۰

تاریخچه کشتی و آشنایی با سبک ها و قوانین کشتی آزاد و فرنگی

تاریخچه کشتی و آشنایی با سبک ها و قوانین کشتی آزاد و فرنگی

در این مقاله مروری بر تاریخچه ورزش کشتی و آشنایی با سبک های این ورزش از جمله کشتی آزاد و فرنگی به همراه قوانین و مقررات آنها شده است.

در این مقاله مروری بر تاریخچه ورزش کشتی و آشنایی با سبک های این ورزش از جمله کشتی آزاد و فرنگی به همراه قوانین و مقررات آنها شده است.

 

۱. تاریخچه کشتی

۲. سبک های کشتی

۲.۱ کشتی فرنگی

۲.۲ کشتی آزاد

۳. قوانین کشتی آزاد و فرنگی

 

تاریخچه کشتی

ورزش کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های دنیا است و شواهد بسیاری نشان می دهد که از دوران ماقبل تاریخ  بر روی کره زمین بوده، که با جنگ های تن به تن و یا در اوقات فراغت  به شکل غریزی انجام می شده است. به مرور زمان جنگ های تن به تن که بیشتر به مرگ منجر می شد جای خود را به یک ورزش با قوانین جامع و پیروزی نمادین داده است. ورزش کشتی برای نخستین بار در سال ۷۰۹ قبل از میلاد مسیح در یونان باستان وارد المپیک شد. سبک‌های مختلفی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، و سامبو در روسیه اشاره کرد. تقریباً در تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد مورد قبول واقع شده است. تفاوت این دو نوع سبک این است که، کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر حریف و استفاده از پا ممنوع است. در حالی که کشتی آزاد کشتی‌ گیران اجازه انجام همین اعمال را دارند. مسابقات این دو نوع سبک زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار می‌شود.

و اما در کشور ما ایران این ورزش از محبوبیت خاصی برخوردار است که ریشه در تاریخ و سنت ما ایرانیان دارد وبه نوعی به عنوان ورزش ملی شناخته می شود. ورزش کشتی در دوران صفویه و زندیه با سبک های مختلف ملی و محلی کشتی پهلوانی در میان مردم رواج پیدا کرد. بطور که در زمان قاجاریه شخصی را برای توسعه این ورزش برگزیدند و در هر شهر، صدها پهلوان کشتی وجود داشت که در روزهای تعطیل در میادین شهر به کشتی گرفتن می پرداختند. در همین دوران مسابقات کشتی پهلوانی و که بعدها به صورت یک سنت همه ساله  برای  معرفی بهترین کشتی گیر درآمد، برگزار می شد. در ایران از میان  سبک‌های بین‌المللی کشتی، کشتی آزاد محبوب‌ترین روش به شمار می‌رود. باشگاه پولاد نخستین باشگاه ورزشی در ایران است که در سال ۱۳۰۰ توسط حسین رضی زاده (آقاشریف) در خیابان شاهپور (وحدت اسلامی) تأسیس شد. در سال ۱۳۱۸ مقررات بین‌المللی کشتی مطرح شد، تغییر و تحولاتی در شیوه کشتی گرفتن ولباس کشتی گیران ایجاد کرد.

بیشتر بدانید: تاریخچه ورزش پینت بال در ایران و جهان

سبک های کشتی

سبک های مختلفی از ورزش کشتی در دنیا تمرین می شود اما دو سبک کشتی آزاد و کشتی فرهنگی،تقریبا در تمام کشورهای دنیا به عنوان دو سبک کشتی المپیکی پذیرفته شده است.

کشتی فرنگی

یکی از سبک‌های ورزش کشتی است که در سدهٔ نوزده میلادی در فرانسه ابداع شد .دراین سبک از کشتی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پائین کمر ممنوع است اما مابقی قوانین مانند دیگر سبک کشتی یعنی آزاد می باشد. در کشتی فرنگی هر حرکتی که زندگی یا سلامتی حریف را به خطر بیندازد ممنون می باشد.

