۰

مدیسن بال چیست؟

مدیسن بال را به‌نوعی توپ طبی ورزشی نیز می‌نامند. این محصول برای انجام تمرینات تناسب‌اندام و بهبود قدرت و هماهنگی میان اندام‌های بدن کاربرد فراوانی را در بین ورزشکاران حرفه‌ای دارد. توپ‌های سنگین ورزشی معمولاً از جنس چرم، وینل، لاستیک، پلی اورتان و سایر موارد باکیفیت ساخته می‌شوند. این محصولات در وزن‌های مختلفی از 1 کیلوگرم به بالا عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه تاریخچه‌ای از توپ‌های Medicine ball را بیان کنیم، جالب است بدانید قدمت تاریخی این محصول به 3000 سال پیش بازمی‌گردد. زمانی که آریایی‌ها بااندام حیوانات توپ‌های پر از شن و ماسه درست می‌کردند و با یکدیگر به تمرین و سرگرمی می‌پرداختند.

بعدها در زمان یونان باستان پزشک مشهور بقراط حکیم از پوست حیوانات با محتویات شن و ماسه تو پ های طبی را تولید می‌کرد و آن‌ها را برای بیماران خود تجویز می‌نمود تا با استفاده از این توپ‌ها برخی حرکات فیزیوتراپی مانند جلو و عقب کردن را برای توان‌بخشی بیماران انجام دهد. در اواخر قرن 19 میلادی زمانی که کلمات لاتین Medicine و Health به‌نوعی مترادف یکدیگر شناخته می‌شدند، از توپ مدیسن بال برای ارتقا تمرینات ورزشی و سلامت توسط کشتی گیران ایرانی مورداستفاده قرار گرفت.

انواع مدیسن بال

انواع مختلف توپ‌های ورزشی طبی یا همان Medicene ball در وزن‌ها و حتی جنس‌های مختلفی موجود می‌باشد. چون در اغلب تمرینات این محصول در دست قرار می‌گیرد، معمولاً رویه آن حالت بافتی دارد تا لغزشی نداشته باشد. این توپ‌های وزنی از شن، هوا و حتی سایر موادی که به آن وزن دهد تشکیل‌شده است. در ادامه به‌صورت خلاصه به چند مدل از این محصولات اشاره خواهیم کرد.

مدیسن بال چرمی

این توپ‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست از روکش چرمی تولیدشده‌اند و اغلب ورزشکاران حرفه‌ای و قدیمی مخصوصاً بوکسورها از این محصول استفاده می‌کنند. جالب است بدانید این محصولات همچنان در حال تولید هستند و مربیان ورزش‌های بدنسازی علاقه زیادی به استفاده از توپ مدیسن چرمی دارند. وزن این توپ‌ها حدود 4 الی 6 کیلوگرم بوده اما اخیراً به دلیل قیمت بالایی که دارند، عرضه آن‌ها بسیار محدودشده است.

مدیسن بال چرمی

مدیسن بال ژله ای

این محصول در جنس و بافت ساختاری آن‌ها از رزین‌های پلی وینیل ساخته‌شده که به‌عنوان یک توپ ژله‌ای نیز شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است این توپ‌ها قابلیت پرش اضافه را ندارند و باعث می‌شود تا در تمرینات پرتابی با استفاده از ترامپولین یا هر سطح دیگری که نمی‌خواهید به همان اندازه شتاب توپ به سمت شما برگردد بهترین انتخاب خواهد بود. این محصول در اندازه‌های متنوعی به بازار عرضه‌شده‌اند و برای کارهای باز توانی بسیار مفید خواهند بود. ازلحاظ قیمتی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشند.

توپ مدیسن بال ژله ای

 

مدیسن بال بادی

این مدل به دلیل اینکه از هوا پرشده‌اند داری جهش بیشتری خواهند بود. برای آن دسته از ورزشکارانی که سفرهای طولانی‌مدت انجام می‌دهند یا فقط به دنبال محصولی هستند که شناور باشد و یا پرش خوبی داشته باشد مناسب است. توپ مدیسن بال بادی بیشتر برای تمرینات پلیومتریک مناسب است.

مدیسن بال بادی

مدیسن بال طناب دار

برخی از توپ‌ها به یک طناب متصل هستند که بیشتر برای تمرینات چرخشی مناسب خواهند بود. استفاده از این محصول باعث تن کردن عضلات هسته‌ای بدن، تمرینات هدفمند بر روی مفاصل، هماهنگی و انعطاف‌پذیری دامنه حرکات شما خواهد شد. شما می‌توانید با خیال آسوده آن را به هر سطحی بکوبید بدون اینکه نگرانی از بابت ترکیدگی و پارگی داشته باشید.

توپ مدیسن بال طناب دار

مدیسین بال دارای گریپ

جنس این محصول معمولاً از پلاستیک و یا پلی اورتان سخت می‌باشد. این ویژگی موجب می‌شود تا هنگام تمرین در دستان شما لغزش نداشته باشد. از دیگر ویژگی آن، امکان غوطه‌ور شدنش در آب می‌باشد که در ورزش واترپلو کاربرد بیشتری دارد. جنس این محصول و قیمت مناسبش باعث شده تا در بیشتر باشگاه‌های ورزشی و همچنین منازل مورداستفاده قرار گیرد.


خرید آنلاین توپ والیبال


مدیسن بال راهی برای تقویت عضلات

مدیسن بال که با عنوان های توپ پزشکی و توپ تمرینی نیز معرفی شده است، وسیله ای کروی شکل و سنگین است که برای بالا بردن استحکام و رسیدن به اهداف آموزشی ورزشی از آن استفاده می شود. مدیسن بال در سایزها و وزن های مختلفی وجود دارد. درست انتخاب کردن وزن مدیسن بال برای شما، بستگی به سطح توانایی و تمرینی که می خواهید انجام دهید، دارد. بعضی از مدیسن بال ها بدون دسته ساخته شده اند که بهترین وسیله برای انجام تمرینات شکمی-بطنی هستند. و به عنوان دوچرخه معرفی شده اند. این تمرین شما را مجبور می کند مدیسن بال را به چرخانید و به اطراف تاب بدهید. این حرکت به مدل چرخیدن پدال دوچرخه اشاره می کند. حرکت پدال دوچرخه تمامی قسمت میانی بدنتان را هدف می گیرد و ماهیچه های مورب و ماهیچه های شکمی را شکل می دهد.

عضله سازی با مدیسن بال

یکی از مزایای مهم ورزش و تمرین با مدیسین بال، افزایش عضله سازی و قدرت بدنی شماست. داشتن یک عضله سالم به شما این امکان را می‌دهد که در طول تمرینات و فعالیت‌های روزمره زندگی بهترین عملکرد را داشته باشید و کمتر آسیب ببینید. 3 معیار اصلی و اساسی در عضله سازی با مدیسن بال و استفاده از حداکثر توان افراد وجود خواهد داشت که به ترتیب شامل ذخیره کالری بیشتر، مصرف پروتئین و برنامه‌های تمرینی چالشی با این محصول خواهد بود. به‌طورکلی توپ‌های مدیسن با ساخت فیبرهای عضلانی در تمرینات باعث می‌شوند تا افزایش قدرت شما نسبت به قبل بیشتر شده و بتوانید از آن در هر مکانی ازجمله منازل به نحو احسن استفاده کنید.

مزایای تمرین با مدیسن بال

براساس تحقیقات صورت گرفته در حوزه ی تربیت بدنی در سال ۲۰۰۶، دانش آموزان دبیرستانی که از مدیسن بال استفاده می کردند و با آن تمرین انجام می دادند، به توانایی بدنی بالاتری نسبت به گروهی که از مدیسن بال استفاده نمی کردند، دست یافته بودند. این تحقیقات ادعا میکند که تمرین با مدیسن بال باعث افزایش توانایی فرد و رشد بدنی افراد خواهد شد. مهم است که نسبت به خطرات استفاده نادرست از تمرین با این تجهیزات ورزشی آگاه باشید.

مزایای تمرین با مدیسین بال

نحوه استفاده از مدیسن بال

اگر تا به حال با مدیسن بال و این دسته از تجهیزات ورزشی تمرین نکرده اید، بهتر است با یک مربی حرفه ای یا کسی که می داند چطور از این وسایل استفاده کند، مشورت کنید. استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی، احتمال وقوع مصدومیت را افزایش می دهد. شما باید قبل از اینکه تمرین با مدیسن بال را شروع کنید، ابتدا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدن خود را گرم کنید تا بدن و ارگان ها آماده ی ورزش شوند. خیلی از تمرینات با این تجهیزات از نوع قلبی عروقی (کاردیو) هستند. همچنین مهم است که مطمئن شوید برای انجام و اجرای تمرینات فضای کافی دارید. برخلاف دمبل های گرد و مرسوم، تمرین با مدیسن بال نیازمند داشتن فضای اضافه و باز است. برای اجرای این دسته از تمرینات بهتر است در گوشه ها و قسمت های شلوغ باشگاه نباشید و خود را در این موقعیت خطرناک قرار ندهید.

حرکت شنا با مدیسن بال

حرکت تمرینی شنا با این توپ ورزشی را می‌توان در جهت تقویت عضلات سینه و بازوها انجام داد. برای انجام آن ابتدا بر روی زمین در حالت شنا قرار بگیرید. شما می‌توانید به دو شکل این تمرین را انجام دهید. یا هر دودست خود را بر روی توپ گذاشته و سپس باقدرت عضلات بدن خود را به سمت بالا بکشید و یا اینکه یکی از دستان بر روی زمین و دیگری بر روی توپ قرار دهید.

شنا با مدیسن بال

حرکت تمرین کوهنوردی با مدیسن بال

انجام حرکت mountain climbers باعث قدرت عضلات پشت کمر، قفسه سینه و شانه‌های شما خواهد بود. در این تمرینات نیازی به پریدن در حین حرکات نخواهد بود. این تکنیک ورزشی به‌عنوان بهترین تمرینات تناسب‌اندام شما می‌باشد. در این حرکات تمرینی کوهنوردی Medicine ball هرچه عضلات شما بیشتر کار کند کالری بیشتری سوزانده می‌شود. برای انجام این حرکات به‌صورت پلانک با دودست خود بر روی توپ ورزشی فشار وارد کرده، بازوها را صاف و پاهایتان را پشت سرخود قرار دهید. حال درحالی‌که زانوی راست را به سمت سینه می‌کشید بدن خود را در همان حالت نگه‌داشته و عضلات شکم را منقبض کنید. این حرکت را برای زانوی چپ نیز طبق تصویر تکرار نمایید.

حرکت تمرین کوهنوردی با مدیسن بال

حرکت تمرینی اسکات با چرخش

انجام این حرکت تقویت عضلات گلوت که به‌عنوان بزرگ‌ترین عضلات بدن شما است را شامل خواهد شد. برای استفاده از این تمرین بازوهای خود را کاملاً کشیده و آرنج خود را کمی خم نمایید. پاهایتان را هم‌زمان مقداری جلوتر به حالت نشسته قرار دهید. به دیوار تکیه داده و حالت اسکات بگیرید. هم‌زمان می‌توانید به سمت راست چرخیده، سپس به مرکز برگردید و مجدداً به سمت چپ تکرار نمایید.

حرکت اسکات با مدیسن بال

قیمت انواع مدیسن بال

قیمت مدیسین بال ایرانی نسبت به مدل‌های خارجی کاملاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. اگر به دنبال توپ مدیسین ارزان و باکیفیت می‌باشید، پیشنهاد ما مدل‌های ایرانی بدون دسته می‌باشد. درصورتی‌که طرفدار مدل‌های دسته‌دار این محصول هستید، باید به سراغ انواع خارجی آن بروید.

خرید اینترنتی مدیسن بال با کیفیت تضمین شده از کالاورزش

فروش آنلاین انواع مدیسن بال در سایت فروشگاهی کالاورزش بر اساس جنس، وزن و نوع برند متفاوت است. برای آشنایی با انواع قیمت‌های توپ Medicine می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

whatsapp whatsapp phone