۰

تاریخچه ورزش اسکیت در جهان و ایران

تاریخچه ورزش اسکیت در جهان و ایران

در این مقاله به ورزش اسکیت و تاریخچه اسکیت در جهان و ایران به همراه معرفی رشته اسکیت سرعت و سایر رشته های اسکیت رایج رایج در ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله به ورزش اسکیت و تاریخچه اسکیت در جهان و ایران به همراه معرفی رشته اسکیت سرعت و سایر رشته های اسکیت رایج رایج در ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱. تاریخچه اسکیت در جهان

۲. تاریخچه اسکیت در ایران

۳. رشته های اسکیت در ایران

ورزش اسکیت چیست؟

هر نوع فعالیت ورزشی که بر روی سطوحی از یخ و یا سطح صاف توسط کفش اسکیت انجام می‌شود را به‌نوعی ورزش اسکیت می‌نامند. امروز این ورزش یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها و تفریحات فردی و گروهی در سراسر جهان است. لازم به ذکر است ورزش اسکیت از کلمه Skating به معنای مختلفی از ورزش‌های گروهی اسکیت سواری در اطلاق می‌شود. ورزش اسکیت به همراه هیجانی که به دنبال دارد مناسب تمامی سنین از کودکان تا بزرگسالان خواهد بود؛ اما فراموش نشود رعایت نکات ایمنی و داشتن لوازم مخصوص آن ازجمله کلاه و زانوبند از موارد مهم و ضروری در این رشته ورزشی می‌باشد.

ورزش اسکیت


بیشتر بدانید: هاکی روی چمن چگونه ورزشی است؟


فواید و مزایای ورزش اسکیت

ورزش اسکیت تنها یک‌راه سرگرم‌کننده برای سپری کردن زمان نخواهد بود. علاوه بر اینکه کل اعضای خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند، دارای فواید و مزایایی واقعی سلامتی نیز خواهد بود؛ اما سؤال اینجا است که اسکیت چگونه برای سلامتی شما مفید است؟ به‌طورکلی ورزش اسکیت با تحرک بالایی که دارد باعث افزایش نرخ کالری سوزی بدن شما خواهد بود. برای مثال برای بزرگسالان به‌طور متوسط حدود 10 کالری در دقیقه می‌باشد. این ورزش عضلات شما را تقویت می‌کند ازجمله دیگر مزایای ورزش اسکیت تقویت عضلات پایین‌تنه خواهد بود که می‌تواند شامل عضلات همسترینگ و یا عضلات گلوت شود.

فعالیت در این رشته ورزشی مانع از مشکلات قلبی و عروقی می‌شود به همین دلیل اسکیت به‌عنوان یکی از بهترین ورزش‌های قلبی عروقی شناخته می‌شود و علاوه بر آن سرشار از انرژی مثبت بوده و تأثیر مستقیمی بر روی سلامت روان دارد.

معایب ورزش اسکیت

هر نوع ورزش در کنار مزایا و فوایدی که دارد ممکن است در اثر تمرینات اشتباه دارای معایبی نیز باشد. برجسته‌ترین موردی که می‌توان بیان کرد این است که این ورزش نیاز به یک مکان مناسب برای تمرین دارد؛ بنابراین اگر ناشیانه در بزرگراه‌ها و یا جاده‌های پرتردد و خطرناک اسکیت کنید به‌احتمال‌قوی دچار آسیب‌دیدگی و حادثه غیرقابل‌پیش‌بینی خواهید شد. اسکیت سواری در مناطق مختلف کمی دشوار است و از طرفی درصورتی‌که مداوم این ورزش را انجام می‌دهید ممکن است در بافت‌های نرم و پاها دچار کوفتگی و ضرب‌دیدگی شوید و به‌نوعی خون‌مردگی در بهترین حالت داشته باشید.


خرید اسکوتر با بالاترین کیفیت


انواع شاخه (سبک) های ورزش اسکیت

آشنایی با انواع سبک‌های رشته ورزشی اسکیت برای علاقه‌مندان به این رشته از فاکتورهای بسیار مهم است تا بتوانند به‌صورت تخصصی آن را ادامه دهند. بسیار دیده‌شده که والدین برای ثبت‌نام فرزندان در کلاس‌های آموزش اسکیت سواری تردید دارند؛ زیرا آن‌ها نمی‌دانند که چه نوع سبک تخصصی را بایستی برای فرزندان خود انتخاب کنند. مبحث اصلی این بخش از مقاله آشنایی شما با انواع سبک‌های خاص ورزش اسکیت خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید.

اسکیت نمایشی

اسکیت نمایشی را با نام Figure Skating می‌شناسند. در این ورزش اسکیت‌بازان به‌صورت تک و یا گروهی با حرکات پرشی و چرخشی پا حرکات زیبایی را خلق می‌کنند. البته لازم به ذکر است در رشته اسکیت نمایشی انواع مختلفی از سبک‌ها ازجمله سبک آزاد و یا رقص روی یخ وجود دارد. لازم به ذکر است اسکیت نمایشی امروزه به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های المپیک زمستانی تبدیل‌شده است.

اسکیت هاکی روی یخ

اسکیت هاکی معمولاً روی یخ و بین دو تیم 6 نفره بازی خواهد شد. بازیکنان همگی اسکیت می‌پوشند و در یک زمین پوشیده از یخ رقابت می‌کنند. هدف از این بازی این است که یک دیسک لاستیکی (همان توپ) را از خط دروازه عبور دهند. امروزه ورزش هاکی روی یخ به‌عنوان یکی از سریع‌ترین ورزش‌ها و پربرخوردترین آن‌ها است. این بازی یک ورزش المپیکی است که در سراسر جهان طرفداران بی‌شماری دارد.

اسکیت سرعتی

پیشگامان اولیه اسکیت سرعتی کشور هلند بود که در قرن 13 میلادی معمولاً در کنار رودخانه‌ها و برای ارتباط سریع از یک شهر به شهر دیگر انجام می‌شد. سرانجام این رشته در کشور انگلیس گسترش یافت و باشگاه‌ها و پیست‌های مخصوص این رشته در این کشور افتتاح شد. جالب است بدانید از نمونه افراد مشهور و موفق در این رشته می‌توان به ناپلئون سوم و همچنین نویسنده مشهور آلمانی یوهان ولفگانگ فون گوته نیز اشاره کرد. اولین مسابقه شناخته‌شده و ثبت‌شده در رشته اسکیت سرعتی در کشور هلند و در سال 1676 میلادی گزارش‌شده است.

بااین‌حال مسابقات رسمی اسکیت تا سال 1863 در اسلو بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور نروژ برگزار شد. سرانجام در هلند با حضور تیم‌های روسیه، آمریکا و انگلیس اولین مسابقات جهانی آغاز گردید. درگذشته رشته‌ای بود به نام اسکیت اینلاین که اسکیت سرعتی یکی از شاخه‌های قدیمی آن شناخته می‌شود.

اسکیت فری استایل

اسکیت فری استایل

اسکیت فری استایل معمولاً توسط کفش‌های اسکیت چرخ‌دار که در وسط آن حدود 5 چرخ قرار دارد بازی می‌شود. بازی کردن با سبک فری استایل قدرت مانور را با استفاده از چرخ‌های کوتاه این وسیله بیشتر خواهد کرد. لازم به ذکر است اسکیت فری استایل را نوعی از شاخه‌های اسکیت نمایشی می‌نامند. معمولاً این تکنیک بر روی موانعی به‌صورت پرشی و حرکات مارپیچی انجام می‌شود. این تکنیک طراحی‌شده برای استفاده از خیابان‌ها و مکان‌های عمومی خواهد بود.

اسکیت رول بال

رول بال را با نام لاتین Roll Ball می‌شناسند. رول بال یک ورزش تیمی است که به‌نوعی جنبه‌های بسکتبال، هندبال و ورزش‌های اسکیت را باهم ترکیب می‌کنند. در بازی رول بال، همه بازیکنان روی اسکیت چرخان با ضربه به توپ سعی در قرار دادن آن در دروازه حریف دارند. جالب است بدانید رول بال در کشور هند اختراع شد و در حال حاضر در حدود 19 کشور جهان بازی می‌شود.

اسکیت فوتینز

این تکنیک یکی دیگر از سبک‌های خاص از ورزش اسکیت خواهد بود. رشته فوتینز به‌نوعی ترکیبی از این ورزش به همراه فوتبال می‌باشد. جذابیت آن زمانی بیشتر می‌شود که بازیکنان به‌نوعی با دستپاچگی بازی می‌کنند و موجب نشاط و سرگرمی تماشاگران نیز می‌شود. در تکنیک فوتینز دروازه بان ثابت بوده و به‌نوعی تعویض نخواهد شد؛ اما سبک دیگری وجود دارد که تقریباً شبیه اسکوتر فوتینز است و نام آن را رولر ساکر خواهند گفت. امروزه سبک‌های رولر ساکر و فوتینز از جذاب‌ترین تکنیک‌های اسکیت بوده که به‌شدت در جهان در حال افزایش است.


بیشتر بدانید: کفش اسکیت و راهنمای خرید آن


قوانین ورزش اسکیت

لازم به ذکر است تمامی افرادی که علاقه‌مند به این رشته می‌باشند بایستی اطلاعات‌پایه‌ای از قوانین آن را بدانند. این قوانین بیشتر مربوط به تکنیک‌های ورزش است. به‌طورکلی قوانین برای تمامی مسابقات ورزشی در جهان وجود دارد همچنین در رشته اسکیت برای انواع سبک‌ها قابل‌اجرا خواهد بود. امروزه قوانین بسیار سختگیرانِ ای در مورد ورزش اسکیت وجود دارد که باعث خواهد شد با رعایت آن این ورزش لذت‌بخش‌تر شود. برخی از نکات که هنگام ورزش رعایت آن‌ها ضروری می‌باشد:

  1. حتماً از قوانین عبور و مرور در خیابان‌ها تبعیت نمایید و حتی‌الامکان از مکان‌های مخصوص و پیست استفاده نمایید.
  2. از لوازم ایمنی چون کلاه، زانوبند، مچ‌بند، ساق‌بند و غیره استفاده کنید.
  3. بهتر است این ورزش را به‌صورت گروهی انجام دهید و حتی‌الامکان با خانواده در کنار هم به ورزش بپردازید.
  4. هنگام استفاده از تکنیک‌های ورزشی پیشنهاد می‌شود از لباس‌های روشن استفاده نمایید. خصوصاً در تاریکی شب. قوانین اسکیت سواری تقریباً شبیه قوانین راهنمایی و رانندگی خواهد بود بنابراین به علائم عبور و مرور توجه فرمایید.
  5. به‌هیچ‌وجه در آب‌وهوای بد و طوفانی اسکیت سواری نکنید.
  6. سعی کنید خصوصاً در تکنیک‌های فری استایل از سرعت زیاد در خیابان‌ها و یا موانع بپرهیزید زیرا ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شدید در نواحی مختلف شوید.

بیشتر بدانید: قوانین پاورلیفتینگ


 

تاریخچه اسکیت در جهان

اختراع کفش اسکیت در سال ۱۷۶۳ توسط یک بلژیکی به نام ژوزف مرلین به ثبت رسید. وی که با سوار شدن بر کفش های جدید خود به یک مهمانی در لندن رفته بود به ناگاه با آیینه ای بسیار بزرگ و قیمتی برخورد کرد و آن را خورد نمود. به غیر از مرلین، مخترعین دیگری هم کفش های اسکیت با مدل های مختلف ساختند که اکثر این کفش ها دارای چرخ های خطی بودند و کفش ها دارای چرخ های خطی بودند و کفش های تیغ دار پاتیناژ را تداعی می کردند .۵۷ سال بعد موسیو پتیبلد فرانسوی نوع دیگری از کفش های اسکیت را به ثبت رساند. وی ادعا می کرد که کلیه حرکات پاتیناژ را با کفش های اسکیت نیز می توان انجام داد اما در عمل ثابت شد که بسیاری از حرکات بر روی کفش های پتیبلد یا غیر ممکن و یا بسیار دشوار است. همگام با افزایش اجتماع اسکیت در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، ورزش هایی که با اسکیت مرتبط بودند گسترش پیدا کرد. در سال ۱۹۸۵ تولید کنندگان شروع به ساخت نوع دیگر از کفش های اسکیت به نام این لاین برای علاقمندان به حفظ سلامتی کردند. هنگامی که این اسکیت در دهه ۹۱ در بازار عمومی توزیع گردید، بازی های تفریحی هاکی دچار حرکت و جنبشی دوباره و جدید شد به طوری که در اواسط دهه ۹۰ این ورزش به یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها در آمریکا تبدیل شد.

ورزش این لاین اسکیت از حدود سال ۱۹۸۵ آغاز شد که تا به امروز از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است سازمان بین المللی ناظر بر این ورزش برآورد نمود این ورزش از سال ۱۹۹۱ تا کنون حدود ۵۱۲ درصد رشد داشته و اینک یکی از ورزش های بیست گانه مطرح دنیا به حساب می آید. لوئیس لگرانج در سال ۱۸۴۹ یک جفت کفش اسکیت این لاین ساخت تا در اپرای فرانسوی نمایش اسکیت را روی یخ شبیه سازی کند. این اولین باری بود که این لاین اسکیت به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفت اما به علت این که این وسیله توانایی دور زدن و ترمز گرفتن را نداشت به عنوان یک اختراع علمی یا وسیله کاربردی به حساب نیامد تا این که در اوایل ۱۸۶۰ در مینیسوتای آمریکا یک گروه از بازیکنان هاکی روی یخ از این وسیله با کفشی از پوسته سخت و چرخ های جدید از املاح آلی اسید کربنیک برای تمرین در خارج از پیست استفاده کردند. تا کنون رشته های زیادی از دل ورزش اسکیت بیرون آمده اند که در سطح جهان شاهد برگزاری رقابت های آن ها هستیم. این ورزش به بازی های آسیایی راه یافته و انتظار می رود به المپیک نیز راه یابد.


بیشتر بدانید: تاریخچه ورزش پینت بال در ایران و جهان


تاریخچه اسکیت

تاریخچه اسکیت در ایران

اسکیت ورزشی آمیخته از هنر و مهارت فردی است. این رشته با دارا بودن زیر شاخه های مختلف و تنوع حرکتی بسیار دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است و هر روز بر مخاطبین این رشته مفرح افزوده می شود. اسکیت با داشتن آمادگی جسمانی بالا و انعطاف پذیری شرایط مطلوبی دارد. در دنیای امروز انسان ها به دنبال ورزش هایی می روند که در آن علاوه بر سلامت جسم و روان، زیبایی و هنر هم وجود داشته باشد تا بتوانند از لحظات خود لذت ببرند. رشته اسکیت در سطح مفرح ترین، زیباترین و جذاب ترین و همگانی ترین ورزش ها محسوب می شود. این رشته می تواند به رشته ای پر مدال تبدیل شود و در آینده نزدیک یکی از ورزش هایی خواهد بود که در سطح اول ورزش کشور خود نمایی کند. در ۲۰ سال گذشته اسکیت به عنوان یک ورزش خارجی محسوب می شد و در بطن فدراسیون ورزش همگانی به عنوان انجمن، به فعالیت خود ادامه می داد. در شهریور ماه سال ۱۳۸۴ کارشناسان وقت سازمان ترتیب بدنی به این نتیجه رسیدند که اسکیت را باید در قالب یک فدراسیون اداره کرد. این مهم در زمان مهندس مهرعلیزاده (رییس اسبق سازمان تربیت بدنی) محقق شد و جمشید وزیری به عنوان اولین رئیس فدراسیون جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید. بعد از وی حلیم شرعی به عنوان سرپرست و خانواده اسکیت پیوست و مدتی این فدراسیون تحت سرپرستی او بود. بعد از وی نیز دکتر فریبا محمدیان با حکم وزیر وقت دکتر عباسی سرپرستی اسکیت را بر عهده گرفت و در نهایت با برگزاری مجمع انتخابی در سال ۱۳۹۲ وی به عنوان اولین بانوی ایرانی سکان هدایت فدراسیون را در اختیار گرفت.

رشته اسکیت در ایران


بیشتر بدانید: تاریخچه کشتی


رشته های اسکیت در ایران

رشته اسکیت در کشور صاحب جایگاه ویژه ای شده است. زیر شاخه های اسکیت که در کشورمان فعال است عبارتند از:

  • اسکیت سرعت که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار می شود.
  • اسکیت هاکی که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار می شود.
  • اسکیت هنری که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار می شود.
  • اسکیت بورد و اگرسیو
  • اسکیت فری استایل
  • رول بال

در سالیان گذشته اسکیت ایران پیشرفت بسیار کرده و در حال حاضر در تمام استان های کشور پیست های متعدد آماده خدمت رسانی به علاقمندان به این ورزش هستند. در فصل تابستان نیز مدارس، آموزشگاه ها و فضاهای خالی تبدیل به آموزشگاه اسکیت می شوند و می توان اقشار مختلف از پیر و جوان را در بین ورزشکاران مشاهده کرد.

نظرات کاربران

avatar ناشناس :

سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون❤🙏

ارسال شده در ۵ آذر ۱۴۰۱
avatar هلن محمدی :

من خیلی این ورزش رو دوس دارم سه سال که به اسکیت شماره میپردازم و کلاس اسکیت میرم

ارسال شده در ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone