۰

فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر عضلات و لاغری

فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر عضلات و لاغری

در این مقاله به فواید شنا کردن و تاثیر این ورزش بر روی عضلات بدن و پاسخ به این سوال که آیا ورزش شنا باعث لاغری می شود؟ و مقدار کالری سوزی آن چقدر است؟ بیان شده است.

در این مقاله به فواید شنا کردن و تاثیر این ورزش بر روی عضلات بدن و پاسخ به این سوال که آیا ورزش شنا باعث لاغری می شود؟ و مقدار کالری سوزی آن چقدر است؟ بیان شده است.

 

۱. شنا کردن (Swimming)

۲. فواید شنا (Benefits of Swiming)

۳. آیا ورزش شنا باعث لاغری می شود؟

۴. تاثیرات شنا کردن بر روی عضلات

 

شنا کردن (Swimming)

بدون شک ورزش شنا و شنا کردن (Swimming) کردن یکی از مفرح ترین و محبوب ترین ورزش های تابستانی در میان جوامع بشری شناخته می شود و یادگیری آن از چنان اهمیتی بالایی برخوردار است پیامبر اسلام اکیدا یادگیری و آموزش آنرا به مسلمین سفارش و توصیه نموده اند. همانطور که می دانید شنا کردن کلیه عضلات و اندام های بدن را به چالش می کشد و هر فردی پس از انجام آن احساس راحتی و نشاط خواهد داشت. شنا کردن سبب تقویت عضلات و انعطاف پذیری بدن شده و هیجانات و همچون ورزش یوگا اضطرابات روحی روانی را از انسان دور می کند و باعث افزایش انرژی در بدن می شود. در ادامه به طور مفصل به فواید شنا کردن و تاثیر آن بر لاغری، تناسب اندام و عضلات خواهیم پرداخت.

فواید شنا کردن

بیشتر بدانید: فواید انجام ورزش های آبی

فواید شنا (Benefits of Swiming)

اگر به دنبال راهی برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری هستید ما به شما شنا کردن را توصیه می کنیم. هنگامی که شنا می کنیم اکثر عضلات بدن مانند عضلات کمر، شکم، عضلات دست ها و پاها به چالش کشیده می شوند که پیامد آن تقویت عضلات بدن خواهد بود. علاوه بر این شنا کردن  سبب می شود که مقدار ضربان قلب و گردش خون در بدن نیز افزایش یابد که این عمل موجب می شود که متابولیسم (سوخت و ساز بدن) به شکل بهتری صورت گیرد در نتیجه کاهش وزن و تناسب اندام را درپی خواهد داشت. ورزش تابستانی دیگری که مانند شنا کردن موجب تقویت عضلات و افزایش سوخت و ساز بدن می شود، تنیس است. فواید ورزش تنیس و جذابیت آن، طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده و میکند. درانجام ورزش ها و تمرینات هوازی سبب می شوند که سیستم قلبی با سرعت بیشتری عمل خون رسانی و مواد مغذی و اکسیژن را به اندام ها انجام دهد. که شنا نیز از جمله تمرینات و ورزش هایی محسوب می شود که می تواند در روند فعالیت سیستم قلبی بسیار موثر باشد.

تاثیر ورزش بر فشار خون باعث شده است پزشکان انجام حرکات ورزشی را بر کسانی که میزان فشار خون بدن آنها تنظیم نیست توصیه کنند. تحقیقات نشان داده است افرادی که ورزش شنا را انجام می دهند نسبت به سایر افراد طول عمر بیشتری خواهند داشت و از خطر ابتلا به بیماریهای مانند کاهش فشار و قند خون ایمن خواهند بود. همچنین افرادی که از بیماری التهاب مفاصل (آرتریت) و آرتروز در عذاب هستند و از انجام بعضی از ورزش ها با محدودیت مواجه هستند، با شنا کردن می توانند به طور چشمگیری درد مفاصل خود را کاهش دهند. زیرا آب با حمایت از عضلات از بروز آسیب دیدگی در عضلات و مفاصل  جلوگیری می کند. همواره  پزشکان شنا و آب درمانی را برای بهبود درد های مفاصل و کاهش التهاب نقاط آسیب دیده توصیه می کنند. جالب است بدانید که شنا یکی از بهترین ورزش ها برای کالری سوزی و رسیدن به تناسب اندام است. مقدار کالری سوزی شا کردن به مدت زمان، شدت، و مقدار وزن فرد بستگی دارد. با هر ۱ ساعت شنا می توان بین ۳۵۰ الی ۵۰۰ کالری از دست داد. یعنی به همان اندازه که با ۱ ساعت دویدن آرام می توان کالری سوزاند که این خود می تواند یک فعالیت اثر بخش برای افرادی که از اضفه وزن رنج می برند باشد.  

به طور مثال یک شخص ۷۰ کیلو گرمی با ۱ ساعت شنا با شدت کم می تواند در حدود ۴۲۰ کالری از دست بدهد، در صورتی که اگر همین شخص با شدت زیاد شنا کند حتی میتواند تا ۷۲۰ کالری نیز بسوزاند. حال اگر همین شخص مسافت ۵/۵ کیلومتری را با شدت کم پیاده روی کند تنها در حدود ۳۱۵ کالری خواهد سوزاند. اما در شنا کردن یک مزیت بیشتر کالری سوزی خواهد داشت و آن اینکه، آب مانع ایجاد فشار بر مفاصل زانوها، لگن، قوزک و پنجه پاها خواهد شد.  علاوه بر آن شنا خود یک مهارت است و می تواند در مواقع خاص نجات بخش باشد.(یکی از مناسب ترین دستگاه های بدنسازی جهت تقویت عضلات پا، استپر است. توصیه می کنیم راهنمای خرید استپر ورزشی را مطالعه فرمایید).

جالب است بدانید که پزشکان به بانوان باردار شنا را توصیه می کنند زیرا، بانوان در هنگام بارداری با مشکل اضافه وزن روبه رو می شوند که این اضافه وزن در طول مدت بارداری موجب ایجاد دردهای عضلانی و مفاصل در آنان می شود از این رو پزشکان برای سبک تر شدن وزن بانوان در زمان بارداری شنای شدت کم و به نوعی آب بازی را توصیه می کنند. یکی از دلایلی که شنا کردن ورزشی بسیار محبوب به شمار می رود، قابلیت انجام آن به صورت گروهی است. این ورزش همانند سایر ورزش های گروهی همچون ایروبیک برای لاغری بسیار موثر بوده و تاثیر فراوانی بر بهبود سلامتی جسمی و روانی دارد.

 

بیشتر بدانید: پیاده روی چقدر کالری میسوزاند

 

شنا و لاغری

بیشتر بدانید: آشنایی با لوازم کمک آموزشی و اصلی ورزش شنا

فواید شنا (Benefits of Swiming)

آیا ورزش شنا باعث لاغری می شود؟

اگر به دنبال شیوه ای سالم و موثر برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام هستید پیشنهاد می کنیم به شنا کردن فکر کنید. شنا یک ورزش کالری سوز بوده و هیچ ورزش و تمرینی نمی تواند به اندازه شنا عمل کالری سوزی و مقدار سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و همه عضلات بدن را به چالش کشیده و تقویت کند. شنا کردن سبب می شود تا کمر باریک، عضلات قوی تر و بدن متناسب، خوش فرم و جذاب شود. حال برای رسیدن به این مهم باید عضلات را به کار انداخته و کالری سوزی کنید. برای میزان کالری سوزی و عضله سازی بیشتر، توصیه میکنیم شنا را موازی با سایر ورزش ها همچون دویدن پیش ببرید. فواید دویدن برای پاها و تقویت عضلات قابل توجه بوده و به عنوان یک ورزش جانبی در کنار سایر ورزش ها همچون شنا پیشنهاد می شود.همانطور که در بالا گفته شد با ۱ ساعت شنا آرام می توان ۵۰۰ کالری و در همین زمان با انجام شنا قدرتی ۷۲۰ کالری از دست داد، زیرا هر حرکت دست ها و پاها در آب خود یک تمرین مقاومتی برای کل بدن است که عضلات کمر، شانه، بازو و باسن را به حرکت درآورده و علاوه بر اینکه موجب کالری سوزی شده حجم عضلات و سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد. اثرات شنا کردن به قدری بالاست که پس از پایان شنا بدن همچنان به روند کالری سوزی ادامه خواهد داد. اما نکته جالب توجه اینست که شنا علارقم اینکه موجب تناسب اندام و خوش فرم شدن بدن می شود در عین حال فشار چندان زیادی به بدن وارد نمی کند زیرا آب، نیروی جاذبه را خنثی کرده و هنگامی که شما در درون آب هستید احساس بی وزنی خواهید داشت و مفاصل بدن در وضعیت استراحت قرار خواهند گرفت. ناگفته نماند که برای تسریع روند کالری سوزی ، انجام سایر ورزش ها همچون طناب زنی در کنار شنا کردن بسایر موثر خواهد بود. از آنجایی که طناب زدن برای لاغری بسیار مفید بوده و  میزان کالری سوزی طناب زدن مقدار کمی نیست، داشتن یک برنامه ورزشی که طناب زنی را هم در برگیرد، بر سرعت روند لاغری شما تاثیرگذار خواهد بود.   در تحقیقی که توسط دانشگاه ایندیانا امریکا در مورد اثرات شنا کردن منتشر شده بیان شده است که: می توان بدون احتمال بروز آسیب دیدگی در بدن هر روز شنا کردن را انجام داد و افرادی که به طور مرتب به شنا می پردازند از لحاظ جسمی نسبت به سن حقیقی شان ۲۰ سال جوان تر هستند.. حال این وضعیت در مورد سایر ورزش ها مانند انجام تمرینات قدرتی و یا حتی دویدن بروز نخواهد کرد. در این تحقیق نشان داده شده است که مقدار کلسترول خون، عملکرد سیستم قلب و عروق، و سیستم های عصبی شناگران نسبت با افراد بسیار جوان تر برابری می کند. حال با اطمینان می توان پاسخ داد که: بله شنا علاوه بر لاغری و تناسب اندام موجب جوان تر شدن جسم نیز می شود.

بیشتر بدانید: تخته شنا یا Swimming Board چیست و چه کاربردی دارد؟

تاثیرات شنا کردن بر روی عضلات

ورزش شنا همواره به ورزشکاران مبتدی و آن دسته از افرادی که از آمادگی جسمی بالایی برخوردارند و یا اینکه مایل باشند تمریناتی برای افزایش استقامت و قدرت عضلات خود با توجه به نوع رشته ورزشی تخصصی که انجام میدهند توصیه شده است. زیرا شنا کردن با ایجاد نشاط و آرامش و تقویت و انعطاف پذیری عضلات و مفاصل اندام های بدن، موجب استقامت بیشتر سیستم قلبی – عروقی می شود. به طور کلی این ورزش بیشتر، عضلات بالا تنه را وادار به فعالیت می کند، وعضلات کوچک بازویی  نسبت به عضلات بزرگ تر پائین تنه (پاها) بیشتر فعال می شوند. عضلات بزرگ پشت، عضلات سینه، عضلات سر بازواز جمله عضلاتی هستند که در روند شنا  تاثیر گذارند که، افزایش قدرت این عضلات و بهبود توان تنفسی از دیگر اثرات این ورزش بر روی بدن است. در صورتی که هدف شما تقویت عضلات پایین تنه است، ورزش پله نوردی می تواند گزینه مناسبی برای شما محسوب شود. علاوه بر تقویت عضلات، فواید پله نوردی به قدری زیاد است، که به عنوان یک ورزش رایگان می توانید آن را جزو روتین ورزشی روزانه خود قرار دهید. 

بیشتر بدانید: کامل ترین راهنمای خرید و انتخاب انواع عینک های شنا

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی بیشتر در خصوص ورزش شنا و سایر ورزش ها به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش)، و قسمت * وبلاگ * مراجعه و با مطالعه مقالات علمی ورزشی روز، سطح آگاهی خود را افزایش دهید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone