۰

الپتیکال

الپتیکال

الپتیکال، که با نام‌های تردمیل بیضی و اسکی فضایی نیز شناخته می‌شود، یک وسیله ورزشی هوازی محبوب است که فواید بسیاری برای سلامتی و تناسب اندام به ارمغان می‌آورد. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا کالری بسوزانید، عضلات خود را تقویت کنید، و سلامت قلب و عروق خود را ارتقا دهید.

 

دستگاه الپتیکال چیست

دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی) وسیله ای ورزشی است که از آن در باشگاه ها و یا منزل می توان برای داشتن اندامی زیبا استفاده کرد. این دستگاه ترکیبی از ورزش های دوچرخه سواری، اسکی و پیاده روی می باشد. استفاده از این دستگاه باعث فعالیت هم زمان اندام های فوقانی و تحتانی بدن و سبب چربی سوزی و کاهش وزن شده و تناسب اندام را برای کاربر بوجود می آورد. در مقالات قبلی پیرامون الپتیکال و تناسب اندام صحبت نمودیم در ادامه قصد داریم به مضرات و فواید استفاده از دستگاه الپتیکال و به نمونه ای از تمرینات آن بپردازیم.

دستگاه الپتیکال چیست

چرا الپتیکال؟

 

  • تمرین کم‌تاثیر: الپتیکال به مفاصل شما فشار زیادی وارد نمی‌کند، و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای افراد با مشکلات مفصلی یا کسانی که به دنبال ریکاوری از آسیب‌دیدگی هستند تبدیل می‌کند.

  • تمرین کامل بدن: الپتیکال عضلات بالاتنه و پایین‌تنه شما را به طور همزمان درگیر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به تناسب اندام کامل برسید.

  • تنوع: الپتیکال برنامه‌های تمرینی متنوعی را ارائه می‌دهد که می‌توانید متناسب با نیازها و اهداف خودتان آنها را انتخاب کنید.

  • راحتی: الپتیکال‌ها در انواع مختلف با امکانات متنوع موجود هستند، و شما می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با فضای خانه و بودجه شما باشد.

فواید استفاده از الپتیکال (اسکی فضایی)

استفاده از دستگاه الپتیکال باعث پیشگیری از ابتلا به آرتروز می شود. انجام فعالیت های ورزشی نظیر راه رفتن و دویدن با دستگاه هایی نظیر، تردمیل و دوچرخه ثابت باعث بهبود تغذیه غضروف ها شده و از تخریب آنها و مفاصل جلوگیری می کند . تخریب غضروف از مهمترین عوامل ایجاد آرتروز می باشد . استفاده از این دستگاه باعث افزایش توان جسمی شده و استقامت بدن را افزایش می دهد. بانوان باردار با استفاده از این دستگاه (الپتیکال) در حالت نشسته به راحتی و بدون خطری می توانند به فعالیت ورزشی بپردازند . فعالیت هایی نظیر دویدن ، پرش و خم شدن  در حین انجام تمرینات که احتمال آسیب دیدگی را در بانوان باردار افزایش می دهد اما دستگاه الپتیکال شرایط ایمنی را برای بانوان باردار جهت انجام فعالیت ورزشی فراهم می آورد تا بدون نیاز به انجام تمرینات پر خطر (دویدن) به آسانی بتوانند فعالیت ورزشی مناسب با شرایط خود را انجام دهند. از دیگر فواید استفاده ازالپتیکال برای افرادی است که دچار بیماری فشار خون هستند انجام فعالیت های ملایم و منظم بوسیله این دستگاه مشکلی برای ایشان ایجاد نخواهد کرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری و به روند بهبود ایشان کمک می کند استفاده از این دستگاه هیچ فشاری به مهره های کمر وارد نمی کند و افرادی که مبتلا به  دردهای شایع کمر هستند می توانند با خیالی آسوده با این دستگاه ورزش کنند. با استفاده از این دستگاه مهره های کمر تحرک بسیار کمی دارند و شخص مبتلا فقط باید مدت زمان فعالیت را کم و تعداد دفعات استفاده از آنرا افزایش دهد. انجام فعالیت های ورزشی باعث مصرف انرژی و تشدید سوخت و ساز بدن می شود استفاده از الپتیکال نیز باعث کوچکتر شدن بافت های چربی در بدن شده و  سوخت و ساز آنرا افزایش می دهد و در نتیجه کاهش وزن شده و تناسب اندام را برای ورزشکار به همراه می آورد.

مضرات استفاده از دستگاه الپتیکال

استفاده از این دستگاه در افرادی که مبتلا به آرتروز زانو هستند باعث آسیب دیدگی بیشتر غضروف و مفاصل شده و التهاب مفصل را  در آنها افزایش می دهد. و اگر بصورت قدرتی از الپتیکال استفاده کنند سبب ایجاد فشار بسیاری بر روی مفاصل زانو شده و باعث درد و آسیب دیدگی بیشتر ایشان خواهد شد. این دستگاه بسیار مناسب برای تقویت فعالیت قلب است اما دستگاهی نیست که بتوان از آن برای پروش عضلات بهره گرفت زیرا برای عضله سازی نیاز است که از وزنه ها و تمرینات خاصی پیروی کرد.

مضرات استفاده از دستگاه الپتیکال

برنامه تمرینی الپتیکال

می دانیم که الپتیکال یک دستگاه هوازی است که برای کمک به کاهش وزن و کالری سوزی بسیار موثر است و باعث تقویت قلب می شود. از جمله تمریناتی که می توان در جهت افزایش تقویت قلب و عروق انجام داد تمرین اینتروال است، که این تمرین خود باعث می شود در هنگام انجام تمرینات سختی که توقف و استراحت ندارند از مصدومیت و آسیب دیدگی ایمن ماند و نیز این امکان را به وجود می آورد که بدون آنکه فشار زیادی به بدن متحمل شود میزان شدت تمرین را نیز افزایش داد. برای انجام تمرین اینتروال با دستگاه الپتیکال پس انجام گرم کردن و مراحل آماده سازی بدن برای شرایط تمرین بایستی برای مدت ۲ دقیقه به سمت جلو با سرعت پدال زد و پس از پایان زمان باید. برای مدت زمان ۲ دقیقه به سمت عقب و با سرعت کم در جهت ریکاوری بدن پدال زد . این شیوه را باید برای مدت زمان ۱۰ دقیقه انجام و تکرار کرد در زمان پدال زدن به سمت جلو مقدار مقاومت الپتیکال باید بین ۹ الی ۸ قرار گیرد و در زمان پدال زدن به سمت عقب باید مقدار مقاومت به ۵ کاهش یافته باشد. پس از پایان تمرین برای سرد کردن بدن باید برای مدت زمان ۵ دقیقه درمقدار مقاومت ۳ به سمت جلو پدال زد. تمرین اینتروال بسیار مناسب برای تقویت قلب و عروق بوده و برای کالری سوزی و کاهش وزن موثر است.

انواع الپتیکال 

به طور کلی دستگاه الپتیکال یا اسکی فضایی به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات بدنسازی بوده که هم در منازل و هم در باشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. 

الپتیکال مگنتی 

الپتیکال مگنتی که به آن مدل کلاسیک نیز می گویند جزء سری اول و پرطرفدار خواهد بود. اصلی ترین تفاوت آن با مدل های بعدی خود، تنظیم درجه سختی به صورت دستی و برقی نبودن آن است. همین امر سبب شده تا الپتیکال مگنتی مورد توجه تعداد زیادی از مردم قرار گیرد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که هرچند خرابی کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد، اما به مراتب الپتیکال مگنتی امکانات کمتری را در اختیار شما می گذارد.

الپتیکال الکترومگنت

الپتیکال الکترومگنت تکمیل شده مدل قبلی است و کمی شکل دیجیتالی به خود گرفته است. از طرفی درجه سختی آن نیز از طریق دکمه های روی مانیتور تغییر می کند و همچنین برای کار با الپتیکال الکترومگنت احتیاج به برق دارید. الپتیکال الکترومگنت با توجه به امکانات بیشتری که دارد توانسته تا حدودی خود را جایگزین نوع مگنتی کند و البته قیمت الپتیکال الکترومگنتی نیز کمی بالاتر می باشد.

الپتیکال ژنراتور دار 

الپتیکال ژنراتور دار کامل ترین و گران ترین نوع الپتیکال موجود در بازار می باشد. این نوع الپتیکال با موتوری که دارد باطری خود را شارژ کرده و دیگر نیاز به مصرف برق شهری ندارد. همچنین تمام آپشن های اسکی فضایی را از جمله سرعت، نمایش ضربان قلب، مصرف کالری، زمان مسافت طی شده و غیره را در خود جای داده است. ازطرفی بهترین گزینه برای باشگاه های بدنسازی و مجموعه ها الپتیکال های ژنراتور دار خواهد بود. هر 3 مدل فوق در دو نوع الپتیکال خانگی و الپتیکال باشگاهی ( تجاری ) نیز موجود میباشد. در برخی از انواع الپتیکال چرخ لنگر و متحرک در عقب و برخی نیز در بخش جلویی آن قرار دارد. دلیل اینکه برخی دارای محور عقب می باشند این است که سرعت حرکت ورزشکار در این نوع از دستگاه ها بیشتر بوده و شبیه دویدن خواهد بود.

اما زمانی که کاربر اقدام به خرید الپتیکال با محور جلو می کند. در واقع با توجه به شرایط خود حرکت دویدن آهسته تری خواهد داشت. بسیاری از انواع الپتیکال در بازار هم بر روی نیم تنه بالایی و هم بر روی نیم تنه پایینی تمرکز دارند، برای مثال دستگاه الپتیکال  cross trainer به عنوان یک دستگاه تمرین ورزش هوازی برای نیم تنه بالایی بوده که به دلیل تحرک پاها و زانو ها نیم تنه پایینی نیز درگیر خواهد شد. برخی از انواع مدل های الپتیکال دارای حرکت وابسته و مستقل در ناحیه پدال ها خواهند بود. به این صورت که وقتی ورزشکار در حال استفاده و به حرکت در آوردن یکی از پدال ها باشد اگر به طور خودکار پدال دوم به حرکت در آید به نوعی دارای مدل حرکتی وابسته و اگر هر کدام از پدال ها با هم ارتباطی نداشته و دارای حرکت جداگانه باشند، از نوع حرکت مستقل به حساب می آیند. یکی دیگر از امکانات مهم الپتیکال برنامه شیب برقی آن می باشد. تا شما بتوانید در هنگام تمرینات هوازی بیشترین تمرکز را بر روی عضلات پاهای خود صرف کنید.

الپتیکال

راهنمای خرید اسکی فضایی (Eliptical)

انتخاب و خرید الپتیکال در مقایسه با سایر دستگاه های ورزشی کمی ساده تر است. افرادی که این دستگاه را تهیه می کنند قصد دارند که عضلات بالاتنه و پایین تنه را با هم تقویت و پروش دهند. ممکن است برای بسیاری این سوال مطرح شود که این دستگاه با دوچرخه ثابت چه تفاوتی می تواند داشته باشد در صورتی که هر دو دارای سیستم پدالی هستند؟ در جواب باید گفت که اسکی فضایی نسبت به دستگاه دوچرخه ثابت عضلات بالا تنه  را نیز درگیر کرده و فشار بیشتری به عضلات وارد می کند و در نتیجه تقویت بیشتر عضلات را در پی خواهد داشت. در ادامه به معرفی قسمت هایی که باید در هنگام انتخاب و خرید یک دستگاه اسکی فضایی (Eliptical) به آنها توجه داشته باشیم خواهیم پرداخت.

خرید دوچرخه ثابت با قیمت عالی از کالاورزش

راهنمای خرید اسکی فضایی (Eliptical)

سیستم مقاومت دستگاه اسکی فضایی

بر روی کلیه دستگاه های الپتیکال سیستمی طراحی شده که مقدار سختی و فشار لازم برای به حرکت درآوردن پدال های دستگاه را مشخس نموده که قابل تنظیم، و با نام سیستم مقاومت شناخته می شود. این سیستم در دو نوع، سیستم مقاومت مکانیکی و سیستم مقاومت نمدی توسط کمپانی های تولید کننده این نوع دستگاه ها طراحی، و بر روی اسکی های فضایی قرار گرفته می شود. در ادامه به بررسی هریک از این سیستم ها خواهیم پرداخت.

سیستم مقاومت نمدی برای ایجاد مقاومت در دستگاه، یک تسمه از جنس نمد تعبیه شده که از یک سمت به قسمت بدنه و قسمت دیگر به درجه تنظیم مقاومت دستگاه متصل شده است. هر چه مقدار مقاومت دستگاه بیشتر شود، تسمه نمدی درگیر و به طبع حرکت پدال ها با مقاومت بیشتری انجام، و در نتیجه کالری بیشتری کاربر از دست خواهد داد.

در سیستم مقاومت نمدی، تسمه بر روی چرخ مدوری از جنس پلاستیک قرار دارد و در کانون آن از بوش به جای بلبرینگ بکار گرفته شده است. تنها مزیت این نوع سیستم مقاومت تنها قیمت اکونومی و ارزان آن است. اما این سیستم دارای معایب عدیده ای است که ارزان بودن آنرا تحت شعاع قرار می دهد. در این راستا می توان به احتمال خرابی دستگاه به کرارت، استهلاک سریع و ایجاد اصطحکاک و استقامت پائین دستگاه به جهت پلاستیکی بودن چرخ مدور اشاره کرد.

در سیستم مقاومت مکانیکی از یک چرخ مدور از جنس چدن استفاده شده که دور تا دور آن با یک آهن ربای بسیار قوی محصور شده است. آهن ربا توسط درجه تنظیم مقاومت به چرخ مدور نزدیک و یا دور می شود و هرگز با دستگاه تماس نخواهد داشت. در نتیجه اصطحکاکی میان این دو اجزا پدید نخواهد آمد. از این روی طول عمر قطعات افزایش و نیازی به تعویض نخواهند داشت.

در سیستم مقاومت مکانیکی بر خلاف سیستم نمدی از بلبرینگ به جای بوش استفاده شده است تا حرکت چرخ روانتر صورت گیرد. این سیستم در مقایسه با سیستم نمدی از دوام و عمر بالا، اصطحکاک کم و حرکت نرمی تری برخورار است و تنها عیب آن قیمت گران تر آن نسبت به نوع نمدی است.

 

سیستم مقاومت دستگاه اسکی فضایی

صندلی اسکی فضایی (Eliptical)

اسکی فضایی در دو نوع با صندلی و بدون صندلی طراحی و روانه بازارها می شوند. نمونه های صندلی دار تقریبا شبیه دوچرخه های ثابت هستند و در نمونه های بدون صندلی ، کاربر باید ایستاده پدال بزند. به طور کلی انتخاب هر یک از نمونه های دستگاه (با و یا بدون صندلی) بسته شرایط جسمی افراد خواهد بود.

صندلی اسکی فضایی (Eliptical)

تنظیم سرعت دستگاه

سرعت تمامی اسکی های فضایی قابل تنظیم است. مسلما هر چه سرعت دستگاه بیشتر باشد فشار بیشتری به عضلات درگیر وارد می شود. بحث تنظیم سرعت در این دستگاه به دو صورت است. یکی به صورت دستی که از طریق یک پیج صورت می گیرد و دیگری به صورت فشار یک دکمه که برقی است انجام می شود. خب معلوم است که کار با مدل برقی بسیار ساده و البته قیمت آن گران تر نیز است.

تنظیم سرعت دستگاه

نمایشگر دستگاه

تمامی دستگاه های اسکی فضایی دارای صفحه نمایشگر می باشند. و همانند سایر دستگاه ها سرعت، مسافت، کالری سوخته شده و ضربان قلب شما را به نمایش می گذارند. نوع پیشرفته تر آن دمای هوا و قابلیت اتصال به ساعت و یا موبایل شما را دارند.

نمایشگر دستگاه اسکی فضایی

دسته‌های اسکی فضایی

مکانیزم دسته های دستگاه الپتیکال به این صورت است که، وقتی دست راست شما به سمت جلو حرکت کند، دست چپ شما به سمت عقب حرکت خواهد کرد و این امر منجر به تقویت عضلات سینه و بازوان شما می شود. یک سری از دستگاه های اسکی فضای وجود دارد که دارای دو جفت دسته هستند. یک جفت آن ثابت، که تنها برای زمانی که می خواهید عضلات پایین تنه را تقویت کنید. و یک جفت آن متحرک، که هم برای عضلات بالاتنه و هم پایین تنه مناسب است.

توجه : روی اکثر دسته های اسکی فضایی حس گری وجود دارد که ضربان قلب شما را از طریق صفحه نمایشگر نشان می دهد.

دسته‌های اسکی فضایی

برنامه های ورزشی دستگاه

کالا ورزش به شما توصیه می کند که دستگاه هایی تهیه کنید که در آن برنامه های ورزشی ارائه شده باشد. این دستگاه ها به صورت برقی سرعت و مقاومت آنها تنظیم شده و طی یک زمان مشخص به شما سرعت و مقاومت متفاوتی را ارئه می دهد. اینگونه شما در منزل یک مربی ورزشی دارید که میزان تمرین با این دستگاه را برای شما مشخص می کند.

برنامه های ورزشی دستگاه اسکی فضایی

قیمت و برند های دستگاه اسکی فضایی (Eliptical)

کمپانی های بسیاری در زمینه ساخت و تولید دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی) صاحب نام هستند که محصولات تولیدی خود با توجه به عواملی همچون نوع نمایشگر دستگاه، سیستم مقاومت، دستگیره ها، صندلی و مقدار تنوع برنامه تمرینی و برند دستگاه، قیمت گذاری و روانه  بازار های ورزشی می کنند. از جمله این برند ها که محصولات آنها به بازارهای ورزشی کشورمان عرضه شده است می توان به  Turbo fitness، Flexi Fit، Stingary، Nordic track، Titan Fitness، Proteus، و .. اشاره کرد. به طور کلی قیمت یک دستگاه اسکی فضایی با توجه به عواملی که گفته شد در مدل های مختلف بین ۲.۵ الی ۲۰ میلیون تومان در کشورمان ارزش گذاری و به فروش می رسند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت های انواع دستگاه اسکی فضایی و همچنین سایر لوازم و تجهیزات ورزشی با کارشناسان متخصص ما در فروشگاه کالاورزش تماس، و مشاوره و اطلاعات  لازم در خصوص برند، نوع و قیمت دستگاه ها را کسب و در صورت نیاز اقدام به سفارش و خرید محصول مورد نظر خود نمائید.

قیمت الپتیکال در بازار

قیمت اسکی فضایی در بازار به نسبت کارایی و امکانات مختلفی که در بالا ذکر شد، متفاوت خواهد بود. امروزه نوسانات بازار ارز در محدوده قیمت های فروش الپتیکال با نرخ رقابتی تاثیر بسزایی گذاشته است. به همین دلیل اگر بخواهید هر مدل از آنها را در محدوده قیمتی خاص مقایسه کنید، میتوان از طریق سایت کالا ورزش محصولات متنوع را به همراه مشخصات فنی آنها مشاهده کرده و قدرت انتخاب بالاتری داشته باشید. یک نکته بسیار مهمی که در خرید الپتیکال و نرخ قیمت الپتیکال تاثیر گذار است کشور سازنده و همچنین آپشن های جانبی این دستگاه هوازی خواهد بود. الپتیکال های ساخت تایوان به مراتب قیمت بالاتری نسبت به مدل های چینی دارند.

الپتیکال ارزان

با توجه به هزینه های بالای لوازم ورزشی در بازار، خرید اسکی فضایی ارزان برای بسیاری از افراد خانواده و خصوصا ورزشکاران عزیز بسیار مهم است. خرید این تجهیزات بدنسازی اگر هم ارزان باشند و هم با کیفیت، رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال خواهد داشت. هنگامی که تصمیم به خرید الپتیکال ارزان دارید شما باید با توجه به میزان بودجه و امکانات مورد نیاز خود تصمیم نهایی را بگیرید. 3 فاکتور مهم از جمله بودجه، امکانات و فضا در نرخ قیمتی الپتیکال ارزان تاثیرگذار است. پس فرصت را از دست ندهید و اگر وقت لازم برای بررسی بازار را ندارید با تماس با بخش فروش در کالاورزش به صورت رایگان مشاوره گرفته و بهترین خرید را تجربه کنید.

خرید الپتیکال با کیفیت تضمین شده از سایت کالا ورزش

خرید با کیفیت همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات لوازم ورزشی و تجهیزات بدنسازی همواره از الویت ها و اهداف تیم کالاورزش بوده است. بهتر است بدانید که محصولات ما از ارزان ترین دستگاه ورزشی الپتیکال گرفته تا محدوده قیمتی بالاتر، در کلیه برندها بهمراه گارانتی و خدمات پس از فروش الپتیکال به مشتریان گرامی ارائه خواهد شد.

 

whatsapp whatsapp phone