۰

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش و درمان بیماری ها

در این مقاله بیماری هایی که با ورزش کردن درمان می شوند نظیر، اضطراب، بیش فعالی، آلزایمر، آسم، قاعدگی، یائسگی، دردهای مفرط گردن، کمر و لگن و التهاب مفاصل به همراه نوع ورزش مربوطه برای درمان بیماری بیان شده است.

در این مقاله بیماری هایی که با ورزش کردن درمان می شوند نظیر، اضطراب، بیش فعالی، آلزایمر، آسم، قاعدگی، یائسگی، دردهای مفرط گردن، کمر و لگن و التهاب مفاصل به همراه نوع ورزش مربوطه برای درمان بیماری بیان شده است.

۱. درمان اضطراب با یوگا

۲. درمان بیش فعالی با ایروبیک

۳. پیشگیری از آلزایمر با یادگیری مهارت جدید

۴. پیشگیری از حمله های آسم با ورزش هوازی

۵. پبشگیری از دردهای قاعدگی و عوارض یائسگی با ورزش های مقاومتی

۶. درمان دردهای مفرط گردن،کمر، لگن با انجام ورزشهای کششی

۷. درمان التهاب مفاصل با شنا کردن

۸. پیشگیری از بیماری قلبی با پیاده روی

۹. دیابت و دوچرخه سواری

۱۰. پیشگیری و مقابله با سرطان با انجام چند ورزش مختلف

۱۱. کاهش فشار بر روی دیسک کمر با شناکردن

تاثیر ورزش بر تقویت سیستم ایمنی و به طور کلی بر سلامت جسم و روان باعث شده است که انجام آن بر همه ما واجب باشد.اما پزشکان به ندرت برای درمان بیماریها ورزش تجویز می کنند. در مقاله ی پیش رو به معرفی ورزش هایی که اثرات مثبتی بر روند درمان بیماری ها دارند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

درمان اضطراب با یوگا

  • اضطراب پاسخ غیر ارادی بدن به محرک های بیرونی است که باعث تشویش و نگرانی در فرد می شود و در همه انسان ها در اندازه های مختلف وجود دارد.
  • اضطراب از مواردی مثل افسردگی نیز نشأت می گیرد. ورزش در کم کردن اضطراب و افسردگی تاثیر بسزایی دارد. ترشح هورمون آندورفین در اثر باعث ایجاد حس خوب و شادابی می شود.
  • زمانی که ورزش می کنیم آندورفین در بدن ترشح و در نتیجه باعث از بین رفتن اضطراب و افسردگی و ایجاد حس خوب خواهد شد.
  • یوگا و دسته ورزشهای مدیتیشن برای افرادی که مشکل اضطراب دارند بهترین ورزش است زیرا مدیتیشن باعث آرام سازی دستگاه عصبی می شود و در نتیجه اضطراب فرد را کاهش می دهد.

یوگا و درمان اضطراب

بیشتر بدانید: یوگا و لاغری ! از شایعه تا واقعیت / فواید و مضرات یوگا

درمان بیش فعالی با ایروبیک

هورمون دوپامین در مغز، اثری شبیه داروی ریتالین دارد. ریتالین دارویی است که برای بیماران بیش فعال تجویز می شود تا تکانه های آنها را کم کند. ورزش کردن به صورت موقت، باعث ترشح دوپامین شده و در نتیجه تکانه های افراد بیش فعال را کمتر می کند. برای افراد بیش فعال بزرگسال هر ورزشی مناسب است ولی برای کودکانی که بیش فعالی دارند بهتر است به ورزش هایی مثل ایروبیک و دیگر ورزشهای گروهی بپردازند علاوه بر کنترل تکانه ها، اعتماد به نفس نیز در کودکان مبتلا به بش فعالی تقویت شود.

درمان بیش فعالی با ایروبیک

بیشتر بدانید: ورزش ایروبیک، فواید و تاثیر آن بر لاغری و بدن

پیشگیری از آلزایمر با یادگیری مهارت جدید

ورزش کردن باعث گردش خون در مغز میشود و مغز را تحریک می کند و افزایش گردش خون مانع از سفت شدن رگها و لخته شدن خون در بدن می شود. طبق تحقیقات انجام شده روی دسته ای از بزرگسالان گزارش شده است که افراد بزرگسالی که ورزش می کنند یادگیری،توجه و تمرکز و قدرت برنامه ریزی بالاتری نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند دارند. برای افرادیکه در شرف آلزایمر هستند یا قدرت حافظه  آنها ضعیف شده، بهتر است از ورزش های ساده مانند پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیرهای متفاوت و غیر تکراری استفاده کرد.

بیشتر بدانید: ۱۰ فواید شگفت انگیز دوچرخه ثابت برای سلامتی

پیشگیری از حمله های آسم با ورزش هوازی

تحقیقات نشان داده اند که افرادیکه مبتلا به آسم هستند هرچه بیشتر ورزش کنند کمتر دچار حمله تنفسی می شوند. زیاد شدن وزن و تجمع سلول های چربی باعث تشدید بیماری آسم در فرد مبتلا می شود. برای تناسب اندام و جلوگیری از حمله های آسم بهتر است که این افراد ورزش های هوازی انجام دهند و اگر تمایل دارند که در فضای باز تمرین کنند باید دور از مکانهایی که در آن گرد و خاک و آلاینده وجود دارد یا هوا خیلی سرد است باشند.

بیشتر بدانیم: ورزش پیلاتس یا تی آر ایکس، کدام بهتر است؟

پیشگیری از دردهای قاعدگی و عوارض یائسگی با ورزش های مقاومتی

ورزش کردن درد های پیش از قاعدگی و عوارض یائسگی را تا حد زیادی کاهش می دهد. معمولا خانم ها در این دوران دچار اضطراب های ناشی از تولید زیاد هورمون هستند که این اضطراب منجر به بروز افسردگی می شود. ورزش کردن سبب می شود که این اضطراب و افسردگی و همچنان دردهای سندرم قاعدگی کاهش یابند. در خانم های مسن تر که در معرض یائسگی هستند نیز ورزش کردن باعث تراکم استخوانی و جلوگیری از چاقی خواهد شد. و بیماریهای قلبی و عروقی را به حداقل میرساند. برای جلوگیری از این مشکلات به خانم ها، انجام ورزش های استقامتی و مقاومتی پیشنهاد می شود و برای مشکلات پیش از قاعدگی نیز ورزش ایروبیک توصیه شده است.

بیشتر بدانید: ورزش ایروبیک بهتر است یا پیلاتس؟ ایروبیک فیتنس چیست؟

درمان دردهای مفرط گردن، کمر، لگن با انجام ورزش های کششی

معمولا اینگونه دردها در اثر نشستن زیاد،سبک زندگی بی تحرک و یا چاقی مفرط است که تمام این دردها را می توان با ورزش کردن از بین برد. این دردها به علت ضعف عضلات مورد نظر در فرد مزمن می شوند، همچنین درد در ناحیه گردن و شانه ناشی از نحوه نشستن نادرست است. برای از بین بردن درهای عضلانی گردن، کمر، لگن و شانه ورزش های کششی پیشنهاد می شود. ورزشهای کششی باعث آزاد شدن کوفتگی و گرفتگی عضلات و ماهیچه ها، بر طرف شدن گرفتگی عضله  شده، و باعث از بین رفتن درد می شود.

ورزش های کششی

بیشتر بدانید: حرکات ورزش پیلاتس چه تاثیراتی بر روی بدن دارند؟

درمان التهاب مفاصل با شنا کردن

نام دیگر التهاب مفاصل، استئوارتریت است. این بیماری در اثر فرسودگی غضروف های پدید می آید و مفصل را تضعیف می کند. این التهاب مفصلی باعث درد شدیدی در غضروف ها می شود، که با شنا و آب درمانی کاملا قابل حل است. افراد مبتلا به استئوآرتریت می توانند تحت نظر یه فیزیوتراپ، آب درمانی شوند و با انجام ورزش های مخصوص و شنا در آب گرم مشکل التهاب غضروف را کاهش دهند. برای افرادی که آرتروز دارند علاه بر شنا ورزش هایی مثل پیاده روی و پارو زنی نیز توصیه شده است. این ورزش ها باعث تقویت عضلات شده و مقاومت بدن را افزایش می دهند. همچنین ورزش هایی مثل دویدن و تنیس و بسکتبال برای افرادی که آرتروز دارند اکیدا ممنوع است.

بیشتر بدانید: فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر عضلات و لاغری

پیشگیری از بیماری قلبی با پیاده روی

تاثیر ورزش بر قلب و سلامت عروق به قدری زیاد است که پزشکان همواره بر انجام تمرینات ورزشی تاکید می کنند. یکی از ورزش های موٍٍثر برای افرادی که بیماری های قلبی دارند، پیاده روی نسبتا تند است. به این صورت که فرد مبتلا به بیماری قلبی ابتدا ۳ دقیقه پیاده روی نسبتا تند انجام دهد و هر روز ۱ دقیقه به زمان آن اضافه کند تا زمانی که پیاده روی به متوسط زمان ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برسد. پیاده روی تند باعث بهبود گردش خون، تنظیم تنفس و کاهش بیماریهای قلبی و عروقی می شود. اگر فرد در حین پیاده روی دچار تنگی نفس،سرگیجه، درد سینه و این قبیل ازعلائم باید سریعا ورزش را متوقف کرده ، قرص زیر زبانی بگذارند و سریعا به اورژانس مراجعه نماید. همچنین افرادی که دچار بیماریهای قلبی هستند باید از انجام ورزش های سنگین مانند بدنسازی،وزنه زدن،هل دادن اجسام سنگین خودداری نمایند.

بیشتر بدانید: فواید دویدن برای شکم و تاثیر آن در بدنسازی و عضلات

دیابت و دوچرخه سواری

ورزش کردن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است به این دلیل که قند خون افراد دیابتی را متعادل کرده و نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کاهش می دهد. افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند . برای کاهش نیاز این افراد به دارو باید برنامه غذایی منظمی در نظر گرفت که مواد غذایی بیشتری قبل,در حین و بعد از ورزش به این افراد برسد تا قند خون آنها متعادل شود. افراد دیابتی  هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای انجام ورزش های مختلف ندارند اما ورزش هایی مثل یوگا، تای چی و همچنین دوچرخه سواری و شنا در لیست بهترین ورزش برای قند خون هستند.

دوچرخه سواری

 

بیشتر بدانید: ورزش های مضر برای فشار خون بالا

پیشگیری و مقابله با سرطان با انجام چند ورزش مختلف

فشارهای روانی، اضطراب و افسردگی، قرار گرفتن در معرض هیجانات منفی، کمبود خواب و زمان نا درست خوابیدن در طولانی مدت، فشارهای روحی و روانی، سبب می شوند که سیستم عصبی فرد ضعیف شود و فرد در معرض سرطان و انواع بیمای ها قرار گیرد. ورزش هایی که برای بیماران سرطانی پیشنهاد می شود ۲ دسته هستند: ورزشهای با فشار سنگین مثل کاراته، دویدن، هاکی، راگبی، فوتبال و ورزش هایی از این قبیل که تحرک فرد در آن بسیار بالاست ورزش های با فشار متوسط مثل کوهنوردی، پیاده روی، بسکتبال با نفرات کم و حتی انجام کارهای روزانه خانه داری می تواند برای این افراد مفید باشد.

بیشتر بدانید: فواید کوهنوردی و آیا این ورزش برای لاغری موثر است؟

پیشگیری و مقابله با سرطان با انجام چند ورزش مختلف

کاهش فشار بر روی دیسک کمر با شنا کردن

جریان آب به دلیل خنثی کردن جاذبه زمین باعث می شود که فشار از روی کمر و ستون فقرات برداشته شود . شنا کردن آرام برای این افراد باعث قوی و مستحکم شدن عضلات کمر شده و درد را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین برای افرادی که دیسک کمر دارند دویدن آرام و پیاده روی در آب نیز توصیه شده است.

بیشتر بدانید: چگونه اثربخشی تمرین با تردمیل را دو برابر کنیم؟

محصولات مرتبط

%13 تخفیف
۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone