۰

تخته استپ ورزشی

تخته استپ ورزشی

برای داشتن یک تمرین عالی چربی سوزی و تناسب‌اندام نیاز به خرید تجهیزات بدنسازی زیادی ندارید. حتی اگر در منزل هستید می‌توانید تنها با داشتن یک‌تخته استپ ورزشی به تقویت عضلات، تحریک قلب و عروق و حفظ تناسب‌اندام کمک کنید. انجام تمرینات ورزشی با این محصول تمامی فواید یک تمرین کاردیو (منظور تمریناتی که با افزایش ضربان قلب و افزایش کارایی عضلات ارتباط دارند) را دارا است. به‌طورکلی تمرینات ورزشی با استپ در دسته تمرینات ورزشی ریتمیک به همراه موسیقی به‌حساب می‌آید و بیشتر در کلاس‌هایی تحت عنوان ایروبیک، بدنسازی، پیلاتس و یوگا کاربرد خواهند داشت. در این مطلب به معرفی محصولات استپ یوگا و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

تخته استپ ورزشی

تخته استپ ورزشی چیست؟

تخته استپ در زبان انگلیسی با اسامی Step Board، Bench Aerobics و یا Step Training معرفی می‌شوند. در کشور ما نیز این محصول با نام‌هایی همچون استپ ایروبیک، یوگا و پیلاتس و یا پله ایروبیک شناخته می‌شود. استپ ورزشی به‌عنوان یک سکوی پله‌ای است که با تمرینات مختلف ورزشی در کلاس‌های استپ ایروبیک استفاده خواهد شد. این محصولات در این‌گونه کلاس‌ها برای به چالش کشیدن عضلات پایین‌تنه و سیستم قلبی عروقی بسیار مؤثر است و امروزه با توجه به فیزیک افراد و متناسب به نیاز آن‌ها به بازار عرضه خواهند شد. از مهم‌ترین کاربرد آن استفاده در ورزش‌های ریتمیک همراه موسیقی است و محدوده ارتفاع استپ ورزشی از 10 سانتی‌متر تا 30 سانتی‌متر متغیر خواهند بود.

کاربرد تخته استپ ورزشی

همان‌طور که بیان شد استپ ها بیشتر در تمرینات هوازی کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های آن این است که هم به‌صورت انفرادی و هم‌گروهی می‌توان با آن تمرین نمود. امروزه در اکثر کلاس‌های ایروبیک، پیلاتس و بدنسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه پاها عضو بسیار مهمی از بدن شما خواهند بود درصورتی‌که به‌درستی از آن‌ها محافظت نکنید ممکن است در اثر فشارهای زیاد به ستون فقرات و یا لگن، آسیب وارد شود. به همین دلیل استفاده از Step board باعث خواهد شد پاهای شما با یک سطح صاف و نرم تماس داشته و عمده فشار وارده ناشی از تمرینات از بین بروند.

توان‌بخشی با تخته استپ

یکی دیگر از کاربردهای استپ پیلاتس، عملیات باز توانی و ترمیم خواهد بود. اگر سابقه شکستگی استخوان و یا برخی آسیب‌دیدگی عضلانی را دارید، قطعاً برای توانبخشی بهترین درمان و پیشگیری از آسیب‌ها به‌حساب می‌آیند. این محصولات عموماً در فیزیوتراپی نیز کاربرد دارند.

حفظ تعادل با تخته استپ

یکی دیگر از کاربردهای اصلی این محصولات حفظ تعادل بدن است. درواقع آن‌ها به‌عنوان یک پشتیبان اصلی برای زانو و پاها کاربرد دارند. به‌طور مثال اگر در یک سطح بسیار ناهموار ورزش می‌کنید، می‌توان با خرید یک استپ از سطح صاف و نرم آن بهره برده و از طرفی علاوه برافزایش تعادل کمترین فشار را بر روی مفاصل احساس خواهیم کرد.

بهبود سلامت قلبی و عروق

استفاده از حرکات تمرینی پرش روبه‌جلو و گام برداشتن رو به عقب و تکرار این حرکات علاوه بر تقویت مفاصل و ماهیچه‌های پایین‌تنه و چهار سر ران، با افزایش ضربان قلب و گردش خون نیز همراه است؛ بنابراین در تمرینات هوازی، بهبود سلامت قلب و عروق به‌نوعی تضمین خواهد شد.

انواع تخته استپ ورزشی

محصولات استپ ایروبیک علاوه بر کاربردهای متنوعی که دارد معمولاً به دو نمونه اصلی در بازار تقسیم می‌شود که به‌صورت خلاصه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

تخته استپ فومی

تخته استپ فومی

همان‌طور که از نام آن کاملاً مشخص است تخته‌های استپ فومی از جنس فوم EVA با تراکم بالا تولید می‌شوند. فوم EVA به‌عنوان یک ماده بسیار با دوام بوده که در اکثر کف‌پوش‌های ورزشی کاربرد دارد. تخته استپ‌های فومی عموماً به‌صورت 3 لایه، 4 لایه و 5 لایه به بازار عرضه می‌شوند. به‌طورکلی این محصولات قابل شستشو نمی‌باشند اما با یک دستمال مرطوب می‌توان سطح روی آن را تمیز نمود. برخی از مدل‌های استپ فومی، دارای یک سطح آجدار می‌باشند که بیشتر مناسب کسانی است که می‌خواهند اصطکاک بیشتری هنگام تمرین داشته باشند و مانع از لیز خوردن می‌شود.

تخته استپ فایبرگلاس

تخته استپ فایبرگلاس

یکی دیگر از انواع محصولات Step board نوع فایبرگلاس است. این محصولات شبیه‌ساز بیشتری به پله‌ها در تمرینات بدنسازی دارد. استپ‌های ورزشی فایبرگلاس از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است آن‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و معمولاً دارای سطحی شیاردار برای جلوگیری از لیز خوردن هستند. همچنین این مدل محصولات قابل شستشو هستند. در انتهای سطح زیرین آن قطعات لاستیکی برای اصطکاک بیشتر با زمین‌دارند. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تمرینات پیشرفته‌ای داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از استپ ورزشی فایبرگلاس و قابل تنظیم است.

فواید ورزش با تخته استپ

از جمله مزایای تخته استپ یک تمرین با شدت بالا و بدون ایجاد فشار بر روی مفاصل خواهد بود. این تمرین با کاهش چربی، تقویت عضلات، سلامت قلب و عروق و تناسب‌اندام همراه است. علاوه بر آن کالری سوزی، افزایش تحرک و تقویت عضلات پاها و هسته مرکزی بدن، از دیگر مزایای استفاده از این وسیله می‌باشد. در ادامه به برخی دیگر از فواید ورزش با تخته استپ اشاره خواهیم نمود.

کالری سوزی بیشتر

لازم به ذکر است شما ورزشکاران عزیز می‌توانید مقدار قابل‌توجهی از کالری بدن را در تمرینات بدنسازی و ایروبیک با استفاده از تخته استپ بسوزانید. البته این میزان کالری با این وسیله به نوع ورزش و جثه فیزیکی شما ارتباط مستقیم خواهد داشت. برای نمونه شخصی که حدود 56 کیلوگرم وزن دارد اگر در مدت‌زمان یک ساعت با شدت کم از استپ ایروبیک استفاده کند حدود 420 کالری می‌سوزاند درحالی‌که اگر همان فرد با شدت بیشتری این ورزش را انجام دهد حدود 600 کالری خواهد سوزاند.

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در دانشکده پزشکی هاروارد فردی با وزن 70 کیلوگرم در مدت‌زمان یک ساعت حدود 520 تا 744 کالری خواهد سوزاند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وزن و شدت تمرین دو فاکتور اصلی در تعیین نرخ کالری سوزی خواهد بود. این محصول با بالاتر بردن متابولیسم مؤثر بدنی در تمرینات هوازی توانایی چربی سوزی بدن شما را نیز افزایش خواهد داد.

سلامت کلی تان را بهبود می بخشد

اگر به‌عنوان یک ورزشکار سابقه فشارخون و کلسترول بالا رادارید استپ ایروبیک بهترین وسیله در کنترل مفید فشارخون، کاهش وزن و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود. تمرینات هوازی برای از بین بدن دیابت بسیار مفید است خصوصاً اگر زیر نظر پزشک تمرینات خود را ادامه دهید. به‌طور مثال افرادی که دارای التهاب در مفاصل خود هستند و به‌نوعی از بیماری آرتریت حتی در سنین نوجوانی رنج می‌برند می‌توانند از استپ‌های ورزشی فایبرگلاس که قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارند، استفاده نمایند.

نکات مهم هنگام تمرین با تخته استپ

استفاده از تمرینات ورزشی با این وسیله چه به‌صورت گروهی و چه انفرادی به همراه حرکات ریتمیک می‌تواند علاوه بر تقویت شرایط جسمی به‌نوعی عادت به بی‌تحرکی را از بین برده و انواع بخش‌های بدن را در صورت استفاده صحیح ازجمله ران‌ها، پاها، ساق و عضلات همسترینگ تحت چالش قرار دهد. ما در این مقاله چند نکات مهم برای تمرین با تخته استپ را به شما آموزش خواهیم داد بنابراین برای اجتناب از آسیب‌های جسمی بهتر است نکات زیر را رعایت بفرمایید.

تخته استپ را به درستی روی زمین قرار دهید

بهتر است هنگام انجام تمرینات، استپ بدنسازی را درست در مقابل خود بر روی یک سطح صاف و بدون شیب بافاصله نزدیک از خود و مناسب از دیگر وسیله‌ها و سایر ورزشکاران قرار دهیم. از طرفی هنگام استفاده از استپ ورزشی مخصوصاً برای مدل‌هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، سعی نمایید در یک ارتفاع متناسب قرار داده تا مهارت بدنی خود را با انواع حرکات منطبق کنید و به‌نوعی پوسچر بدنی خوبی داشته باشید.

کفش متناسب بپوشید

اصلی‌ترین بخش از بدن شما که در این تمرینات کارایی دارد، پاهایتان است. کفش‌های ارگونومیک برای تمرینات با استپ ایروبیک بسیار مناسب هستند. نداشتن کفش و یا داشتن هرگونه کفش غیراستاندارد ممکن است آسیب‌های جدی به ستون فقرات و پاهای شما وارد نماید.

هنگام تمرین به بدن خود آب برسانید

نوشیدن مایعات ازجمله آب به‌عنوان سالم‌ترین روش برای هیدراته کردن بدن است. هنگام تمرین به دلیل بالا رفتن سطح متابولیسم، عملیات تعریق انجام می‌شود. همین امر باعث خواهد شد آب بدن را ازدست‌داده و حرارت بدن ناشی از سوخت‌وساز بالا رود؛ بنابراین نوشیدن آب به‌اندازه کافی به تعادل گرمایی و دمای بدن کمک بسیاری خواهد کرد و باعث خواهد شد بدن هیدراته شود. معمولاً در این تمرینات بهتر است هر 10 دقیقه حدود 2 لیوان آب مصرف کنیم.

از حرکات مناسب استفاده کنیم

هنگام انجام تمرینات ورزشی به‌صورت گام زدن بایستی دقت کنید که پاهای خود را تا ارتفاع مناسب بالا بیاورید تا با تخته استپ ایروبیک برخورد نداشته باشید. از طرفی زمانی که پاهای خود را بر روی سطح مقطع آن قرار می‌دهید مراقب باشد که در کنارها و یا لبه آن این کار را انجام ندهید تا به مچ پاهایتان آسیب نرسد.

قیمت تخته استپ ورزشی

قیمت تخته استپ ورزشی به نوع جنس و کاربرد آن وابسته است. معمولاً محصولات فایبرگلاس قیمت بالاتری خواهند داشت زیرا استحکام و مقاومت بیشتر خصوصاً در مواجهه با اجسام تیز و برنده دارند. اگر قصد خرید استپ ورزشی را دارید و مبتدی بوده و نیاز به تنظیم ارتفاع ندارید مدل‌های فومی مناسب کار شما است. در غیر این صورت می‌توانید برای تمرینات بیشتر و در طولانی‌مدت از جنس فایبرگلاس استفاده نمایید.

خرید تخته استپ ورزشی باکیفیت تضمین‌شده از کالاورزش

با توجه به مدل‌های بی‌کیفیت و کوچک‌تر این استپ‌ها در بازار، همواره توصیه می‌کنیم این قبیل محصولات را از فروشگاه‌های معتبر ورزشی تهیه نمایید. اگر نیاز به خرید انواع مختلف استپ فومی و فایبرگلاس را دارید ما در این بخش انواع مختلفی از این محصولات را در رنگ‌بندی‌های متنوع عرضه خواهیم کرد؛ بنابراین اگر به دنبال تمرینات هوازی پله نوردی یا مشابه آن هستید این وسیله ارزان‌قیمت کمک زیادی در تقویت عضلات سرینی و چهار سر ران شما خواهد کرد. در انتها لازم است بدانید از طریق شماره‌های درج‌شده در سایت می‌توانید راهنمایی لازم در خصوص این محصول را دریافت نمایید.

faq
پرسش های متداول

تخته استپ‌ها در 2 نوع فومی و فایبرگلاس در بازار موجود می‌باشند. نوع فایبرگلاس بیشتر برای رشته‌های کراس فیت و بدنسازی کاربرد دارد و از نوع حرفه‌ای می‌باشد. تخته استپ‌های فومی نیز در انواع 3 لایه، 4 لایه و 5 لایه مناسب تمرینات فوتبال، ایروبیک و پیلاتس می باشند.

تمامی محصولات تخته استپ در سایت کالاورزش قالب خورده، یک اندازه و از مواد اعلا ساخته‌شده‌اند. قیمت تخته استپ فومی نسبت به مدل فایبرگلاس ارزان‌تر بوده و در اکثر باشگاه‌های فوتبال و بدنسازی و همچنین در تمرینات ورزشی در منزل قابل‌استفاده می‌باشند.

مقالات مرتبط با تخته استپ ورزشی

ارسال شده در : ۲۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵:۴۵ قبل از ظهر
ارسال شده در : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۷:۵۵ بعد از ظهر
whatsapp whatsapp phone