۰

توپ والیبال

توپ والیبال

والیبال یکی از پرطرفدارترین ورزش های گروهی جهان است که امروزه محبوبیت فراوانی در کشورمان دارد. این ورزش که برای تمامی گروه های سنی مناسب است، چه در حیاط خانه و مدرسه و چه در باشگاه قابل اجرا بوده و از آنجایی که تجهیزات مورد نیاز آن توپ و تور است، هزینه زیادی  ندارد.  ورزش والیبال در سال 1895 میلادی توسط ویلیام مورگان در ایالت ماساچوست امریکا اختراع گردید. این ورزش به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین تفریحات و سرگرمی آن زمان برای تجار و افراد ثروتمند به‌حساب می‌آمد و آن موقع تنها درون سالن انجام می‌شد.

جالب است بدانید ویلیام مورگان نام این ورزش را Mintonette نام‌گذاری کرده بود که بعدها با نام والیبال شناخته شد. در زمان گذشته این محصول از چندین لایه پارچه و چرم ساخته می‌شد ولی در سال 1916 اندازه استاندارد این توپ تغییر و کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر گردید. ورزش والیبال درگذشته به‌عنوان ورزش مسقف تنها درون سالن ورزشی انجام می‌شد و بعداً به دلیل علاقه شخصی مردم این بازی در فضای روباز نیز شکل گرفت. به‌طورکلی ورزش والیبال به دو نوع والیبال سالنی و والیبال ساحلی در جهان شناخته می‌شوند و هر یک با قوانینی نزدیک به هم طرفداران بسیاری دارد.

انواع توپ والیبال

توپ اصل والیبال از دهه 1895 میلادی تاکنون به‌عنوان فاکتور مهم و اصلی این رقابت ورزشی به‌حساب می‌آید. در آن زمان آنچنان توپ مناسبی برای ورزش والیبال طراحی نشده بود؛ اما سپس ویلیام مورگان توپی را طراحی کرد که جنس تیوپ داخلی آن شبیه لاستیک دوچرخه و از طرفی لایه بیرون و دومی آن نیز شبیه پارچه پنیری شکل بود. جالب است بدانید ایده اولیه طراحی این محصول از توپ‌های بیس بال گرفته شد و سپس بر اساس طرح آن‌ها پایه‌ریزی گردید. برای مشاهده انواع توپ در بازار، ازجمله توپ والیبال معمولی و اصل حتماً با مارک‌هایی چون فاکس FOX، میکاسا Mikasa و توپ‌های والیبال molten روبرو خواهید شد. اما هرکدام از انواع توپ والیبال اصل دارای قیمت‌های متفاوتی است.

انواع توپ والیبال

توپ والیبال سالنی

در حالت استاندارد وزن توپ بین 240 تا 280 گرم خواهد بود. میزان شاخصه استاندارد فشار داخلی توپ والیبال اورجینال چیزی حدود psi 4.3 و محیطی بین 65 تا 67 سانتی‌متر دارد. تفاوت اصلی آن با محصولات دیگر رده نوجوانان در همین اندازه‌ها است. جنس رویه از چرم بوده و نسبت به مدل‌های ساحلی قیمت بالاتری دارد.

توپ والیبال ساحلی

محصول اورجینال ساحلی به دلیل اینکه در فضای باز مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌بایست نسبت به سایر توپ‌ها دارای وزن بالاتر و رویه مقاوم‌تری باشد. این توپ‌ها عمر و دوام بالاتری نیز خواهند داشت. دوام این توپ‌ها به حدی است که در مواجهه با گرمای خورشید، شن و ماسه کاملاً مقاوم می‌باشد. جرم این توپ‌ها حدود 260 تا 280 گرم و شاخصه فشار هوا در واحد psi حدود 2.5 تا 3.2 خواهد بود.

توپ والیبال ساحلی

سطح بیرونی توپ والیبال اصل از جنس چرم بوده و درجه سختی بالایی خواهد داشت. به‌اصطلاح بافت داخلی این توپ‌ها خشن بوده و دوختی می‌باشد. این فاکتورها می‌تواند بر روی کل بازی شما تأثیر زیادی بگذارد. داشتن یک توپ والیبال معمولی و حرفه‌ای به انتخاب مکان بازی شما و هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید ارتباط خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم مارک‌های مختلفی چون FOX فاکس، Mikasa میکاسا، Molten مولتن، تاچیکارا و غیره به‌عنوان برندهای معتبر در جهان شناخته‌شده است. برای معرفی ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع برندهای توپ والیبال ساده و حرفه‌ای با ما همراه باشید.

توپ والیبال میکاسا

میکاسا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین توپ‌های این رشته می‌باشد. محصول میکاسا کاملا اورجینال از سال 1917 میلادی تا به امروز در شهر هیروشیمای ژاپن به‌عنوان برند اصلی توپ والیبال حرفه‌ای مسابقات المپیک و مورد تأیید فدراسیون جهانی در سال 1969 مطرح می‌شود. در حال حاضر توپ v200w میکاسا به‌عنوان نمونه‌ای از بهترین توپ‌ها شناخته می‌شود.

توپ والیبال

توپ والیبال مولتن

مولتن نیز توسط یک شرکت ژاپنی با همان نام مولتن ساخته می‌شود. این کمپانی به‌عنوان یک از شرکت‌های پیشرو در صنعت تجهیزات ورزشی و قطعات خودرو بوده که توپ‌های ورزشی مولتن به‌عنوان طیف گسترده‌ای از محصولات آن خواهد بود. دلایل اصلی مشهور بودن برند مولتن تولید توپ والیبال حرفه‌ای و توپ‌های فوتبال آمریکایی، توپ‌های ورزشی بسکتبال، داج بال، هندبال و والیبال است. مولتن به‌عنوان یک تولیدکننده رسمی محصولات والیبال در مسابقات قهرمانی مردان و زنان در امریکا نیز به‌حساب می‌آید.

توپ والیبال تاچیکارا

تاچیکارا نیز به‌عنوان یکی از مشهورترین برندهای توپ ورزشی در توکیو ژاپن از سال 1915 میلادی شناخته می‌شود. تکنیک طراحی محصول حرفه‌ای تاچیکارا باعث شده تا امروزه این محصول مورداستفاده مسابقات رسمی برای بسیاری از باشگاه‌ها و بازیکنان برتر جهان قرار گیرد. قدمت تاریخی کمپانی بزرگ تاچیکارا به بیش از 100 سال خواهد رسید. روش طراحی توپ تاچیکارا به‌نوعی می‌باشد که به‌عنوان ابزاری مناسب برای افزایش عملکرد بازیکنان و بهبود طراحی بصری متناسب با نیاز افراد خواهد بود.

امروزه تاچیکارا به‌عنوان اصلی‌ترین برند از طرف NAIA یا اتحادیه ملی ورزشی رسمی والیبال چین، اقیانوسیه، آفریقا، کانادا و اروپا است. تکنولوژی اکثر توپ‌های ورزشی والیبال تاچیکارا از کیسه‌هایی با جنس لاستیک مصنوعی است. دوام و عمر این‌گونه توپ‌ها نیز کاملاً منطبق بر استانداردهای تعریف‌شده در جهان است.

قیمت های توپ والیبال در بازار

قیمت‌های این محصول در منیریه با توجه به نوع اصلی و معمولی آن کاملاً متفاوت است. توصیه ما به شما این است قبل از خرید این محصول اول تصمیم گرفته که می‌خواهید آن را برای تعطیلات خود و استفاده در محیط‌های باز و پارکی تهیه کنید و یا به دنبال توپ والیبال اورجینال برای تمرین داخل سالن خود هستید. چون هر یک دارای کیفیت و قیمت‌های متفاوتی است. اگر برای بازی‌های پارکی خود می‌خواهید از توپ والیبال ساده با رویه ضخیم‌تر استفاده نمایید. هرچند ممکن است این محصول نسبت به نوع اصلی خود کمی سنگین‌تر باشد. در قیمت توپ والیبال و خرید توپ‌های اصلی دقت کنید و حتماً آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید.

مواد و مصالح سازنده توپ والیبال

چیزی که یک توپ والیبال را از توپ های دیگر متمایز می کند، مواد اولیه آن است. مواد اولیه بی کیفیت، توپ های متوسط و کم کیفیتی را به وجود می آورند.ا اگر شما توپی دارید که توسط FIVB یا سازمان های رسمی که از ورزش حمایت می کنند تایید شده، بهتر است که بدانید این توپ بصورت رسمی برای والیبال طراحی شده است. استفاده از بهترین تجهیزات ورزشی به بازیکنان این امکان را میدهد که به تواننداستعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

بطور کلی ۳ بخش مختلف در توپ وجود دارد:

۱. پوسته ی بیرونی توپ

معمولا لایه بیرونی توپ از چرم با کیفیت، یا چرم مصنوعی ساخته می شود. توپ های والیبال از قطعات مختلف که بصورت ایمن به پوشش داخلی چسبیده است، ساخته می شوند تا بخیه ها صاف تر به نظر برسند. صاف بودن بخیه ها باعث افزایش کیفیت بازی می شود. اگر درزها سفت و بدشکل باشند، هنگام اصابت به زمین یا زمانی که توپ رها می شود، در جهت غیر قابل انتظاری حرکت خواهند داشت و بازیکنان در شرایط و  وضعیت دشواری قرار می گیرند.  صاف و هموار بودن بخیه ها تضمین می کند که توپ در جهت درست و قابل پیش بینی حرکت کند و این اجازه را به بازیکنان می دهد که به آسانی با توپ کار کنند.

۲. هسته ی درونی توپ

هسته و درون توپ (کیسه) نام دارد. این قسمت معمولا از پلاستیک ساخته می شود. به این دلیل توپ باید بسیار کم وزن و سبک باشد. به یاد داشته باشید که توپ والیبال باید وزنی حدود ۹.۲ تا ۹.۹ داشته باشد. سبکی توپ نه تنها باعث می شود که توپ راحت و صاف تر در هوا حرکت کند، بلکه باعث می شود بازیکنان توانایی واقعی خود را نمایش دهند و از کشیدگی عضلات نیز جلوگیری می کند. تصور کنید که بارها و بارها توپ به دستان یک والیبالیست اصابت کند. احتمالا فردی را می بینید ساعدهایش قرمز و دردناک شده است. حالا تصور کنید اگر توپ ها سنگین باشند، آسیب دستها بسیار بدتر خواهد بود.

۳. قطعه ها

در گذشته توپ ها از ۱۸ قطعه در دور تا دور تشکیل می شد. اکنون توپ های رسمی که برای المپیک و دیگر لیگ های رسمی استفاده می شوند، دارای ۳ رنگ و ۸ قطعه هستند. دلایل مختلفی برای چند قطعه بودن توپ هست، اما چیزی که مهم است اثرگذاری قطعه ها در عملکرد توپ است. قطعه ها کمک می کنند که توپ محکم و کنار هم بماند و در بازی موثر عمل کند. 

میزان باد توپ والیبال

برای آنکه توپ عملکرد مناسبی در هنگام بازی داشته باشد بایستی بر اساس استاندارد لازم بر فشار باد تنظیم شود. توپ های مخصوص مسابقات جهانی دارای فشار بادی بین ۵ الی ۴ PSI هستند. البته فشار هوای استاندارد توپ بر روی قسمت سوپاپ باد درج شده است. هیچ گاه بدون استفاده از سوزن مخصوص توپ اقدام به باد زدن و یا تخلیه باد توپ نکنید زیرا ممکن است سبب گرفتگی و یا سوراخ شدن بادکنک داخل توپ شود. برای باد زدن و یا تخلیه توپ می توانید از این نکات استفاده کنید.

نحوه باد زدن توپ والیبال

توپ های والیبال به طور معمول در هنگام بازی مقداری از باد خود را از دست خواهند داد به همین جهت است که در رقابت های جهانی و مسابقات از چند توپ استفاده می شود و همواره میزان فشار توپ ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس اصول گفته شده در بالا توپ را باد بزنید و میزان آن را مطابق با استاندارد فدراسیون جهانی والیبال ۴/۲۶ PSI تنظیم کنید.

نحوه خالی کردن باد توپ والیبال

میزان باد درون توپ والیبال بسیار مهم است زیرا در صورت وجود هوای غیر استاندارد در داخل توپ باعث بروز آسیب در قسمت تکه های توپ و خارج شدن از فرم استاندارد آن خواهد شد. برای خارج کردن هوای اضافی با سوزن مخصوص به این روش که سوزن را به شکل چرخشی در قسمت سوپاپ توپ به حرکت درآورید و آن را به مقداری در داخل سوپاپ نگه داشته تا به مقدار فشار استاندارد برسد و به آرامی سوزن را از داخل سوپاپ خارج کنید.

خرید توپ والیبال حرفه ای و معمولی از کالاورزش با کیفیت عالی خرید توپ والیبال از سایت فروشگاهی کالاورزش به دو روش اینترنتی و حضوری قابل انجام است. شما می‌توانید در هرلحظه از شبانه‌روز از طریق سایت اینترنتی اطلاعاتی ازجمله قیمت توپ والیبال و مشخصات فنی محصولات خود را در انواع رنگ‌ها و طرح‌های جذاب انتخاب کرده و خرید نمایید. قبل از خرید توپ والیبال با درجه کیفیت حرفه‌ای و یا معمولی می‌توانید با مشاورین ما در تماس بوده و بهترین توپ‌های ورزشی والیبال را خریداری نمایید.

تشخیص توپ والیبال اصل

برند های ویلسون، مولتن، تاچیکارا، بادن، و میکاسا از کمپانی های معروف و صاحب نام در زمینه تولید توپ های والیبال محسوب می شوند که معمولا از تولیدات این کمپانی ها در رقابت های جهانی و لیگ های معتبر والیبال استفاده می شود. همه این شرکت ها در ساخت و تولید محصولات خود از مواد موغوب و با کیفیتی استفاده می کنند. اکثر این کمپانی برای محصولات خود دارای شناسنامه هستند و هر یک از مدل های تولیدی خود را با ذکر مشخصات کامل شامل جنس چرم بکار برده شده در توپ، سایز، میزان مقاومت و وزن توپ را مشخص کرده اند. شما با در دست گرفتن دو توپ متفاوت با توجه به مطالبی که در مورد توپ های والیبال گفته شد مانند میزان نرمی توپ، جنس توپ، نحوه حرکت توپ، و حالت اتصال قسمت های توپ به یکدیگر مانند نحوه چسب شدن قطعات و نوع دوخت (کوک) به راحتی می توانید توپ اصلی را یک توپ تقلبی و بی کیفیت تشخیص دهید.

نکات مهم هنگام خرید توپ والیبال

با توجه اینکه انواع گوناگونی از توپ والیبال با ابعاد متنوع در بازار موجود هستند، قطعا در انتخاب نوع مناسب این توپ کمی دچار چالش خواهید شد. انتخاب و خرید توپ والیبال که هم با کیفیت بوده و هم از نظر قیمت مقرون به صرفه باشد، بسیار مهم است. ما در ادامه به چند پارامتر مهم که در خرید توپ والیبال حتما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید اشاره خواهیم کرد:

  1. ابعاد توپ والیبال

                سایز یک توپ والیبال استاندارد سایز 5 است که دارای محیط 65-67 سانتیمتر و وزن 260-280 گرم است. در مسابقات رسمی افراد بالای 12 سال از توپ والیبال سایز 5 استفاده می شود.

         2. نرمی و راحتی توپ والیبال

              از آنجایی که در بازی والیبال توپ همواره با دست بازیکنان در تماس است، بسیار مهم است که رویه توپ نرم باشد تا به مچ دست ورزشکاران آسیبی نرسد. 

        3. دوام توپ والیبال

              این مورد وابستگی زیادی به سطح بازی و محیط آن دارد. در صورتی که بازی در سطح بالایی انجام شود، از آنجایی که ضربات با شدت بالاتری به توپ والیبال وارد می شود، بنابراین طول عمر توپ کاهش می یابد. همچنین در صورتی که بازی در محیطی باز انجام شده و توپ در معرض پرتو خورشید قرار بگیرد، طول عمر توپ کاهش خواهد یافت.

عوامل موثر بر قیمت توپ والیبال

هنگام خرید توپ والیبال، با انواع توپ که دارای ابعاد و جنس های گوناگونی بوده و قیمت های متنوعی دارند مواجه خواهید شد. به طور کلی عوامل مختلفی بر قیمت توپ والیبال تاثیرگذار هستند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

1. سرعت توپ والیبال

     یکی از مهمترین مواردی که بازیکنان حرفه ای بسیار زیاد به آن توجه می کنند، سرعت توپ است. در صورتی که توپ والیبال دارای ساختار مناسبی باشد، ورزشکاران می توانند به راحتی با قدرت زیادی به توپ ضربه زده و یک بازی حرفه ای را تجربه کنند.

2. جنس توپ والیبال

     یک توپ والیبال با کیفیت از مواد با کیفیت بالایی ساخته شده است. یک توپ والیبال حرفه ای و اصل توسط سازمان FIVB تایید شده و مناسب بازی های حرفه ای بوده و قاعدتا  قیمت توپ والیبال اصل بالاتر از توپ های معمولی است.

 3. اندازه توپ والیبال

    توپ والیبال کوچک برای افرادی که به تازگی قصد شروع ورزش والیبال را دارند توصیه می شود. یک توپ کوچک در هنگام ضربه زدن آسیب کمتری به ساعد بازیکن وارد می کند. در صورتی که قصد سفارش توپ والیبال برای کودک خود را دارید، خرید ابعاد کوچک آن را توصیه می کنم. قاعدتا قیمت آن نسبت به قیمت توپ والیبال استاندارد کمتر است.

 

خرید آنلاین توپ والیبال حرفه ای و معمولی از کالاورزش

خرید توپ والیبال از سایت فروشگاهی کالاورزش به دو روش اینترنتی و حضوری قابل انجام است. شما می‌توانید در هرلحظه از شبانه‌روز از طریق سایت اینترنتی اطلاعاتی ازجمله قیمت توپ والیبال معمولی و اصل را کسب نموده و همچنین مشخصات فنی محصولات خود را در انواع رنگ‌ها و طرح‌های جذاب انتخاب کرده و خرید نمایید. لازم به ذکر است که فروش اینترنتی توپ والیبال توسط فروشگاه کالا ورزش همراه با خدمات مشاوره کارشناسان این مجموعه صورت می گیرد. به گونه ای که پیش از خرید توپ والیبال با درجه کیفیت حرفه‌ای و یا معمولی می‌توانید با مشاورین ما در تماس بوده و بهترین توپ‌های ورزشی والیبال را خریداری نمایید.

faq
پرسش های متداول

توپ والیبال میکاسا، توپ والیبال مولتن، توپ والیبال تاچیکارا

ابعاد توپ والیبال، نرمی و راحتی توپ والیبال، دوام توپ والیبال

سرعت توپ والیبال، جنس توپ والیبال، اندازه توپ والیبال

مقالات مرتبط با توپ والیبال

ارسال شده در : ۳۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۴۴:۳ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۸:۹ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۸:۹ بعد از ظهر
whatsapp whatsapp phone