت و انعطاف پذیری بدن دلالت دارد که در نتیجه نواقص غیر طبیعی بدنی مانند کودی کمر و قوز بدنی و الگوهای غیر صحیح قامتی را بهبود می بخشد از این روی شاهد داشتن اندامی کشیده خواهید بود. همچنین اگر مبتلا به انحنای غیر طبیعی بدن هستید با انجام این ورزش به طور حتم افزایش قد را تجربه خواهید کرد. Pilates ورزشی است که اثرات آن برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو اثبات شده است. حرکات تمرینی این ورزش بر روی ژرف ترین لایه های چربی شکمی تاثیر گذاشته و با تقویت عضلات میانی بدن (شکم ، کمر و پهلوها) موجب سوزاندن چربی های این قسمت از بدن می شود و در عین حال موجب افزایش توده عضلانی در این نواحی از بدن خواهد شد که پیامد آن  دستیابی به اندامی موزون خواهد بود. تمرینات این ورزش به طور قابل توجهی نسبت به تمریناتی که با دستگاه های بدنسازی انجام می شوند بر روی مفاصل آسیب بسیار کمتری دارند و حتی باعث بهبود آنها نیز می شوند. زیرا از خود بدن برای ایجاد مقاومت بهره می گیرد به این معنی که قدرت را از مرکز بدن گرفته و تقویت می کند. ورزش با توپ پیلاتس نیز یکی از تمرینات محبوب در این ورزش محسوب می شود. 

به طور کلی فواید ورزش پیلاتس در :

  • بهبود و افزایش انعطاف پذیری بدن
  • تقویت عضلات بدن
  • اصلاح ساختار و استایل بدنی
  • بهبود حرکت مفاصل
  • چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری
  • افزایش تمرکز و هماهنگی میان اندام ها
  • و از بین رفتن درد های شایع کمر و بهبود قدرت ذهن خلاصه می شود.

بیشتر بدانید: پیلاتس یا ایروبیک، کدام بهتر است؟


مضرات ورزش پیلاتس

به طور کلی  پیلاتس ورزشی است که همه افراد می توانند با انجام آن بپردازند اما برای آن دسته افرادی که دچار بیماریهای قلبی و یا عمل جراحی در این ناحیه از بدن داشته اند و یا با مشکل تنگی نفس و یا به انسداد دریچه آئورت مبتلا هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همواره توصیه شده است که تمرینات این ورزش باید زیر مربی مخصوص این رشته  و به صورت اصولی صورت گیرد. انجام تمرینات غیر اصولی پیلاتس می تواند موجب کشیدگی عضلات، پارگی تاندونها و قرار گیری ربط ها بر روی یکدیگر و اسپاسم (گرفتگی) عضلات و آسیب به مفاصل شود.


بیشتر بدانید: پیلاتس یا تی آر ایکس؟ کدام بهتر است؟


ارکان کلیدی ورزش پیلاتس

  • ورزش پیلاتس (Pilates) به خودی خود یک شیوه تمرینی جامع است که می تواند در کنار بسیاری از ورزش ها بعنوان یک مکمل ورزشی – تمرینی سودمند باشد. این ورزش دارای مجموعه ای از  قوانین و حرکات تمرینی است که بر روی هشت اصل کلیدی بنا شده است تا ورزشکار بتواند بر روی آناتومی بدن خود شناخت پیدا کند و براحتی بدن خود را در جهت بهبود جسم و روح به حرکت درآورد. این اصول شامل :
  • آرامش : کلاس های تمرینی پیلاتس ابتدا با تکنیک های آرامش (relaxation) شروع می شود تا فرد بتواند به راحتی خود را از استرس های روزمره رها کند.
  • تمرکز (Focus) : یکی از اصول کلیدی در ورزش پیلاتس است. لازم است که فرد در هنگام تمرین بر روی حرکات و نحوه چگونگی انجام حرکات تمرکز داشته باشد. پیلاتس علاوه بر اینکه تناسب اندام  و استایل بدنی را بهبود می بخشد، بر روح و روان فرد نیز اثرات بسیار مفیدی خواهد داشت.
  • تنفس (Breathing) : صحیح و اصولی به طور چشمگیری در سلامت جسم و روح موثر است، در ورزش پیلاتس فرد یاد می گیرد که چگونه و با چه ریتمی به طور صحیح عمل تنفس (دم – بازدم) را انجام دهد.
  • هماهنگی (Coordination) : پیلاتس در یک زمان واحد چند گروه از عضلات را به چالش می کشد، در این ورزش به فرد آموزش داده می شود که چگونه بین حرکات هماهنگی لازم را پدید آورد.
  • تعادل (Balance) : و توازن در هر وضعیتی (نشسته- ایستاده- خوابیده) سبب می شود تا عضلات و اندام ها از تناسب و تعادل خوبی برخوردار شوند در این ورزش آموزش داده می شود که چگونه تعادل و توازن را در بدن برقرار کنیم.
  • مرکز سازی (Centralization) : در قسمت میانه بدن (کمر) باید یک مرکز ثقل مقاوم وجود داشته باشد تا هر گونه حرکتی از آن مرکز صورت گیرد به این شکل پیش از انجام حرکت قسمت شکم به سمت داخل کشیده شود.
  • اجرای آرام حرکات تمرینی : در پیلاتس بایستی تمام حرکات به آرامی، در کمال آرامش و با صبر و حوصله انجام شود. اجری آرام حرکات می تواند در بهبود خلق و خوی فرد موثر واقع شود.
  • مقاومت (Resistance) : آخرین مرحله تمرینی در کلاس های پیلاتس تمرین مقاومت و بهبود استقامت بدنی است که در آن به فرد آموزش داده می شود که چگونه بتواند بدنی خود را بهبود بخشد.

مواردی که در بالا گفته شد ارکانی کلیدی هستند که ورزش پیلاتس بر پایه آنها شکل گرفته است.

 

ارکان کلیدی ورزش پیلاتس


بیشتر بدانید: انواع حرکات با دستگاه کراس اور


تاثیرات انجام تمرینات پیلاتس بر روی بدن

مجموعه حرکات تمرینی ورزش پیلاتس در جهت هرچه بهتر شدن انعطاف بدنی، تقویت عضلات، و دستیابی به تناسب اندام و آرامش ذهنی بسیار مفید هستند، چنانچه تمرینات این ورزش به طور پیگیر و مستمر صورت گیرد رسیدن به این اهداف امری چندان دشوار و دور از ذهن نخواهد بود. تمرینات پیلاتس بدن را بصورت یک دست ورزیده، و سبب می شود تا عضلات از قدرت و انعطاف پذیری بالایی برخوردار شوند و همچنین دامنه حرکت مفاصل بدن به طور چشمگیری افزایش یابند. تناسب اندام، بهبود عملکرد ذهن، روش صحیح تنفس و افزایش آمادگی جسمانی از دیگر تاثیراتی است که این ورزش در ورزشکاران پدید می آورد. محققان علوم ورزشی مطالعات و تحقیقاتی بر روی ورزشکاران رشته پیلاتس انجام داده اند که بیانگر آن است، افرادی که از ناهنجارهای جسمی از قبیل گودی کمر، قوز، افتادگی شانه ها، و انحناء در ستون فقرات رنج می برند تنها با دو جلسه تمرین در هفته می توانند شرایط فیزیکی خود را به طور شگفت انگیزی بهبود بخشند و به تقویت شانه، کتف و سایر نواحی اشاره شده کنند. از آنجایی که حرکات تمرینی این ورزش به گونه ای طراحی شده اند تا نیرویی خارج از بدن به ماهیچه ها وارد نشود، در صورتی که حرکات به صورت اصولی و صحیح اجرا شود احتمال هیچگونه مصدومیتی برای ورزشکار وجود نخواهد داشت. تمرینات پیلاتس بر پایه افزایش انعطاف بدنی و بهبود آناتومی بدن طراحی شده اند از این روی این ورزش می تواند در بهبود مصدومیت های ورزشی و غیر ورزشی و حتی پیشگیری و درمان آنها مفید واقع شود.