کشتی فرنگی

کشتی آزاد

کشتی آزاد هم مانند کشتی فرنگی هدف اصلی، چسباندن شانه حریف بر تشک است که منجر به ضربه فنی یا همان برد سریع  می‌شود. ولی برخلاف کشتی فرنگی، در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه دارند پای حریف بگیرند واز پای خود نیز استفاده کنند. بر اساس مقررات بین‌المللی  کشتی گیران مجاز به هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف هستند، اما در صورتی که این حرکات سلامتی حریف را به خطر بیندازد ممنوع است. استفاده  حرکاتی مانند لگد زدن، مشت زدن، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض هریک از قوانین منجر به  اخطار دادن به کشتی‌گیر می‌شود که با گرفتن سه اخطار کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌شود. در صورت نقض شدید مقررات کشتی‌گیر بی‌درنگ از مسابقه اخراج می شود.

کشتی آزاد

بیشتر بدانید: تاریخچه بسکتبال در جهان و ایران

 

قوانین کشتی آزاد و فرنگی

برخی از قوانین کشتی در دو سبک آزاد و فرنگی عبارتند از:

  • کشتی در دو زمان ۳ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.
  • متیازات به صورت مجموع هر دو زمان خواهد بود.
  • خاک کردن ۲ امتیاز دارد. بیرون رفتن حریف از تشک و پوئن اخطار تنها یک امتیاز خواهد داشت.
  • در سبک کشتی فرنگی زمانی که امتیاز فنی یک کشتی گیر به اختلاف ۸ برسد و برای کشتی آزاد زمانی که به ۱۰ برسد، کشتی بلافاصله قطع و برنده اعلام خواهد شد.
  • در صورت برخورد شانه‌های کشتی گیر با تشک، ضربه فنی محسوب می‌شود.
  • در سبک کشتی فرنگی اولین تذکر به صورت هشدار است و به حریف اجازه انتخاب می‌دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا .
  • دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش می‌دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز برای حریف در پی خواهد داشت. 
  • اگر کشتی‌گیری سه اخطاره شود، مسابقه قطع می‌شود و حریفش با امتیاز ضربه فنی برنده می‌شود.
  • کشتی باید روی تشکی که حداقل ۱۰ متر قطر دارد برگزار شود.
  • در کشتی آزاد، تذکر کم‌کاری مانند کشتی فرنگی نیست. اولین تذکر کم‌کاری از سوی داور به صورت هشدار زبانی اعلام می‌شود.
  • در اعلام تذکر دوم یک اخطار به کشتی‌گیر کم‌ کار (کشتی‌گیری که قبلاً تذکر دریافت کرده) داده می‌شود. و کشتی گیران ۳۰ ثانیه فرصت دارند فعال شوند، اگر کشتی‌گیری موفق به کسب امتیاز نشود، آن کشتی‌گیری که اخطار دریافت کرده، یک امتیاز و با یک اخطار نیز جریمه می‌شود.
  • در کشتی آزاد، اگر در پایان دو دقیقه از هر تایم کشتی گیران امتیازی نگیرند، داور به کشتی‌گیر کم کار اخطار می‌دهد که در این شرایط کشتی‌گیر کم‌کار ۳۰ ثانیه فرصت دارد امتیاز بگیرد وگر نه یک امتیاز به حریفش داده می‌شود.
  • درسبک کشتی آزاد نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود. و سه اخطار، کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند.
  • در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد.

بیشتر بدانید: تاریخچه ورزش کاراته

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاریخچه ورزش ها و آشنایی با انواع لوازم و تجهیزات ورزشی، فواید، مضرات ، … و مطالعه مقالات علمی ورزشی روز به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش) ، قسمت *وبلاگ *مراجعه نموده و اطلاعات ورزشی خود را در این خصوص افزایش دهید.

نظرات کاربران

avatar آرمان :

من بهترین ورزش و جذاب ترین ورزشی که رفتم همین کشتی بود،البته من کشتی آزاد میرفتم و کشتی آزاد سخت ترین و پرکاربرد ترین ورزش رزمی است.

ارسال شده در ۱۲ تیر ۱۴۰۰
avatar محمد عارف :

من یکی از دوستام نظامی است و می گوید در دانشگاه افسری سپاه،ورزش رزمی کشتی آزاد و کشتی فرنگی را آموزش می دادند چون کشتی یک ورزش فراگیر،گسترده و بسیار سخت و حرفه ایی است .

ارسال شده در ۹ تیر ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone