۰

توپ جیم بال

توپ جیم بال

توپ جیم بال (Gym Ball) چیست؟

جیم بال Gym Ball یک نوع توپ لاستیکی است که در باشگاه های ورزشی، سالن های به عنوان لوازم یوگا و پیلاتس و حتی در دفتر کار مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله که به نام های توپ سوئیسی، توپ پیلاتس و یا توپ بدنسازی نیز شناخته می شود، به طور معمول به منظور انجام حرکات کششی و مقاومتی و تقویت عضلات هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد. نکات مثبت زیادی در مورد جیم بال وجود دارد که آن را به وسیله ای محبوب در بین ورزشکاران اعم از حرفه ای و مبتدی تبدیل کرده است. از جمله مزایای این وسیله این است که، تنها با خرید یک توپ با قیمت مناسب میتوانید تمریناتی مفرح و در عین حال مفید برای کل بدن انجام دهید و در  کنار سلامت جسمانی، از ورزش لذت ببرید. قبل از اینکه به مزایا و کاربردهای جیم بال بپردازیم، بد نیست تاریخچه کوتاهی از آن بیان کنیم.

توپ جیم بال چیست

تاریخچه جیم بال

جیم بال Gym Ball اولین بار در دهه ۶۰ میلادی در ایتالیا توسط آکیلینو کوسانی، یک تولید کننده لوازم پلاستیکی ساخته شد. البته هدف او از طراحی این توپ انجام تمرینات کششی و مقاومتی نبود؛ بلکه این توپ برای اولین بار توسط یک پزشک سوئیسی در سوئیس به منظور فیزیوتراپی به کار برده شد. در دهه ۸۰ میلادی، توپ سوئیسی اولین بار توسط جوانا پوزنر مایر به عنوان یک وسیله ورزشی از اروپا به آمریکا برده شد. او اولین کسی بود که کاربرد ورزشی توپ سوئیسی را رواج داد. از آن به بعد، جیم بال به سرعت راه خود را در باشگاه های ورزشی و خانه ها به عنوان وسیله ای مفید برای تقویت عضلات پیدا کرد. امروزه ورزشکاران بیشماری نحوه استفاده از این توپ را توسعه داده اند. و در سطوح مختلف در برنامه ورزشی خود جا داده اند.

فواید جیم بال (Gym Ball)

یکی از مزایای اصلی ورزش با توپ Gym Ball در مقابل سطح صاف و متعادل این است که، بدن به وضعیت بدون تعادل بر روی توپ واکنش نشان داده و در به دست آوردن تعادل تلاش می کند. برای این کار مجبور است که، از تمام عضلات کمک بگیرد. عضلات به مرور زمان به علت تلاشی که برای حفظ تعادل بر روی توپ می کنند، تقویت می شوند. عضلات هسته ای (عضلات شکم و پشت) در مرکز توجه تمرینات ورزشی با این توپ هستند. جیم بال امکان انجام تمرینات متنوع را فراهم کرده است و به هر کسی با هر سطح از آمادگی جسمانی کمک می کند تا تناسب اندام خود را بهبود بخشد. علاوه بر این، برای افزایش شدت تمرینات می توان حرکاتی که با جیم بال انجام می شوند را با وزنه ها ترکیب کرد و مقاومت عضلات را افزایش داد.

بیشتر بدانید: فواید ورزش با توپ بدنسازی

فواید جیم بال

استفاده از جیم بال به عنوان صندلی

زمانی که از جیم بال به عنوان صندلی در محل کار استفاده می کنید، در واقع بهترین حالت نشستن را تمرین می کنید. وقتی بر روی این توپ می نشینید، بدنتان مدام در حال انجام تنظیمات جزئی جهت حفظ تعادل می باشد. به عبارت دیگر، با نشستن بر روی توپ از تعداد بیشتری از عضلات کمک می گیرید. در نتیجه عضلات هسته ای خود را تقویت می کنید. این عضلات قسمت پایین تنه و بالاتنه را به هم متصل کرده و ستون فقرات و پشت شما را حمایت می کنند. تقویت عضلات هسته ای کمک می کند که طرز نشستن شما اصلاح شده مشکلات و دردهای ناشی از نشستن غلط را کاهش می دهد. وقتی عضلات هسته ای شما مدام درگیر باشد، بعد از مدتی شاهد باریک تر شدن کمر خود و نمایان شدن عضلات شکمی خواهید بود. توصیه ای برای نشستن بر روی توپ، باید طوری بر روی توپ بنشینید که زانوهای شما زاویه ۹۰ درجه داشته و ران هایتان موازی سطح زمین باشد.

بهبود تعادل با جیم بال (Gym Ball)

تعادل به این معناست که مرکز ثقل بدن خود را مطابق با سطح زیرین خود نگه دارید. سطح بی ثبات جیم بال، کمک می کند عضلات شما آمادگی انجام واکنش سریع برای به دست آوردن تعادل در شرایط بحرانی را داشته باشد. درگیری بیشتر عضلات و مداومت در آن، منجر به بهبود تعادل بدن می شود. به علاوه، عضلات هسته ای قوی و تعادل مناسب بدن از هم جدا نیستند و همراه با هم به دست می آیند.

آموزش ورزش با توپ جیم بال

تا به این جا پیرامون توپ جیم بال، تاریخچه و فواید آن، همچنین طرز استفاده از توپ جیم بال را بیان کرده ایم در ادامه به آموزش چند تمرین و حرکت با این توپ خواهیم پرداخت.

توپ جیم بال

  برای خرید و اطلاع از کش ورزشی پیلاتس و بدنسازی کلیک کنید.  

انجام تمرینات مقاومتی با جیم بال

می توانید به جای انواع نیمکت بدنسازی مثل نیمکت پرس سینه یا شانه از جیم بال استفاده کنید. به راحتی به توپ تکیه بدهید تا توپ قسمت بالایی پشت و سرتان را ساپورت کند. سپس در حالی که با عضلات هسته ای شکم و پاهایتان در برقراری تعادلتان تلاش می کنید، به وسیله وزنه ها بازوهای خود را تقویت کنید. استفاده از جیم بال به عنوان نیمکت وزنه برداری، باعث می شود تمریناتی که مخصوص بالا تنه هستند، تمام بدن را به کار گیرند.

انجام  تمرینات عضلات هسته ای با جیم بال

توپ Gym Ball یکی از بهترین راه ها برای افزایش قدرت در عضلات هسته ای می باشد. زیرا نیاز به تعادل در شانه ها، لگن و میان تنه را افزایش می دهد. حتی انجام ساده ترین تمرینات مانند دراز نشست، بر روی جیم بال عضلات بیشتری را فعال کرده و تاثیر بیشتری نسبت به حالت عادی دارد. دراز نشست با جیم بال عضلات شکمی بالا و پایین را بیشتر از حالت عادی درگیر می کند. زیرا این عضلات برای جلوگیری از افتادن شما از روی توپ سعی در برقراری تعادل کرده و مجبورند بیشتر کار کنند.

انجام حرکات کششی با توپ جیم بال

جیم بال بهترین وسیله برای انجام حرکات کششی شدید و ساپورت بدن در موقعیت های سخت می باشد. با لم دادن پشتتان بر روی توپ می توانید قسمت جلوی بدن خود را بکشید. این حرکت بعد از یک ورزش سخت در روز و یا قوز کردن طولانی مدت در پشت کامپیوتر بسیار عالی می باشد. توصیه می کنیم یکی از  توپ های جیم بال را تهیه کنید و کمی عدم تعادل به تمرینات خود اضافه کنید تا شاهد تاثیرات مثبت آن باشید. در ضمن اثرات استفاده از جیم بال به جای صندلی کار را فراموش نکنید.


فروش اینترنتی توپ والیبال


انواع توپ جیم بال باقیمت عالی از کالاورزش

به‌طورکلی توپ‌های بدنسازی جیم بال یا همان توپ تناسب‌اندام مناسب برای انجام حرکات کششی و تمرینات ورزشی خواهند بود. ساختار طراحی آن‌ها معمولاً از لاستیک و پی‌وی‌سی بوده که جهت اصلاح ساختار عضلات شکم، کمر و عضلات پا مورداستفاده قرار می‌گیرند. انواع توپ‌های جیم بال در مدل‌های مختلفی ازجمله خاردار، دسته‌دار و ساده با اندازه‌های مختلف با قطر 65، 75 و 85 سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شوند. از طرفی این محصولات در مارک‌های متنوعی ازجمله گلدن استار، لی نینگ، کینگ لیون و غیره بوده که هر یک دارای ویژگی منحصربه‌فردی است. برای آشنایی با انواع این محصولات توضیحات مختصری برای هر یک شرح دادیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

توپ جیم بال خاردار

برخی از توپ‌های ورزشی جیم بال دارای سطح رویین دندانه‌دار و یا خاردار هستند. وجود برجستگی‌های منظم بر روی سطح مقطعی آن باعث افزایش جریان خون حین تمرینات ورزشی خواهد شد. طراحی ویژه آن علاوه بر اینکه می‌تواند قدرت عضلات شما را بهبود دهد با نقاط برجسته باعث ماساژ عمقی بافت بدن نیز می‌شود. خاردار بودن آن علاوه بر خاصیت ماساژ دهی به‌نوعی ضد لغزش بوده که حین تمرین و عرق کردن به دلیل اصطکاک سطحی بیشتر ایمنی شما را حفظ خواهد کرد.

توپ جیم بال ساده

از نوع ساده این محصول می‌توان در فرم‌های مختلف بدن حین تمرینات، کار و حتی هنگام استراحت استفاده کرد. جالب است بدانید از توپ‌های جیم بال ساده می‌تواند به‌عنوان یک صندلی آرامش بخش نیز بهره برد. توپ‌های ورزشی Gym Ball ساده به‌عنوان یک سلاح مخفی برای تون کردن عضلات بدن، چربی سوزی و حتی تمرینات ترکیبی با سایر لوازم ورزشی دیگر به‌حساب می‌آیند. طراحی شیک و مدرن آن باعث شده تا در سایر رشته‌های ورزشی و تعادلی بدن نیز استفاده گردند. این محصول برای تمامی ورزش دوستان از مبتدی تا پیشرفته بسیار مفید خواهد بود. دقت داشته باشید متناسب با قد خود می‌بایست توپ جیم بال 65، توپ جیمبال 75 و 85 سانتی‌متری را تهیه نمایید. به طور کلی برای این محصولات در سایز 65 مناسب افراد تا قد 170 سانتی متر خواهد بود. برای قطرهای 75 سانتی متر متناسب قدرهای 170 تا 180 سانتی متر خواهد بود و برای قطرهای 85 سانت نیز مناسب قد های بالای 180 سانتی متر خواهد بود.

توپ جیم بال دسته‌دار

اگر به دنبال خرید توپ جیم بال هستید حتماً مدل‌های دسته‌دار را در بازار لوازم ورزشی مشاهده کرده‌اید. این محصول کاملاً مناسب کودکان شما است؛ زیرا علاوه بر اینکه به‌عنوان یک سرگرمی از آن استفاده می‌کنند هم‌زمان باعث تقویت قدرت کودکان روی پاها و بهبود توانایی و تعادل آن‌ها نیز خواهد شد. لازم به ذکر است اکثر این محصولات به دلیل نوع ساختاری که دارند در برابر فشار بسیار مقاوم بوده و به‌آسانی آسیب نمی‌بینند. درصورتی‌که نیاز به خرید اینترنتی و یا حضوری بهترین Gym Ball رادارید می‌توانید از طریق فروشگاه تخصصی کالاورزش اقدام نمایید زیرا تیم ما سال‌هاست به‌طور تخصصی خریدوفروش عمده توپ‌های جیم بال را بر عهده داشته و این محصولات را به همراه جعبه و تلمبه در هر 3 سایز ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط با توپ جیم بال

ارسال شده در : ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶:۲۳ قبل از ظهر
ارسال شده در : ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۲۰:۳ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۳:۳۸ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۲:۲ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶:۵۵ قبل از ظهر
whatsapp whatsapp phone