 

تاثیرات انجام تمرینات پیلاتس بر روی بدن

 

 میزان کالری سوزی پیلاتس (Pilates)  قابل توجه است. این ورزش موجب از بین بردن چربی های اضافی بدن می شود. حرکاتی تمرینی این ورزش بر روی ژرف ترین لایه های چربی بدن مانند چربی های شکمی تاثیر گذار است و در عین حال که موجب تقویت عضلات شکمی و میانه بدن (کمر) می شود به طور چشمگیری توده های چربی انباشته شده در پهلوها و شکم را از بین برده و سبب افزلایش توده عضلانی در این نواحی از بدن شده و فرم ظاهری بدن را تغییر و یک دست می کند. حرکات تمرینی پیلاتس در کشش و تقویت ماهیچه ها دلالت دارد از این روی سبب می شود تا قدرت، انعطاف بدنی و استقامت بدن افزایش پیدا کند که پیامد آن بهبود ساختار فیزیکی بدن خواهد بود از این رو اندامی صاف و کشیده در فرد پدید خواهد آمد. عضلات هسته مرکزی بدن به نوعی پایه و تکیه گاه تمامی حرکات تمرینی پیلاتس هستند. هسته بدن از چندین عضله تشکیل شده که مهمترین آنها عضلات لگن  و را ن ها هستند که تقویت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و  تمرینات این ورزش نقش بسزایی در تقویت این عضلات دارند. عضلات لگن و همسترینگ در واقع کنترل کننده ادرار هستند و هر چه این عضلات تقویت شوند سبب می شود که در دوران کهنسالی فرد کمر مبتلا به مشکل بی اختیاری و عدم کنترل ادرار شود.

 

تاثیرات انجام تمرینات پیلاتس بر روی بدن

پیلاتس و لاغری

همانطور که گفته شد ورزش پیلاتس شامل مجموعه ای از حرکات کششی و قدرتی است که با ایجاد هماهنگی در بین اندام ها، حرکات غیر اصولی بدن را اصلاح و تمرکز ذهن را بهبود، و زمینه ساز پرورش بدن برای رسیدن به اندامی مناسب را فراهم می کند. بسیاری از افراد بر این باورند که پیلاتس تنها بدن را خوش استایل و منعطف می کند و باعث لاغری در فرد نمی شود. در جواب باید گفت : اگر بخواهیم با سرعت به لاغری و کاهش وزن دست یابیم، نه تنها ورزش پیلاتس بلکه هیچ ورزشی قادر به انجام این مهم نخواهد بود. ولی اگر بخواهیم یک کاهش وزن متعادل به همراه بهبود استایل بدنی و تقویت عضلات داشته باشیم باید تمرینات پیلاتس را در برنامه داز مدت ورزشی خود قرار دهیم.


بیشتر بدانید: آموزش پیلاتس در خانه برای مبتدیان


حال این سوال مطرح است که آیا پیلاتس باعث لاغری می شود؟

در جواب باید گفت، بله پیلاتس موجب لاغری می شود اما به شرطی که سبک زندگی خود را کمی تغییر، و برنامه تمرینی پیلاتس را در بخشی از زندگی خود قرار دهید. نکته کلیدی اینست که نباید حرکاتی تمرینی شما تنها در راستای کاهش وزن و لاغری باشد. زیرا پیلاتس تنها عنوان بخشی از برنامه ورزشی شما باید قرار داشته باشد. انجام تمرینات Pilates می تواند برای رسیدن به کاهش وزن به شما کمک کند. با انجام تمرینات پیلاتس می توان توده عضلانی بدون چربی را در بدن افزایش دهید و این افزایش بدین معناست که شما بدن شما از سوخت و ساز بیشتری برخوردار است که حتی در هنگامی که ورزش نمی کنید و در حال استراحت هستید بدن همچنان در حال کالری سوزی خواهد بود. کاهش وزن و لاغری با پیلاتس هنگامی پدید خواهد آمد که شما در کنار این ورزش تمرینات کاردیو (قلبی عروقی) به عبارتی: تمرینات هوازی مانند، دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و … را نیز انجام دهید و از تغذیه و خواب و استراحت مناسب نیز غافل نباشید. در این صورت است که تمرینات پیلاتس به طور چشمگیری موجب کاهش چربی های اضافی بدن و افزایش توده غضلانی آن می شود که پیامد آن استایل و فیزیک بدنی متناسب، اندام کشیده، لاغری و رسیدن به وزن  دلخواه خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورزش پیلاتس و لوازم و تجهیزات این ورزش و همچنین سایر ورزش ها به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش)، و مطالعه مقالات ورزشی به قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

 

  مشاهده و خرید انواع کش پیلاتس (مینی لوپ، دسته دار، رولی و...)  

 

محصولات مرتبط

%4 تخفیف
۲۴۰,۰۰۰ تومان ۲۵۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone