۰

مت یوگا

%8 تخفیف
۴۱۵,۰۰۰ تومان ۴۵۰,۰۰۰ تومان
%20 تخفیف
۴۴۰,۰۰۰ تومان ۵۵۰,۰۰۰ تومان
%16 تخفیف
۶۰۴,۰۰۰ تومان ۷۲۰,۰۰۰ تومان
%19 تخفیف
۱۰۵,۰۰۰ تومان ۱۳۰,۰۰۰ تومان
مت یوگا

 یوگا یکی از بهترین ورزش هایی است که می توان در محیط خانه نیز انجام داد. این ورزش که برای سلامت جسم و روح بسیار مفید است، دارای تجهیزاتی است که به کمک آنها می توان انواع حرکات مربوط به یوگا را با کیفیت و ایمنی بالاتری انجام داد. وسایلی همچون زیر انداز یوگا، کیف زیر انداز یوگا، لباس ورزشی، بند و کمربند یوگا، آجر مخصوص یوگا و ... از جمله تجهیزاتی هستند که هنگام انجام تمرینات یوگا به آنها نیاز خواهید داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که شما برای انجام حرکات تمرینی یوگا خصوصاً تمرینات خانگی یوگا نیازی به هزینه زیاد نخواهید داشت و تنها با داشتن وسایل اولیه همچون مت یوگا می توانید از انجام تمرینات این ورزش لذت ببرید. در صورتی که قصد  خرید مت یوگا را دارید، با ادامه این مطلب همراه باشید.

مت یوگا چیست

ورزش یوگا نیز همانند بسیاری از ورزش ها دارای لوازم و تجهیزات خاص خود است که یکی از اصلی ترین و در واقع مهمترین ابزارهای این ورزش مت تمرینی (مت یوگا) است. امروزه مت های یوگا از مواد مختلف و در انواع و طرح های متفاوتی تولید و روانه بازارهای ورزشی می شوند که هر یک دارای ویژگی های خاص خود هستند. اوایل مت های یوگا تنها از فوم PVC (پلی وینیل کلراید) ساخته و عرضه می شد اما با فراگیر شدن این ورزش رقابت بین تولیدکنندگان مت های یوگا برای ارائه محصول با کیفیت تر بالا گرفت به طوری که  بسیاری از برند های ورزشی برای بقا در بازار رقابت مجبور شدند تا جنس، کیفیت، رنگ بندی و حتی به میزان سازگاری محصول تولیدی خود با محیط زیست را  نیز مورد توجه قرار دهند. با بالا رفتن سطح رقابت در میان تولیدکنندگان مت یوگا، انتخاب و خرید این وسیله کمی دشوار به نظر می رسد. در این مطلب قصد داریم تا بهترین مت یوگا و ضخامت و اندازه استاندارد آن را مورد بررسی قرار دهیم تا به راحتی بتوانید مت ایده ال خود را انتخاب نمائید. با ما همراه باشید.

انواع زیرانداز یوگا و مت ورزشی

حدود 15 سال پیش تنها یک نوع پایه و واحد از تشک یوگا یا همان مت ورزشی بود و همه این محصولات از مواد PVC و حداکثر در 2 رنگ بنفش و آبی وجود داشت. اما امروزه تشک یوگا در انواع طرح و رنگ‌بندی‌ها و حتی متریال های مختلف ساخته می‌شوند. انواع زیرانداز یوگا و مت ورزشی در ضخامت، متریال، بافت‌ها یا به‌اصطلاح تکسچر، چسبندگی و سازگاربامحیط‌زیست باهم متفاوت هستند.

اگر قصد خرید این محصول پرکاربرد رادارید پس ما با همراه شوید تا در ادامه شمارا با انواع زیرانداز یوگا آشنا نماییم. به‌طورکلی انواع مت ورزشی شامل مت پی‌وی‌سی PVC، مت EVA، مت TPE، مت NBR و جنس طبیعی کتان در بازار می‌باشد که هرکدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.

مت پی‌وی‌سی PVC

یکی از رایج‌ترین مواد تشکیل‌دهنده تشک یوگا ماده PVC است. این ماده پلاستیکی دارای دوام و استحکام بسیار بالایی است که در حرکات تمرینی و کششی ورزشی بسیار مناسب می‌باشد. ماده PVC کاملاً ضد حساسیت است و بسیاری از مت های پیلاتس در بازار از این مواد تشکیل‌شده است. این محصول نسبت به سایر مت ها بسیار نرم و انعطاف‌پذیرتر بوده و طرفداران بیشتری دارد اما مواد تشکیل‌دهنده آن سازگاربامحیط‌زیست یا همان مت فرندشیپ نمی‌باشد.

مت پی وی سی یوگا

امروزه بیشتر تشک‌های ورزشی استاندارد یوگا از جنس PVC ساخته‌شده‌اند که دوام بسیار بالایی دارند. مت ورزشی PVC وارداتی بوده و در ایران تولید نمی‌شود به همین جهت قیمتشان نسبت به مت ایرانی بالاتر است.

زیرانداز ورزشی با فوم EVA

این محصول به‌عنوان تشک‌های ورزشی، کف‌پوش‌های ورزشی تاتامی و یا ورزش‌های چون ژیمناستیک زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. اغلب شما این فوم‌ها را در کف‌پوش مهدکودک‌ها دیده‌اید. این مت با فوم فشرده‌شده یا همان EVA با نام فوم ورزشی یا فوم آج‌دار نیز شناخته می‌شود و پرمصرف‌ترین آن‌ها مت یوگا 6 میلی‌متری و مت یوگا 8 میلی‌متری می‌باشد که نسبت تمامی مت های موجود، قیمت پایین‌تری دارد.

مت یوگا EVA

مت ورزشی TPE

این محصول از جنس TPE که به‌نوعی ساخته دست بشر و از پلیمرهای پلاستیکی و لاستیکی است، تولید می‌شود. تشک‌های یوگا با جنس TPE نسبت به مدل PVC با طبیعت بسیار سازگارتر خواهد بود. مت tpe زیراندازی نرم، بادوام، سبک و ضد لغزش است. این زیرانداز قابل‌استفاده در ورزش‌های یوگا، پیلاتس و ایروبیک می‌باشد. نکته بسیار مهم در خرید مت TPE این می‌باشد که این مت، کاملاً بهداشتی، استاندارد و ضد حساسیت است به همین دلیل قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر مت های ورزشی دارد. از دیگر مزایای این محصول سبک بودن آن است و درنتیجه حمل‌ونقل آن نسبت به سایر مت ها، بسیار آسان‌تر است.

مت یوگا TPE

مت تی پی ای دارای رنگ و طرح‌های جذابی می‌باشد و معمولاً در بازار با 3 مدل مت TPE یکرو و مت TPE دو رو و مت TPE طرح دار شناخته‌شده است. شما می‌توانید انواع طرح‌ها و رنگ‌های مت tpe را باقیمت متناسب سفارش دهید.

مت با فوم NBR

این فوم به‌نوعی فوم لاستیکی است که از فرایندهای شیمیایی دو ماده بوتادین و اکریلونیتریل ساخته می‌شوند. این نوع زیراندازهای ورزشی یوگا در برابر حرارت و کشش بسیار مقاومت دارند اما انسجام بسیار کمتری خواهند داشت. لازم به ذکر است تمیز کردن زیراندازهای ورزشی NBR بسیار آسان است و معمولاً در بازار به شکل زیرانداز ورزشی 10 میلی‌متری و 15 میلی‌متری عرضه می‌شوند.

تشک ورزشی با جنس Natural Rubber

همان‌گونه که از نامش مشخص است، در ساخت آن به‌هیچ‌عنوان از مواد شیمیایی استفاده‌نشده است. لازم به ذکر است این موارد از صمغ درختان تهیه‌شده و کاملاً قابل شستشو و بازیافت خواهد بود.

مشخصات مهم مت یوگا

کار روی فرش و حوله‌های نازک و لغزنده و یا حتی بالشتک‌های غیراستاندارد در سالن‌های ورزشی و غیره می‌تواند به بدن و اندام‌های شما آسیب جبران‌ناپذیری وارد نماید. بنابراین خرید مت پیلاتس و مشخصات مهم آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بهترین جنس مت یوگا

مواد تشکیل‌دهنده زیرانداز ورزشی ازجمله مهم‌ترین مشخصه فنی این محصول به‌حساب می‌آید. نوع بافت، چسبندگی و سازگاربامحیط‌زیست و حالت اسفنجی بودن این محصول از مهم‌ترین نکات هنگام خرید است. تصمیم با شماست. اگر خیلی حرفه‌ای نیستید و دنبال یک مت یوگای ارزان‌قیمت می‌باشید، بهترین انتخاب مت ایرانی ساخته‌شده از فوم می‌باشد. ولی اگر حرفه‌ای ورزش می‌کنید و دنبال مت حرفه‌ای هستید، پیشنهاد ما خرید زیرانداز TPE و یا PVC از کالاورزش مرکز خرید مت یوگا منیریه می‌باشد.

ابعاد مت ورزشی

متناسب با قد خود و تمرینی که می‌خواهید انجام دهید، بهترین ابعاد این محصول را انتخاب نمایید. مت های ورزشی معمولاً عرض 60 سانتی‌متری دارند. طول آن‌ها نیز از 175 تا 185 سانتی‌متر متفاوت است. پس حتماً قبل از خرید زیرانداز ورزشی یوگا سایز آن را بررسی کنید تا به هنگام تمرین به مشکل نخورید.

ضخامت مت یوگا

یکی دیگر از مشخصه‌های زیرانداز ورزشی ضخامت آن‌هاست که تا حدود زیادی به‌راحتی استفاده از آن بستگی دارد. اگر ضخامت زیرانداز یوگا غیراستاندارد باشد، احتمال آسیب‌دیدگی شما بیشتر می‌شود. به همین دلیل در اندازه‌گیری ضخامت استاندارد این محصول بیشترین دقت را داشته باشید. مت های ورزشی معمولاً از 6 میلی‌متر تا 15 میلی‌متر ضخامت دارند که بسته به جنس آن‌ها، نرمی و انعطافشان نیز متفاوت است. پرمصرف‌ترین آن‌ها، مت 6 میلی‌متری و مت 8 میلی‌متری می‌باشد. اگر بیشتر تمرینات یوگا به شکل نشسته انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم از مت 8 میلی‌متری به بالا استفاده کنید ولی اگر تمرینات ایستاده انجام می‌دهید، مت 6 میلی‌متری مناسب‌تر است.

چسبندگی در مت های ورزشی

چسبندگی در زیراندازهای ورزشی شمارا از لغزش در هنگام تمرینات کشش مصون می‌کند. همین امر باعث می‌شود هنگام انجام تغییر در حالات تمرینی در ورزش یوگا هم‌راستایی بدن شما در بهترین وضعیت بدنی قرار گیرد. جالب است بدانید تشک یوگا با جنس PVC بالاترین چسبندگی را دارد. اگر خواستید هزینه کمتری برای خرید این محصول پرداخت کنید می‌توانید از مدل‌های ایرانی که سطح آن دارای آج یا برجستگی است استفاده نمایید.

سازگاربامحیط‌زیست

استفاده از زیرانداز ورزشی آن‌هم از جنسی که دوستدار محیط‌زیست است یا به اصلاح Eco-friendliness می‌باشد. برخی از مت های پیلاتس کاملاً سازگاربامحیط‌زیست طراحی‌شده‌اند که اغلب مت TPE از این دسته می‌باشند.

قیمت مت یوگا در بازار

این محصولات باتوجه‌به ضخامت، نوع جنس و بافت دارای نرخ قیمتی متناوب خواهد بود. خرید مت ارزان دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن نیست. شما عزیزان می‌توانید بهترین قیمت مت یوگا را از کالاورزش، بزرگ‌ترین مرکز خرید لوازم یوگا تهیه نمایید زیرا این شرکت یک عمده‌فروشی با تنوع و مدل‌های مختلف می‌باشد. معمولاً قیمت زیر انداز ورزشی خارجی نسبت به مدل‌های ایرانی بیشتر است.

نکات مهم در خرید مت یوگا

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید تشک‌های ورزشی استفاده از مواد درجه 1 و بدون هیچ‌گونه مواد سمی است. از طرفی استفاده از زیرانداز ورزش پیلاتس که دارای وزنی سبک باشد، بسیار مهم است تا شمارا در مسیر رفت‌وآمد به باشگاهتان خسته نکند. نکته دیگر در خرید این محصول ورزشی میزان دوام آن است زیرا تمرین کردن با بالشتک‌های یوگا استهلاک زیادی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل هرچه موارد تشکیل‌دهنده آن از دوام بیشتری برخوردار باشد حالت نرمی و ارتجاعی خود را دیرتر از دست می‌دهند. و اما توصیه آخر، با توجه ‌به تنوع بالای مت ورزشی، حتماً قبل از خرید از مشاوره رایگان سایت استفاده نمایید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید. متأسفانه اخیراً جنس‌های بی‌کیفیتی از این محصولات وارد بازار شده است که در صورت عدم اطلاع، خرید آن‌ها می‌تواند آسیب بسیار زیادی به بدنتان وارد نماید.

نکات مهم هنگام خرید مت یوگا

بهترین مت یوگا

در ورزش هایی مانند یوگا و پیلاتس بدن ورزشکار ارتباط مستقیمی با سطح زمین خواهد داشت از این رو احتمال آسیب به عضلات و اندام ها نیز وجود خواهد داشت در نتیجه برای پیشگیری از بروز صدمات استفاده از مت امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. این سوال مطرح می شود که بهترین نوع مت یوگا برای پیشگیری از آسیب چیست؟ برای انتخاب بهترین مت یوگا بایستی قابلیت های موجود در مت را مورد ارزیابی قرار داد که از جمله می توان به مقدار نرمی، سبکی، ضخامت، ابعاد، جنس و مواد تشکیل شده در ساخت مت اشاره کرد.

مقدار نرمی و سبکی مت یوگا

نرمی و سبکی یکی از فاکتورهای مهم مت یوگا محسوب می شود زیرا چنانچه مت از مقدار نرمی کافی برخوردار نباشد احتمال بروز آسیب در هنگام ورزش وجود خواهد داشت. از دیگر ویژگی های مهم یک مت مقدار سبکی و وزن آن است که مقدار وزن استاندارد تعین شده برای یک مت یوگا ۲ کیلوگرم است که اگر دارای وزنی بیش از اندازه تعین شده داشته باشد بطور حتم مت استانداردی نخواهد بود.

جنس و مواد تشکیل دهنده مت یوگا

به طور کلی مت های یوگا از جنس و موادی مانند PVC (پلی وینیل کلراید)، لاستیک، و فوم ساخته می شوند. مت های ساخته شده از PVC رایج ترین نوع مت یوگا محسوب می شوند و از دوام، مقاومت، چسبندگی و نرمی مناسبی برخوردار هستند. اما این ماده (PVC) علارغم دارا بودن این قابلیت ها جزوء مواد سازگار با محیط زیست محسوب نمی شود و همچنین قابل بازیافت نیست و به نوعی تنها عیب این گونه مت ها محسوب می شود. مت های لاستیکی از محبوب ترین مت های یوگا محسوب می شوند که از قابلیت سازگاری با محیط زیست و بازیافت برخوردارند. این مت ها نسبت به نوع PVC دارای قیمت پائین تری هستند و برای استفاده افراد مبتدی گزینه مناسبی می باشند اما تنها عیب مت های لاستیکی را میتوان ایجاد آلرژی بر روی افراد که از پوست حساسی برخوردارند دانست. مت های ساخته شده از فوم که با نام مت های ابری نیز شناخته می شوند به نوعی نسخه ای از مت های PVC سازگار با محیط زیست با همان قالبیت ها هستند. این مت بسیار سبک و نرم هستند و برای تمریناتی که دارای حرکات نشستن، دراز کشیدن و برخاستن زیاد است بسیار مناسب است. اما تنها عیب این مت ها لغزندگی آنها بر روی زمین و همچنین فوم حاوی لاتکس بکار رفته در ساخت آنها که ممکن است باعث بروز حساسیت شود دانست.

ضخامت مت یوگا

مقدار ضخامت استانداردی که یک مت یوگا باید داشته باشد بین ۶ الی ۸ میلیتر است تا در هنگام قرار گرفتن بر روی زمین احساس امنیت را در ورزشکار ایجاد کند. اگر مقدار ضخامت یک مت از حد استاندارد آن کمتر باشد ممکن است در هنگام انجام حرکات کششی موجب آسیب دیدگی زانوهای ورزشکار شود و چنانچه مقدار ضخامت مت بالاتر از حد استاندارد تعین شده باشد ممکن است در اجرای برخی حرکات موجب برهم خوردن تعادل ورزشکار شود. در هنگام انتخاب مت حتما به مقدار ضخامت آن توجه داشته باشید. البته مت هایی با مقدار ضخامت کمتر و یا بیشتر نیز تولید می شوند اما به هیچ عنوان از استاندارد کافی برخوردار نیستند و ممکن است موجب آسیب دیدگی شوند. لازم به ذکر است که مت هایی با عنوان مت های مسافرتی نیز تولید می شوند که دارای ۲ میلیمتر ضخامت هستند این مت ها بسیار سبک بوده و به راحتی در کیف قرار گرفته می شوند از نقطه نظر ایمنی از استاندارد کافی برخوردار نیستند.

اندازه استاندارد مت یوگا

در هنگام انتخاب یک مت بایستی طول وعرض آن را مناسب با فیزیک بدن خود (قد – عرض بدن) مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی هنگامی که بر روی یک مت یوگا دراز می کشید بایستی عرض آن در حدود ۱۵ سانتیمتر از هر دو طرف بدن بیشتر باشد تا بتواند فضای کافی برای انجام هر تمرینی را مهیا کند زیرا اگر مت کوچک تر از فیزیک بدنی شما باشد از حمایت و راحتی مناسب درهنگام تمرین برخوردار نخواهید بود و همواره در هنگام تمرین قسمتی از بدن بیرون خواهد ماند و احساس بدی را در شما ایجاد خواهد کرد. یک مت استاندارد یوگا باید اندازه ای به طول ۱۷۰ سانتیمتر و عرض ۶۰ سانتیمتر را دارا باشد. البته مت های یوگا در اندازه های متفاوت طراحی و تولید می شوند و به وفور در بازارهای ورزشی یافت می شوند اما ابعادی که گفته شد اندازه استاندارد یک مت یوگا می باشد.

نکات مهم در رابطه با مراقبت از مت یوگا 

شستشو و مراقبت از مت یوگا یکی از مهمترین نکاتی است که حتما باید پس از خرید مت یوگا به آن توجه ویژه ای داشته باشید. این موضوع بر حفظ سلامتی و بهداشت شما هنگام ورزش کردن  بسیار تاثیرگذار است. در ادامه به مهمترین نکاتی که در شست و شو و مراقبت از مت یوگا باید به آنها توجه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد:

  • در صورتی که تمرینات شما زیاد است، هر هفته مت یوگا را به طور کامل بشویید.
  • عرق کردن حین تمرین می تواند به مرور زمان موجب خراب شدن مت یوگا شما شود. بنابراین پس از هر تمرین، با یک دستمال مرطوب سطح مت را تمیز کرده و پس از این که کاملا سطح آن خشک شد، در جای مناسبی نگهداری کنید.
  •  پیش از اینکه تمرینات را آغاز کنید، حتما دست و پای خود را که مرتبا با سطح مت در تماس هستند، با آب و صابون بشویید.
  • در صورتی که هنگام تمرین زیاد عرق میکنید، یک حوله ورزشی بر روی مت پهن کرده و بر روی حوله ورزش کنید.

خرید مت یوگا از چه مکان هایی امکان پذیر است؟ 

شما می توانید مت یوگا را از فروشگاه های ورزشی، فروشگاه های مخصوص یوگا و همچنین انواع فروشگاه های آنلاین خریداری نمایید. در صورتی که علاقه مند به خرید حضوری هستید، می توانید با مراجعه به فروشگاه های متخصص لوازم ورزشی، نسبت به خرید مت ورزشی اقدام نمایید. در صورتی هم که قصد سفارش مت یوگا به صورت آنلاین را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت های آنلاین لوازم ورزشی همچون وبسایت کالاورزش، مناسبترین زیر انداز ورزشی را برای خود سفارش دهید.

خرید مت یوگا و زیرانداز ورزشی باکیفیت تضمین‌شده از سایت کالاورزش

خرید مت یوگا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف از سایت کالاورزش در هرلحظه از شبانه‌روز و 24 ساعته قابل انجام است. درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعات بیشتری از این محصول را به همراه مشخصات فنی کسب کنید می‌توانید با مشاوران تخصصی فروش لوازم ورزشی سایت در ارتباط باشید. لازم به ذکر است تمامی محصولات در کالاورزش دارای ضمانت پس از فروش خواهد بود.

faq
پرسش های متداول

بهتر است برای تمیز کردن مت های یوگا به‌صورت مستقیم روی آن آب نریزید و از محلول‌های شیمیایی نیز استفاده نکنید. بهترین روش برای تمیز کردن زیراندازهای ورزشی استفاده از محلول آب و سرکه و یا آب و صابون به مقدار کم است. پس حتماً با یک دستمال تمیز زیرانداز خود را خشک نمایید و یا در فضای باز به دور از نور آفتاب خشک‌کنید.

مت های یوگا در 3 نوع ایرانی، PVC و تی پی ای قابل‌عرضه بوده و قیمت‌هایشان نیز به همین ترتیب از بازه 70 هزار تومان شروع‌شده و بسته به نوع آن‌ها متغیر است. خرید مت ورزشی یوگا به‌صورت اینترنتی و حضوری در فروشگاه کالاورزش قابل انجام می‌باشد.

مت های ورزشی ایرانی از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و در مقابل انعطاف کمتری نیز دارند و ابتدا و انتهای مت کمی حالت خمیدگی دارد. ولی با توجه به جنس فومی آن، برای محیط‌های خارجی یا فضای باز طول عمرشان بیشتر است. مت های PVC و تی پی ای از کیفیت و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار بوده و به همان نسبت قیمت بالاتری نیز دارند. مت های تی پی ای ساخته‌شده از مواد غیر سمی و بسیار نرم و انعطاف‌پذیر می‌باشند.

مقالات مرتبط با مت یوگا

ارسال شده در : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۳:۵۹:۴۱ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۷:۴۶ بعد از ظهر
whatsapp whatsapp phone